בחודש הבא יפתח וילי רוטנשטיינר בן ה-59, לראשונה בקריירה שלו, קמפיין מוקדמות כמאמן לאומי. זה יקרה בבלומפילד מול דנמרק, מקום 12 בעולם בדירוג פיפ"א, בניסיון כמעט אבוד מראש של ישראל להעפיל למונדיאל אחרי 52 שנה ועם מטרה לעלות לדרג השלישי באופ"א.
כפי שנחשף לראשונה ב"ידיעות אחרונות" לפני כחודשיים, הוחלט לתת לאוסטרי את הקרדיט אחרי שעמד על הקווים בשבעה משחקים - בהפסד בפנדלים בחצי גמר פלייאוף היורו נגד סקוטלנד ובמשחקי ליגת האומות שהותירו את הנבחרת בדרג השני של המפעל על חשבון סלובקיה.
7 צפייה בגלריה
רוטנשטיינר
רוטנשטיינר
רוטנשטיינר
(צילום: עוז מועלם)

כעת, בראיון בלעדי, מדבר רוטנשטיינר לקראת פתיחת הקמפיין, ויש לו הרבה על הלב. "הצגתי לפורום המקצועי נתונים שמראים את התקדמות הנבחרת. אם מדברים על המבחן הכי חשוב, התוצאה, אז נשארנו בדרג השני של ליגת האומות בבית קשה ולפני סלובקיה. מצד שני הפסדנו בפנדלים בגלל חוסר מזל", הוא אומר ומעלה טורים.
"צריך להיות אדם טיפש כדי לטעון שאני לא עובד מספיק. אני עובד יותר מכל איש מקצוע בכדורגל הישראלי בשנתיים וחצי שלי פה. עשיתי פה עבודה נהדרת, גם כמאמן בבית שכל הנבחרות שלו ישחקו בקיץ ביורו. ארבע נקודות נגד סלובקיה וסקוטלנד, שני הפסדים בפער של שער מצ'כיה, זו הופעה טובה מאוד".

מבין את הביקורת על הזיגזוג בין התפקידים

כמה מאכזב אותך שאנחנו לא ביורו? "שיחקנו מאורגן במשחק המכריע נגד סקוטלנד ואז הגיעו הפנדלים והסקורר הכי טוב שלנו, ערן זהבי, החמיץ פנדל. אבל אנחנו צריכים להפסיק לחשוב על מה שקרה שם, זו היסטוריה. צריך לראות את ההתקדמות שלנו בהחזקת כדור, במספר ההתקפות, בבעיטות למסגרת".
אז איך קרה שהפכת ממנהל טכני למאמן הלאומי? "היה תהליך והוועדה החליטה שאמשיך. אמרתי להם שזה פנטסטי להישאר המאמן הלאומי".
7 צפייה בגלריה
זהבי מאוכזב
זהבי מאוכזב
זהבי. "צריכים להפסיק לחשוב על ההדחה בפלייאוף"
(זהבי מאוכזב)

יש לא מעט טענות לגבי הניסיון והיכולת שלך כמאמן. "אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים. הרזומה שלי ידוע. כמעט 20 שנה אני בנבחרת אוסטריה כמנהל טכני ואימנתי את הנבחרת הצעירה של אוסטריה ב-50 משחקים. בשני מקרים שבהם המאמן הלאומי של אוסטריה פוטר אימנתי את הבוגרים, ולפני הנבחרת האוסטרית אימנתי עשר שנים. האם אני מספיק מנוסה לאמן את הנבחרת? כן. יש לי את התשוקה ואת הידע".
האם חתרת להגיע לתפקיד המאמן הלאומי, למרות שהגעת כמנהל טכני? "זה נשמע כאילו היו לי מחשבות שליליות, וזה לא נכון. עד שקראתי באותו בוקר ב'ידיעות אחרונות' שאני עומד להיות המאמן לא חשבתי שזה יקרה. חשבתי שאנדי הרצוג יישאר. אבל אז החוזה נגמר, הגיעה הקורונה וההתאחדות הפתיעה אותי. אלו לא היו הרצונות שלי, אלא הסיטואציה שהובילה לכך".
7 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג
אנדי הרצוג. "חשבתי שהוא יישאר"
(צילום: עוז מועלם)
אתה יכול להבין את הביקורת על הזיגזג שלך? "מבין את הביקורת על המעבר בין התפקידים, בטח שלא לגבי מוסר העבודה שלי. אני באמת לא מבין איך יכול להיות שאנשים מקבלים את הבמה בתקשורת מבלי להכיר את העובדות. כתבתי ארבעה ספרי לימוד בשנתיים האלו, נבנתה האקדמיה במכמורת, מרכזי מצוינות באשקלון, נוף־הגליל ואצטדיון ר"ג, ואני מנהל את רישיונות הפרו למאמנים - ועליי אומרים שאני לא עובד?"
זו הייתה טעות להביא את הרצוג? "ניתן היה להביא מישהו מנוסה ולא היינו עומדים בזה תקציבית, או מאמן צעיר בלי ניסיון בנבחרת. אני חושב שאנדי היה הבחירה הנכונה והטובה. תחילת מוקדמות היורו הייתה מדהימה, אחר כך באה ירידה. זו השוואה לא הגונה בינינו, השחקנים התפתחו תחת אנדי והמשיכו איתי, כמו למשל מנור סולומון".

