עם או בלי קשר לקורונה, מכבי ת"א עשתה בקיץ האחרון את ההכנה הלקויה ביותר לעונה בעידן מיץ' גולדהאר. בסופו של דבר הונחת בקריית שלום מאמן מנוסה בדמותו של יורגוס דוניס, אבל הוא הגיע ימים ספורים לפני תחילת קמפיין מוקדמות ליגת האלופות – והערב (רביעי, 20:00) מצפה לו בבלומפילד המשחק החשוב ביותר של הצהובים בהדרכתו עד עכשיו.
הכוכבים הסתדרו למכבי בהגרלות. אחרי שקיבלה ועברה קבוצות חלשות כמו ריגה וסודובה, היא תפגוש בסיבוב השלישי את אלופת בלארוס דינמו ברסט, שחווה עונה גרועה ומדורגת רק תשיעית בליגה שלה. פתיחת העונה של האלופה הישראלית לא הייתה טובה יותר, ואחרי שצברה נקודה אחת בלבד משש אפשריות, הפסד הערב עלול להתחיל לגלגל כדור שלג שלילי – למרות שהיא עדיין תוכל להציל את המצב בפלייאוף העלייה לליגה האירופית.
5 צפייה בגלריה
יורגוס דוניס
יורגוס דוניס
משחק סופר-חשוב באירופה. יורגוס דוניס
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
מצד שני, ניצחון יזרים אנרגיות אחרות מאלה שמסתובבות בימים האחרונים במועדון. במקרה כזה ימתין למכבי בפלייאוף ליגת האלופות מפגש כפול עם יריבה חזקה מאוד, האלופה האוסטרית זלצבורג, אבל היא תבטיח לעצמה לפחות את שלב הבתים של הליגה האירופית והכנסה של 15 מיליון שקל.

כמו איביץ', רק הפוך

"קח את ולדימיר איביץ' ותהפוך אותו – זה דוניס", כך הגדיר שחקן במכבי ת"א את השינוי המהותי על הקווים ובאימונים בקריית שלום. המאמן הסרבי יצר לעצמו תדמית מופנמת ומרתיעה, למרות שהשחקנים מספרים כי הדלת שלו הייתה תמיד פתוחה. היווני הרבה יותר חברותי, ויש פחות דיסטנס. הוא מדבר הרבה עם השחקנים, מחבק ומחייך, מסביר יותר במהלך אימונים.
שחקנים במכבי מדווחים על אימוני כדורגל טובים וארוכים יותר. איביץ' היה הרבה יותר טקטי ושם את הדגש על העמדות במגרש ועל איך להחזיר מהר את הכדור. אצל דוניס יש מחשבה יותר התקפית, עם מטרה שהכדור יהיה כמה שיותר ברגליים של שחקני מכבי. יש פחות תרגולים טקטיים, למרות שלאחרונה המספר שלהם גדל, כנראה בגלל האכזבה שלו מהיכולת בליגה.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ' על הספסל
ולדימיר איביץ' על הספסל
שינוי של 180 מעלות מהסרבי. ולדימיר איביץ'
(צילום: עוז מועלם)
את דוניס מלווים חמישה אנשי מקצוע שצמודים אליו מהרגע שהחל את קריירת האימון, אבל בניגוד לצוות של איביץ' שהיה מעורב מאוד, הם כמעט לא מורגשים למעט כמה הערות מינוריות של עוזרו הבכיר, מאקיס אנגלינאס.

