סיפור חייו של סר מוחמד מוקטאר ג'אמה פארח (שבכלל נולד כחוסיין עבדי קהאין) הוא כל כך דרמטי, מופרך, שובר לב והזוי, עד שהוא האפיל לחלוטין על פארח הספורטאי. אבל בשבוע שבו פארח רץ את הריצה התחרותית האחרונה בחייו, שווה דווקא להזכיר את הישגיו הספורטיביים ואת מקומו בהיסטוריה של האתלטיקה הקלה והמרחקים הארוכים, לצד מה שהוא חשף השנה על חייו האישיים - חשיפה שמעצימה לאין שיעור את הישגיו.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
אפשר להתווכח לגבי הדירוג של פארח, בריטי סומלי בן 40, בצמרת הרצים אי פעם, אבל אי אפשר להתווכח לגבי העובדה שהוא המצליח ביותר. לארון המדליות שלו אין מתחרים: ארבע מדליות זהב אולימפיות ועוד שש מדליות זהב מאליפויות העולם. הוא נמצא לצידו של לאסה וירן הפיני שזכה בדאבל ב-5,000 ו-10,000 מטר בשתי אולימפיאדות רצופות (2012, 2016). בין האולימפיאדות הוא עשה הוא דאבל באליפויות העולם 2013 ו-2015. כשניצח את מרתון שיקגו ב-2018, הוא גם קבע שיא אירופי בריצה. אין מספיק מקום בכתבה הזו כדי להכניס עשירית מההישגים שלו - המדליות, השיאים הבריטיים, זכיות באליפויות אירופה וכו'.
3 צפייה בגלריה
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
לארון המדליות שלו אין מתחרים. מו פארח
(AP Photo/Jae C. Hong)

סיפור חיים בלתי נתפס

הוא נולד בסומליה. אביו נרצח במהלך מלחמת העצמאות הסומלית כשהיה בן ארבע, וזמן קצר לאחר מכן הוא הופרד מאמו, הגיע למוגדישו ואז ביחד עם אחיו לג'יבוטי, משם הוברח לבריטניה בעזרת אשה שאותה לא הכיר. כשהגיע לאנגליה הוא נאלץ לעבוד בעבודת כפייה ולשרת ולהכין אוכל בביתה של אותה אשה. רק בגיל 13 הוא התחיל ללכת לבית ספר, ושם התגלה הכישרון האתלטי שלו.
בשנת 2000 הוא קיבל אזרחות בריטית תחת השם מוחמד פארח, שם שנלקח מילד אחר ושתחתיו הוברח פארח לאנגליה. הוא שמר על סודו על ליולי 2022 ואז נחשף בתוכנית טלוויזיה. בתגובה, ולמרות הכבוד וההישגים העצומים שהשית פארח על בריטניה, הוא קיבל רמזים מאנשי ציבור כי אזרחותו תילקח ממנו בגלל שהשיג אותה תחת שבועה שקרית. בסופו של דבר זה לא קרה.
השם החדש של פארח אולי הביא לו חיים חדשים והרבה יותר אפשרויות, אבל פעמים רבות הוא נעצר לתחקור בשדה התעופה בגלל השם שלו. פעם אחת הוא ניסה לשכנע את סוכני ההגירה ואת השוטרים לגבי זהותו על ידי כך שהציג לפניהם את אוסף המדליות שלו, אבל זה לא ממש עזר. לאחר הניסיון של דונאלד טראמפ לאסור את כניסתם של ילידי ארצות מוסלמיות לארצות הברית, כולל סומליה, העלה פארח סיפור באינסטגרם שבו הביע את חששו שלא יוכל להצטרף למשפחתו, שגרה אז בפורטלנד.
3 צפייה בגלריה
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
קיבל רמזים מאנשי ציבור כי אזרחותו תילקח ממנו לאחר שחשף את סיפורו
(AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

