מכבי ת"א חגגה לתוך הלילה לאחר הזכייה באליפות
(עוז מועלם)
סדרת הפלייאוף הסוערת, שהסתיימה באליפות דרמטית במיוחד עבור מכבי ת"א, לא יכלה להיות מתנת פרידה (שהיא גם מתנת יום הולדת) טובה יותר לניקולה וויצ'יץ'. המנהל המקצועי של הצהובים בעשר השנים האחרונות, הודיע בחודש נובמבר האחרון על עזיבת הקבוצה בתום העונה.
האליפות ה-56 של מכבי ת"א - כתבות נוספות
מי שהיה אחד השחקנים הגדולים ביותר בתולדות מכבי ת"א, והיה חלק מאחת הקבוצות הגדולות ביותר של המועדון - אם לא הגדולה ביותר - ידע שנים קשות כמנהל המקצועי. במהלך השנים האחרונות נשמעו לא מעט ביקורות כלפיו, אך בשורה התחתונה הוא עוזב עם לא מעט תארים שלקחה הקבוצה תחתיו, כולל גביע היורוליג ב-2014. רגע אחרי הזכייה בתואר התפנה הקרואטי לריאיון פרידה בזמן חגיגות הזכייה בתואר ה-30 שלו עם המועדון.
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א שופכים מים על ניקולה וויצ'יץ' בחדר ההלבשה
שחקני מכבי ת"א שופכים מים על ניקולה וויצ'יץ' בחדר ההלבשה
שחקני מכבי ת"א שופכים מים על ניקולה וויצ'יץ' בחדר ההלבשה
(צילום: עוז מועלם)
"סיימתי. יש רגשות מעורבים אבל אנחנו חוגגים את האליפות, זה גם יום ההולדת שלי (45). אל תשאלו אותי בן כמה אני אחרי שפרשתי", אומר וויצ'יץ' עם סיגר בידו. הוא נראה מאושר, אבל מצד שני גם טיפה מעורער מכך שהוא עוזב אחרי כל כך הרבה שנים בארץ ובמועדון.
כמה היה חשוב לך לסיים את התפקיד עם תואר? "זה היה חשוב מאוד לזכות באליפות, להישאר עם תחושה טובה. במיוחד שזה התואר ה-30 שלי עם מכבי, זה מספר עגול. זה היה גם נגד הפועל ת"א, הם לא זכו במשך 60 שנה, אז לא רציתי לסיים כאן עם תואר שלהם".
אמרת משהו לשחקנים לפני המשחק? "אמרתי להם שהקבוצה זכתה ב-108 תארים, ואם אתה לא זוכה באחד, אז מה אתה עושה במכבי? לא תמיד זוכים בשלושה תארים, אבל צריך לזכות לפחות באחד, ככה זה במכבי".
מה אתה חושב על כניסתו של אבי אבן לתפקיד במקומך? "תמיד האשימו אותי בכל החרא, אבל את כל העבודה עשיתי ביחד עם אבי לאורך השנים. יש דברים שהוא עושה הרבה יותר טוב ממני. עשינו את זה כקבוצה, הבעלים אהבו את זה, ובגלל זה הוא קיבל את העבודה. יש לו ביטחון במה שהוא עושה, אני מקווה שתהיו איתו הרבה יותר עדינים איתו מאשר איתי, תיתנו לו קצת זמן".
3 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
"את כל העבודה עשיתי איתו לאורך השנים". אבי אבן
(צילום: עוז מועלם)
עכשיו באמת, למה אתה עוזב? "עשר שנים בתפקיד. יש לי דברים שונים שאני רוצה לעשות בחיים שלי. האקדמיה שלי בקרואטיה, אני רוצה לעבוד עם ילדים, אני רוצה לדוג קצת. לא ביקרתי באף מדינה שלא שיחקתי בה כדורסל. אני רוצה לראות מקומות, רוצה לבוא לראות את מכבי וליהנות ובלי לחץ, לשאול את אבי והמאמן 'מה לעזאזל אתם עושים?'".
לא ישעמם לך? "כרגע המטרה שלי זה רק האקדמיה. אני צריך לנוח. יש לי קשרים מדהימים בעולם, יש לנו רשת מדהימה דרך מכבי, אנשים שולחים לי הודעות מכל העולם עם ברכות, מה-NBA גם. אני לא רואה את עצמי בקרוב חוזר לעבודה משוגעת כזאת".

"מדיבורים לא הופכים לשחקנים"

מה אתה חושב על הכדורסל הישראלי? "העברתי ביקורת על הכדורסל הישראלי במשך שנים רבות. אני חושב שיש דברים שעושים פה ממש לא טוב, אבל יש הרבה דברים שכן עושים טוב. צריך לתת כבוד לאנשים בישראל. העברתי ביקורת כי רציתי שישפרו דברים, בעיקר עם השחקנים הצעירים. ישראל נודעת בטכנולוגיה ובידע, אבל בכדורסל היא צריכה לייבא ידע על איך מפתחים שחקנים.
"בעשר שנים ראיתי איך מבזבזים כאן כישרונות, שחקנים שלא התפתחו מספיק. זה לא רק בדקות המשחק, הם לא עובדים מספיק, הם לא מגיעים מוכנים לגילאי 18 ו-20, אין מערכת לימודים של כדורסל. אתה לא יכול ללכת לבית ספר של כדורסל, אבל כן לבית ספר של קצבים. אני מעביר ביקורת רק כדי שישפרו דברים. יש גם דברים הרבה טובים, הכדורסל פה יציב, אבל זה יהיה לא נכון לחשוב שהכל כאן טוב".
3 צפייה בגלריה
זוסמן, אבדיה, מדר ובלאט
זוסמן, אבדיה, מדר ובלאט
"הפכו לשחקנים בעיקר בזכות זה שהם יצאו מהשיטה הישראלית". זוסמן, אבדיה, מדר ובלאט
(צילום: עוז מועלם)
מה עשית כדי לשנות את המצב? "תמיד דחפתי דברים. קידמתי את האקדמיה של מכבי, קידמתי את השחקנים הישראלים - עידן זלמנסון, דני אבדיה, יובל זוסמן, נמרוד לוי. תמיד דחפתי אותם להתקדם, השחקנים הישראלים לא משחקים מספיק ולא מתאמנים מספיק. ים מדר ותמיר בלאט התאמנו בטירוף והפכו לשחקנים, זוסמן ואבדיה גם, אבל בעיקר בזכות זה שהם יצאו מהשיטה הישראלית. יש לי חברים מאמנים שגילו כאן שחקנים, הם אומרים שבגילאי 15 ו-16 רואים כאן כישרונות NBA, אבל הם נעלמים עד גיל 18 כי הם לא עובדים מספיק".
אילו עוד בעיות יש? " בכל ישראל, אין מתקן אחד לאימונים רק לכדורסל. בארה"ב יש כל כך הרבה. איך אתם רוצים לפתח שחקנים ככה? אי אפשר להכריח מועדונים לקחת שחקנים לא מוכנים. אם השחקנים יעבדו קשה בגילאי 14 עד 18, הם יהיו מוכנים לשחק. חסרות 3,000 שעות עבודה כדי שהשחקנים האלה יהיו מוכנים בגילאים הללו. בגלל זה רומן סורקין פרץ רק בגיל 24. בסרביה הוא היה פורץ בגיל 21. מדיבורים לא הופכים לשחקנים".