פרשת לארי נסאר שינתה לחלוטין את ענף ההתעמלות. בגישה. ספורטאיות לא מפחדות יותר לדבר או להשמיע את קולן. אותו משפט מתוקשר, כמו גם הסרט "מתעמלת א'", שהביא עדויות חדשות והפך לפופולרי בנטפליקס, פתחו תיבת פנדורה בכל העולם. לכן אף אחד לא מופתע שקנדה סוערת בימים האחרונים, בשל פרשת התעללות חדשה. קבוצה של 70 מתעמלות קנדיות בעבר ובהווה קראו לרשויות במדינה לחקור את מה שהם תיארו כ"תרבות רעילה ומנהגים פוגעניים" בנבחרת.
המתעמלות, שחלקן היו ואחרות עדיין חברות בסגל האולימפי הקנדי, שלחו ביום שני האחרון מכתב למנכ"לית משרד הספורט במדינה, ויקי ווקר, בו טענו כי במשך כמעט עשור "החשש מנקמה" מנע מהן לדבר ולחשוף את מה שעברו.
6 צפייה בגלריה
התעמלות
התעמלות
ספורטאיות לא מפחדות יותר לדבר או להשמיע את קולן
(צילום: gettyimages)
"איננו יכולות יותר לשבת בשקט", נכתב במכתב. "חווינו התעללות, הזנחה ואפליה, אך כעת אנחנו רוצות שינוי. אנחנו מבקשות ממשרד הספורט הקנדי לנקוט בפעולה כדי להבטיח שהדור הבא של המתעמלות לא יהיה נתון לטראומה הפיזית והפסיכולוגית שנאלצנו לעבור".
על פי אותו מכתב, הספורטאיות התלוננו לא פעם על צורות שונות של התעללות רגשית, פיזית ומינית וכי לאותם מאמנים שביצעו את הדברים הללו נחשפו המתעמלות עוד בהיותן קטינות. "אנחנו יודעות שיש עוד דוגמאות רבות למקרים שעדיין לא התגלו, ואנחנו מודעות לכך שהתנהגויות פוגעניות נמשכות היום בחדרי חדרים ברחבי קנדה", הסבירו המתעמלות.
6 צפייה בגלריה
נבחרת קנדה
נבחרת קנדה
"איננו יכולות יותר לשבת בשקט". המתעמלות הקנדיות מבקשות טיפול הולם בתופעה
(צילום: gettyimages)
"בהתאחדות הקנדית לא הצליחו לטפל בבעיות הללו או לזכות באמון של הספורטאים. חוסר היכולת שלהם להגיב כראוי להתעללות מערכתית מתמשכת היא מטרידה", נאמר גם כן במכתב.

"אם את כל כך לא יפה, אז את בטח בן"

מי שכן הסכימה להיחשף בשמה ולספר על מה שעברה הייתה רוזי קוסר, המתעמלת האמנותית האולימפית לשעבר. קוסר סיפרה על אימונים שהיו אמורים להיערך חמש שעות, אבל נמשכו הרבה מעבר. בראיון לאתר CBC טענה קוסר כי שתיים מחברותיה לנבחרת "התמוטטו מרוב עייפות באחד מהאימונים, אבל המאמנת לחצה PLAY, שמה מוזיקה ואמר: 'שוב, צריך להמשיך'".
קוסר, שהייתה בגיל 18 קפטן הנבחרת האולימפית הקנדית, הוסיפה שבאחד ממחנות האימונים בסנט פטרסבורג, היא אמרה למאמנת שהבנות לא מסוגלות כבר להמשיך, אבל זו הגיבה: 'מה גורם לך לחשוב שאת יכולה לשנות את התוכנית שלי? את חושבת שאת המאמנת עכשיו'. באותו רגע ואז היא יצאה בסערה מחדר הכושר ונעלמה לגמרי. הגענו לבד לשדה התעופה".
6 צפייה בגלריה
התעמלות
התעמלות
הורים טענו כי מאמנים מכנים את הבנות שלהן במהלך אימון "שמנות, טיפשות ומכוערות"
(צילום: gettyimages)
קוסר אמרה שהתקרית אירעה לפני כעשור, אך גם ציינה כי אותה מאמנת, שלא נקבה בשמה, עדיין עובדת בהתאחדות הקנדית.
קים שור, חברה לשעבר במועצת המנהלים של איגוד ההתעמלות הקנדי, אמרה לאחר פיצוץ הפרשה כי היא קיבלה בחמש השנים האחרונות שיחות ומיילים מיותר מ-100 הורים "מבולבלים". ההאשמות היו קשות: מאמן אחד סטר לשתי מתעמלות בפנים בתוספת משיכת שיער, אחד משך בכוח מתעמלת אחרת ופצע אותה. בנוסף, הורים טענו כי מאמנים מכנים את הבנות שלהן במהלך אימון "שמנות, טיפשות ומכוערות". אחד ההורים שמע את המאמן אומר לבתו: "אם את כל כך לא יפה, אז את בטח בן".
שור: "אחת המאמנות נהגה לצבוט את הירכיים שלהן כדי לגרום להם להאדים בלחיים. היא הייתה מניחה את האצבעות שלה על הרגליים ופשוט מתחילה להכאיב. זה נורא".