מסביר למה רפאלוב לא בנבחרת שלו

בכל מדינה המאמנים המקומיים רוצים להיות בנבחרת. אתה מבין את האכזבה של אברם גרנט ויוסי אבוקסיס? "כן, ואתן לך תשובה דרך דוגמה. קח למשל את גרנט. הוא מאמן עם יכולות ואישיות אדירה, מאמן פרמייר ליג, מאוד מנוסה ומכיר את הכדורגל הישראלי טוב ממני. אבל זו הייתה החלטה של ההתאחדות וזה מביא לי כבוד כשיש מאמן כזה פה".
בין הפרמטרים שהותירו אותך בתפקיד היה הפידבק של השחקנים. אתה חושב שזה נכון שיש התערבות שלהם? "יו"ר ההתאחדות ואנשי ועדת האיתור דיברו עם השחקנים, וזה נורמלי. זה קורה גם ביובנטוס ובברצלונה. נורמלי שמדברים עם מנהיגי הנבחרת על האווירה, הגישה והאישיות. אם שחקנים מדברים חיובי על העבודה שלי אני שמח".
7 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר. "ההחלטה של ההתאחדות הביאה לי כבוד"
(צילום: עוז מועלם)
מה אתה חושב על סולומון? "אני מדבר איתו הרבה. מנור מתפתח מצוין, אבל הוא חייב להביא מספרים, שערים ובישולים. הוא צריך לקבל החלטה נכונה בנוגע לניהול הקריירה שלו. עדיף לו להישאר בשחטאר ולשחק ולא לעבור למועדון גדול ולשבת על הספסל. הוא צריך לצאת בזמן הנכון".
ביברס נאתכו ימשיך או שאתה רוצה להצעיר את הנבחרת? "השאלה זו רק היכולת, לא הגיל. ביברס משחק בסרביה, הוא רוצה להישאר בנבחרת, אבל הכל תלוי בהופעות שלו. רק זה מה שישפיע אם יזומן או לא".
7 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון. "צריך לדעת מתי לעבור"
(צילום: gettyimages)

לא החלטת להצעיר את הסגל כמדיניות? "ואז מה יקרה? אצעיר את הנבחרת, יגיעו תוצאות לא טובות ותבקר אותי בצורה חריפה. לי חשוב האיזון. העיקרון שלי הוא רק מקצועי, צריכים גם מלחמה וגם כישרון".
אם זה לא הגיל, אז איך לליאור רפאלוב, שחקן העונה בבלגיה, אין מקום בנבחרת שלך? "אני רואה משחקים של ליאור והוא עושה עבודה מצוינת. יש את מונס דאבור וערן זהבי, ואני לא רוצה שרפאלוב יגיע ויישב על הספסל. זו החלטה קשה, אבל הכל פתוח לגבי הזימון האפשרי שלו לנבחרת בחודש הבא".
7 צפייה בגלריה
ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב. "לא רוצה שהוא ישב על הספסל"
(צילום: רויטרס)
התלות בזהבי גדולה מדי? "מסכים. אני אומר בכל התכנסות שחשוב מאוד שיהיו יותר שחקנים שמעורבים בהתקפה, שלא נהיה תלויים רק בזהבי. הוא קיבל החלטה נכונה להישאר בהולנד".

חושף מה קרה עם יוסי בניון

המטרה במוקדמות המונדיאל היא המקום השלישי? "ממש לא. המטרות הן גם להתקדם בדירוג העולמי (ישראל מדורגת כיום במקום ה־87), לשפר את פילוסופיית המשחק, שייצאו יותר שחקנים לחו"ל ולמלא את האצטדיונים ברגע שתותר כניסת קהל".
אפשר להפתיע נבחרת מצוינת כמו דנמרק? "אני חושב שכן. יש לה שחקנים בטופ העולמי, אבל בהחלט אפשר להפתיע את נבחרת דנמרק וזה הצ'אנס במשחק הראשון".
דור מיכה ועומר אצילי יכולים להיות שחקני נבחרת אחרי פרשת הקטינות? "יש לנו קוד אתי בהתאחדות וצריך לפעול על פיו".
7 צפייה בגלריה
יוסי בניון בית"ר ירושלים
יוסי בניון בית"ר ירושלים
בניון. "חבל שמנסים לסכסך בינינו"
(צילום: ראובן שוורץ)
התנגדת שיוסי בניון יהיה המנהל הטכני? "אני לא יודע מאיפה מגיעות השטויות האלו. ידעתי שהוא מועמד, ואני יכול לחשוף בפניך שהייתה לי פגישה עם בניון לאחרונה במסגרת קורס הפרו, ודיברנו בפתיחות על השמועות השקריות. היו לי הרבה מאמנים בקורסים, אבל בניון כישרוני במיוחד. אם הכדורגל הישראלי יוכל להשתמש בו, הוא יעשה את הדבר הטוב ביותר בשבילו. חבל שבתקשורת מנסים לסכסך בינינו".
מה דעתך על רמת האימון בישראל? “בליגת העל יש מאמנים מצויינים. אני מאוד מעריך את אליניב ברדה, הוא פוטנציאל גדול. יש פה ליגה לא פחות טובה מהליגות בשווייץ, באוסטריה - אם אני מוציא את זלצבורג מהמשוואה – או סלובניה”.
עד כמה אתה מתגעגע למשפחה? "הייתי באוסטריה לפני כחודשיים, אשתי אמורה הייתה להגיע ארצה, אבל כרגע השמיים פה סגורים. קשה להתנהל לבד תקופה ארוכה".
התחסנת? "פעמיים - ואני מאושר. הלוואי שבאוסטריה מצב המתחסנים היה כמו בישראל".