כשאומרים "המלך של הג'ודו" מתכוונים לרוב לטדי רינר, הג'ודוקא הצרפתי הענק שזכה בעשר אליפויות עולם ובשתי מדליות זהב אולימפיות. אלא שבמציאות לג'ודו יש מלך נוסף, מאופק יותר, קטן יותר פיזית, הרבה פחות מיוחצן – אבל לא פחות קטלני על המזרן.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
אחרי שלא התחרה במשך שנה וחצי, שוהיי אונו הגיע היום ישירות לבמה הגדולה של טורניר הג'ודו האולימפי בטוקיו וכצפוי קטף את כל הקופה עם מדליית זהב אולימפית שנייה ברציפות במשקל עד 73 ק"ג.
6 צפייה בגלריה
שוהיי אונו
שוהיי אונו
מבט קפוא וקטלני. שוהיי אונו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שוהיי אונו בגמר
שוהיי אונו בגמר
אונו עם שאגת הניצחון
(צילום: AFP)
אונו הוא תופעה של ממש בענף הג'ודו. ההפסד האחרון שלו בתחרות בינלאומית היה אי שם ב-2014. הוא מעולם לא הפסיד ליריב אירופי. סגנון הג'ודו שלו ייחודי ומאוד לא קונבנציונלי, הוא נראה כמעט אדיש בקרב, אבל תמיד-תמיד מוצא את הרגע להכניס התקפה מהירה שמדביקה את גבו של היריב למזרן.
אונו ממעט מאוד להשתתף בתחרויות בסבב. היעדרותו הממושכת הביאה למצב שלמרות עליונות האיכותית על פני יתר היריבים במשקל - הוא הגיע לאולימפיאדה כלא מדורג. לא שזה הפריע לו במשהו.
אונו פתח את יום הקרבות שלו היום עם ניצחון באיפון על אלכסנדרו רייצ'ו הרומני ולאחר מכן איפון נוסף על בילאל סילולגלו. הקורבן הבא שלו בשלב רבע הגמר היה רוסום אורוז'וב, יריבו בגמר האולימפי בריו לפני חמש שנים. בדיוק כמו אז גם את אורוזו'ב אונו הכניע באיפון.
6 צפייה בגלריה
שוהיי אונו בגמר
שוהיי אונו בגמר
עוד מדליית זהב לאוסף. אונו
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
שוהיי אונו מנחם את הגיאורגי
שוהיי אונו מנחם את הגיאורגי
אונו מנחם את הגיאורגי
(צילום: AFP)
ניצחון בחצי הגמר על צוגטבאטר צנדאושיר המונגולי בוואזארי שלח את אונו לקרב הגמר מול לאשה שאדטואשווילי הגיאורגי, האלוף האולימפי מלונדון במשקל עד 66 ק"ג ומדליסט הארד מריו במשקל עד 73 ק"ג.
לאשה, פייטר בכל רמ"ח איבריו, לא הגיע כדי להתבטל בפני אונו בגמר. הוא בא כדי להילחם. הוא לא הפסיק לקפוץ, לצעוק, להכניס את עצמו לטירוף ולהזרים דם לגוף – ובעיקר להקשות על אונו שהתקשה לייצר את ההתקפות שלו. אונו שמר על ארשת הפנים האדישה שלו, אבל תנועות הגוף שלו שידרו שהוא לא מרוצה ומתקשה לייצר את הג'ודו הטבעי שלו. הפסיביות המסוימת הזו לא נעדרה גם מעיניה של השופטת שהענישה אותו פעמיים. לאשה שבאמת ובתמים השאיר את לבו על המזרן, קיווה להוציא מאונו את העונש השלישי ולחולל רעידת אדמה של ממש בענף – אך בתוך שלב ניקוד הזהב אונו מצא סוף סוף את הזריקה המיוחלת, הטיל את יריבו הגיאורגי והבטיח את הזכייה במדליית הזהב.
כמו שהוא נוהג תמיד אונו לא ממש חגג את הניצחון, אבל המבט הקפוא והמאיים שלו הפשיר מעט נוכח המאמץ העצום שהשקיע יריבו והוא ניחם אותו בסוף הקרב בחיבוק ובמילות פירגון. מדליות הארד במשקל הזה הלכו לצנדאושיר המונגולי וצ'נגרים אן הקוריאני.
6 צפייה בגלריה
שוהיי אונו
שוהיי אונו
בסוף הוא השתחרר. אונו
(צילום: AFP)
אצל הנשים, יומיים אחרי מדליית הזהב של דיסטריה קרסניצ'י במשקל עד 48 ק"ג, נבחרת הנשים של קוסובו חוגגת מדליית זהב נוספת. נורה גייקובה הפתיעה עם זהב במשקל עד 57 ק"ג אחרי שבחצי הגמר הפתיעה את צוקאסה יושידה היפנית ובגמר ניצחה את שרה סיסק הצרפתייה.
קוסובו זכתה עד כה בשתי מדליות זהב מתוך שלוש שחולקו אצל הנשים, וכל זה כשדווקא המלכה האם של הג'ודו הקוסוברי מאילינדה קלמנדי, האלופה האולימפית מריו, חוותה מפח נפש אתמול כשהודחה כבר בקרב הראשון.
הזוכות בארד היו דווקא שתי הפייבוריטיות להעפלה לגמר ג'סיקה קלימקייט הקנדית ויושידה.