פרשת הטיות המשחקים החמורה בסנוקר הגיעה הערב (שלישי) לסיומה כשכל המעורבים הורחקו לתקופות ארוכות – ושניים מהם אף לצמיתות.
ליאנג וונבו, דמות שנויה במחלוקת עוד בטרם הפרשה הנוכחית, ולי האנג, שני השחקנים שנחשבו לאלו שעמדו בראש המזימה – הורחקו לכל חייהם ולא יוכלו לחזור ולשחק סנוקר באופן תחרותי. בנוסף הם נקנסו ב-43,000 פאונד.
2 צפייה בגלריה
ליאנג וונבו
ליאנג וונבו
דמות שנויה במחלוקת עוד בטרם הפרשה הנוכחית. ליאנג וונבו
(צילום: George Wood/Getty Images)
ליאנג הורשע בשורה של סעיפים חמורים מאוד: הטייה של חמישה משחקים, שכנוע ועידוד של שחקנים להטות תשעה משחקים נוספים, הימורים על משחקים, איום על שחקנים אחרים, ניסיון לטיוח ואי שיתוף פעולה עם החקירה.
לי הורשע בהטיית חמישה משחקים, שכנוע שחקנים אחרים להטות שבעה משחקים נוספים, הימור על משחקים וניסיון לטיוח.
שני השחקנים הבכירים ביותר מבין המעורבים בפרשה, יאן בינגטאו וז'או שינטונג, הנחשבים לשניים מהכישרונות הגדולים ביותר בענף, ספגו הרחקות ארוכות ונקנסו ב-7,500 פאונד.
יאן שזכה בטורניר המאסטרס היוקרתי ב-2021 הורחק לחמש שנים אחרי שהורשע בהטייה של ארבעה משחקים והימור על משחקים. בקיזוז הזמן שכבר ריצה בהשעיה, הוא יוכל לחזור לסבב בדצמבר 2027.
ז'או שינטונג, אלוף בריטניה ב-2021, שדורג בשיאו שישי בעולם, הורחק לשנה ושמונה חודשים ויוכל לחזור לסבב בספטמבר 2024. הוא הורשע במעורבות בהטיית שני משחקים והימור על משחקים.
2 צפייה בגלריה
יאן בינגטאו
יאן בינגטאו
הורחק לחמש שנים. יאן בינגטאו
(צילום: George Wood/Getty Images)
יתר המורחקים בפרשה: לו נינג – הרחקה לחמש שנים וארבעה חודשים. צ'ן זיפן – הרחקה לחמש שנים. ז'אנג ג'יאנקאנג – הרחקה לשנתיים ו-11 חודשים. באי לאנגנינג – הרחקה לשנתיים ושמונה חודשים. ז'או ג'יאנבו – הרחקה לשנתיים וארבעה חודשים. צ'אנג בינגיו – הרחקה לשנתיים.
ג'ייסון פרגוסון, יו"ר התאחדות הסנוקר המקצועני מסר בתגובה: "זה היה מקרה מאוד מורכב. שובר את הלב לראות כישרונות צעירים שעוברים על החוקים בגלל לחץ שהופעל עליהם על ידי שחקנים ותיקים. העונשים הללו צריכים להוות שיעור עבור כל מי שחושב שיוכל לרמות ולחמוק מעונש. שחקן שמעורב בהטיית משחקים – ייתפס וייענש בחומרה".
ראשיתה של פרשת השחיתות בחודש אוקטובר האחרון אז הורחק ליאנג וונבו מפעילות מבלי שצוינה תחילה הסיבה. ליאנג נשא עמו עבר בעייתי, הוא אמנם נחשב לשחקן מוכשר שאף זכה באליפות אנגליה הפתוחה ב-2016, אבל ב-2021 עמד לדין פלילי והורשע אחרי שנראה במצלמות אבטחה חובט ובועט באישה ברחוב.
חודשיים לאחר ההשעיה המסתורית של ליאנג, הורחקו שחקנים סינים רבים נוספים – ונחשפה סיבת ההרחקה: חשד למעורבות בהטיית משחקים בענף.
צ'אנג בינגיו, אחד המעורבים בפרשה, סיפר בפוסט ברשת החברתית הסינית weibo כי ליאנג איים עליו בטלפון ודרש ממנו להפסיד בכוונה במשחק.
הפרשה החמורה והמעורבות של כל כך הרבה שחקנים הרעידה את הענף – והמיטה חרפה על סין, שנחשבת למעצמה עולה בסנוקר עם נציגים רבים בסבב המקצועני.