היום בו נשבר מחסום השתיקה

אם אפשר לשים את האצבע על הרגע בו המתעמלות בכל העולם הבינו שאפשר לקום, לחשוף את כל מה שעברו וגם לגרום לאלה שפגעו בהם לשלם על מעשיהם - צריך לחזור לשנת 2017. אז המתעמלות האמריקניות חשפו בזו אחר זו איך ד"ר לארי נסאר, רופא הנבחרת, תקף אותן מינית. שנה לאחר מכן נסאר נידון ל-175 שנות מאסר לאחר שהודה בשורה של מעשים מזוויעים.
6 צפייה בגלריה
נשפט ל-175 שנים בכלא. נסאר
נשפט ל-175 שנים בכלא. נסאר
נשפט ל-175 שנים בכלא. נסאר
(צילום: AFP)
"הוא לא רופא, הוא מפלצת", סיפרה אז בבית המשפט המתעמלת לשעבר, מייקלה מארוני. מתעמלת בכירה אחרת, גבי דגלאס, האשימה גם את ההתאחדות האמריקנית, שהתברר כי השתיקה את התלונות שקיבלה: "לא שיתפתי באופן פומבי על המקרים, כמו רבות אחרות, כי במשך שנים דאגו שנישאר בשקט. היו דברים כואבים מאוד".
נשיא האיגוד לשעבר, סטיב פני, הואשם בהמשך כי הורה להעלים חלק מהראיות המפלילות נגד נסאר. פני לא היה לבד ברשת הפחד וההשתקה של ההתעמלות האמריקאית. ראוי להתעכב גם על מרתה ובלה קרולי, שנחשבים לגיבורים ספורטיביים. זוג מהגרים מרומניה שהפך את ארה"ב למעצמת התעמלות נשים והצמיח דורות של אלופות.
6 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
לא מוכנה לשלוח את הבת שלה להתעמלות. ביילס
(צילום: gettyimages)
הזוג קרולי הקים את "חוות קרולי" בטקסס, מתקן אימונים אליו היו מגיעות מתעמלות הנבחרת למחנות אימונים מפרכים. במסגרת כללי המשמעת שהנהיגו השניים, נאסר על הורי המתעמלות לבקר במתקן. זהו גם המקום שבו ביצע נסאר את רבים ממעשיו הנפשעים. נסאר ניצל את האווירה הקשוחה בחווה, כדי לתפוס את תפקיד "המבוגר הנחמד", מה שאיפשר לו לרכוש את אמון המתעמלות ולנצל זאת לביצוע פשעיו. בני הזוג קרולי התפטרו בטרם הפרשה הכתה גלים ולפני שנתיים סגרו את חוות קרולי. הם הכחישו שידעו על מעשיו של נסאר בחווה.
המתעמלת האגדית, סימון ביילס, שזכתה בשבע מדליות אולימפיות, רתחה גם היא: "הנושא הזה רחוק מלהסתיים ויש הרבה שאלות שצריך לענות עליהן. למשל, מי ידע על כל זה ומתי, האנשים האלה פגעו בכל כך הרבה מתעמלות, ורובנו היינו קטינות. אתם לא חושבים שזו בעיה גדולה? אף אחד לא חושב מה הוא היה עושה אם הוא היה יודע אז מה קורה על מנת לפתור את הבעיה במהירות? את הבית שלי לא אשלח להתעמלות".
6 צפייה בגלריה
סימון ביילס
סימון ביילס
"יש הרבה שאלות שצריך לענות עליהן. למשל, מי ידע על כל זה ומתי"
(צילום: gettyimages)
לפני שנתיים גם בבריטניה התברר שענף ההתעמלות הוא לא זוהר כפי שכולם חושבים. מספר מתעמלות מאותה נבחרת, חלקן אולימפיות, התלוננו על מקרי התעללות רבים שחוו. קתרין ליונס (19), טענה, למשל, שהיא הותקפה והושפלה על ידי מאמנה באותה תקופה. ליונס סיפרה כי המאמן היה מכה אותה עם מקל, ואף הרעיב אותה במשך שבוע אחרי שאמר לה כי היא סובלת מעודף משקל. כמו כן, טוענת המתעמלת כי סגרו אותה בחדר אחרי שבכתה, ולא נתנו לה לצאת ממנו עד שנרגעה. היום, אחרי שפרשה מהתעמלות, היא נמצאת בטיפול פסיכולוגי.
ליסה מייסון, שהתחרתה עבור בריטניה באולימפיאדת סידני, אמרה כי היא סבלה מהתעללות מגיל 10. מייסון, היום בת 38, סיפרה כי המאמנים שלה היו מכריחים אותה להישאר בעמידת ידיים עד שאלה היו מדממות. בנוסף, סיפרה כי הכריחו אותה ואת חברותיה להתאמן עם משככי כאבים על מנת שלא יתלוננו על פציעות. "מגיל 12 היינו חיים פחות או יותר על משככי כאבים. חלק מהחברות שלי לא יכלו לזוז בלעדיהם", טוענת מייסון. "אם גם הם כבר לא היו עוזרים, היינו מקבלות זריקת קורטיזון. התחרתי לפעמים עם נקע חמור בקרסול ושבר מאמץ בשוק".
פורסם לראשונה: 12:30, 01.04.22