הרץ הבריטי הגדול בדורו

בריטים רבים טוענים שפארח הוא הספורטאי הגדול ביותר בתולדות בריטניה, בכל ספורט. טענה קצת בעייתית. הוא בלי ספק הרץ הגדול ביותר של הדור שלו. הזכיות שלו, בעיקר באליפוית העולם שבהן נאבק מול שלושה קנייתים שהחליפו את ההובלה ביניהם וניסו לעייף אותו, היו ריצות מרהיבות. הוא היה חזק יותר ממי שמהיר ממנו, מהיר יותר ממי שחזק ממנו. הוא יכול היה לשלוט בכל מרחק שהוא רץ (בפעם הראשונה שבה הוא רץ מרתון הוא השיג תוצאה ששמה אותו בין הטובים בעולם).
הוא היה כריזמטי, יפה תואר והראיונות איתו אף פעם לא היו משעממים. הוא היה מתעמת עם התקשורת או שהיה מלטף אותה אבל הוא תמיד היה מעניין, והוא הביא בחזרה התעניינות לריצות שהלכו ואיבדו צופים. הבעיה היחידה שלו היתה שהוא היה כל כך דומיננטי, בעיקר האופן שבו סיים ריצות, שהוא הפך את זה למשעמם כמעט. והוא מעולם לא נתפס מרמה.
הזמנים שלו, לעומת הדור שלפניו, לא היו יוצאים מהכלל (פארח התאמן אצל אלברטו סאלאזאר, אבל למרות הרמאויות של סאלאזאר שהיה מנסה חומרים אסורים על ילדיו עד שהושעה לארבע שנים ב-2019, הוא מעולם לא נתפס והוא תמיד הקפיד על שקיפות של נתוני רמות הדם שלו). הוא פשוט ניצח באופן שיטתי, וגרם לכל הרצים האחרים לפחד ממנו בצורה כזו שהם בקושי איתגרו אותו. "אנחנו פשוט היינו צריכים לקלוע יותר", ענה פעם סטיב קר לאחר הפסד של גולדן סטייט על השאלה מה הקבוצה שלו הייתה צריכה לעשות. הדרך היחידה לנצח את פארח בשיאו היתה לרוץ מהר יותר ממנו.
3 צפייה בגלריה
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
הרץ הבריטי-סומלי מו פארח
גרם לכל הרצים האחרים לפחד ממנו
(JUSTIN TALLIS / AFP)
אבל איפה הוא מדורג בריצות הארוכות? אפשר לחשוב בקלות על שלושה שמות גדולים ממנו: היילה גבריסיאלסי, קנינסה בקלה ואליעוד קיפצ'וגה. גבריסיאלסי גרם למהפך בריצות הארוכות. הוא שבר שיאים על גבי שיאים, הוא ניקה 19 שניות מהשיא ב-5,000, 30 שניות מהשיא ב-10,000 וכמעט דקה במרתון. הוא אמנם פחות מעוטר מפארח, אבל חלק מזה קשור לעובדה שבזמנים שלו היו מקצים בריצות ה-10,000 ולכן הוא כמעט ולא השתתף ב-5,000 מטר.
בקלה זכה 11 פעמים באליפות העולם בריצות שדה והוא מוביל על פארח 7:14 בקרבות ראש בראש. לקיפצ'וגה יש רקורד מדליות הרבה פחות מרהיב מאשר לפארח על המסלול, אבל גם הוא שינה את ריצת המרתון על פניה. הוא הוריד 1:48 דקות מהשיא העולמי, זכה ב-12 מרתונים ו-14 פעמים קבע תוצאה מהירה יותר מהשיא של פארח. מה שעומד לזכותו של פארח היא העובדה שהוא היה בשיאו בגילאים מאוד מבוגרים (28-34), בעוד בקלה וגבריסיאלסי זכו במדליות האחרונות שלהם בגיל 27. עם זאת, לעובדה הזו מתלווה כוכבית: זו בדיוק התקופה שבה פארח התחבר לסאלאזר ולעוד מאמן שרצים שלו הושעו בגלל שימוש בחומרים אסורים.
יש רגעים אדירים מהזיכרון הספורטיבי שקשורים לפארח: חגיגות ה"המובוט", החגיגה שלו עם אוסיין בולט, הניצחון במרתון שיקגו, האולימפיאדות. אבל אי אפשר לנתק את כל הרגעים האלו מההקשר של חייו. זהו סיפור שאי אפשר להמציא, ריצת חייו. מיתום של מלחמת אזרחים, הברחה תחת שם בדוי רק כדי להפוך לעובד בכפייה, הפליט מסומליה שזוכה בשתי מדליות זהב בלונדון, ומקבל תואר אבירות בארצו החדשה.
פורסם לראשונה: 08:35, 16.09.23