בין חיוכים לעצבים

דוניס לא הביא לקריית שלום נוהלים חדשים, למעט קיום אסיפות על רקע משמעתי, שבהן הטונים שלו עולים לגבהים בניגוד לחיוכים שהוא מפזר באימונים. "אצל איביץ', אם היו טעויות הוא היה נכנס לחדר ההלבשה ולוחץ ידיים", מספר אחד השחקנים. "ביום שאחרי היה מראה מה לא נכון מבחינה טקטית, בצורה הכי עניינית וקרה שאפשר, ואז היה 'מוחק' שחקנים אם צריך".
אצל דוניס הנוהל שונה לגמרי ואפשר להרגיש את המזג החם שלו בשני מקומות - בעמדת הראיונות שאחרי משחקים ובחדר האסיפות בקריית שלום. "השחקנים שלי עדינים, אני מאוד עצבני עליהם", הוא ירה אחרי התיקו נגד בני־יהודה בשבת האחרונה. "איבדנו את האיזון אחרי השער השני שלנו, אני מאוכזב שלא הקפידו על הפרטים החשובים, ככה קשה לנצח במשחק". האמירות הללו כבר יצרו מתיחות בינו לבין חלק מהשחקנים.
5 צפייה בגלריה
יורגוס דוניס
יורגוס דוניס
דוניס בהפסד למכבי פ"ת
(צילום: עוז מועלם)
בניגוד לדמות המכילה באימונים, דוניס ערך לאחרונה שתי אסיפות קשות, אחת הקשורה בכללי התנהגות והשנייה מקצועית. זה התחיל עם החזרה מפגרת הנבחרת, כשהמאמן חידד את כללי ההתנהגות במועדון ובעיקר לא אהב את העימות בין יונתן כהן לניק בלקמן על בעיטת הפנדל מול מכבי פ"ת. האסיפה שלשום עלתה לטונים גבוהים יותר. "אתם חייבים להתעורר ולקחת את עצמכם בידיים", אמר דוניס בזעם. "איך אתם שוב מקבלים שערים כאלו בדקות האחרונות? אתם לא מרוכזים, ובמקום לסיים את המשחק אתם מקבלים שוב שער. אם אתם רוצים להמשיך את המסורת של השנתיים האחרונות ולהיות אלופים, שכל אחד פה יתחיל להתעורר".

דוח חוסרים

במהלך המגעים עם מכבי ביקש דוניס שהקבוצה תתחזק בצורה משמעותית, אבל בינתיים זה לא קרה והסגל נחלש לעומת העונה שעברה. עזבו אותו שני עוגנים בהגנה, ז'איר אמאדור ואנדרה ז'ראלדש, והחלק האחורי עם הבלמים איתן טיבי ושרן ייני והמגינים בן ביטון, מאור קנדיל ואופיר דודזאדה נראה בינתיים רע מאוד. אותה הגנה שספגה עשרה שערים בעונה שלמה ראתה כבר ארבעה כדורים ברשת של דניאל טננבאום. היכולת כל כך חלשה, שדוניס מתרגל בימים האחרונים מערך של שלושה בלמים לקראת מפגש מול קבוצה מהמקום התשיעי בבלארוס.
גם את החור עם העזיבה של דור מיכה ועומר אצילי אף אחד עדיין לא כיסה, וכך גם את המשבצת של צ'יקו אופואדו. מכבי תביא בלם זר, ונראה כי עלייה לשלב הבתים באירופה תוביל לחיזוק משמעותי יותר, אבל בינתיים לדוניס יש כמה בעיות בסגל הנוכחי.
5 צפייה בגלריה
ג'אן מול ייני
ג'אן מול ייני
החלק האחורי נחלש משמעותית. שרן ייני
(צילום: אורן אהרוני)
שחקן העונה שעברה דן גלזר פתח את העונה הנוכחית בצורה בינונית, ולראיה קיבל דקות ספורות בנבחרת; דור פרץ לא עשה קפיצת מדרגה; היכולת של יונתן כהן לא יותר מסבירה; אילון אלמוג קיבל קרדיט של שחקן בכיר, אבל לא הוכיח שהוא כזה; וניק בלקמן חזר לפרופורציות אחרי ההבלחה בתחילת העונה. מלך השערים של מכבי בליגה הוא בכלל איתי שכטר, שעשוי לפתוח הערב.
התקווה הגדולה ביותר של דוניס הייתה החזרה של אייל גולסה, אבל הקשר עדיין לא נכנס לעניינים אחרי שפתח את העונה מאוחר בגלל פציעה. גם טל בן־חיים עדיין לא חד, ודן ביטון צריך עוד להשתלב במערך. בכל מקרה, הערב לא יהיו תירוצים. מכבי ודוניס צריכים לעבור את ברסט גם עם הסגל הנוכחי ולפתוח דף חדש אחרי הטראומה משני המחזורים הראשונים בליגה.