ב-16 למאי 2012 התקיים בליובליאנה שבסלובניה גמר היורו לנבחרות עד גיל 17. בגמר פגשה נבחרת הולנד שלא ממש הלהיבה בטורניר, את נבחרת גרמניה, הפייבוריטית לזכייה. הגרמנים שנחשבו לפייבוריטים הציגו נבחרת עם שחקנים שהיום מככבים בבונדסליגה כמו טימו וורנר, ניקולאס זולה, לאון גורצקה ויוליאן ברנדט.
הכדורגל חוזר
הגרמנים הובילו 0:1 והיו בדרך לזכייה, אך בדקה הראשונה של תוספת הזמן קיבל מספר שבע של ההולנדים כדור בקצה השמאלי של רחבת החמש הגרמנית. אותו הולנדי, שנכנס כמחליף בדקה ה-57 עצר את הכדור בחזה, נתן לו לקפוץ פעם על הדשא, בעט ברגישות ברגל ימין וקבע 1:1. השער שלו כפה בעיטות הכרעה מ-11 מטרים, בהן הוא כבש שער נוסף והיה הגורם המכריע בזכייתה של האורנג' באליפות אירופה לאחר 4:5 בפנדלים.
3 צפייה בגלריה
אלטון אקולטסה
אלטון אקולטסה
אלטון אקולטסה
(צילום: הפועל באר שבע)
(תקציר גמר היורו עד גיל 17 בין הולנד לגרמניה ב-2012)
כאמור הגרמנים לא זכו בתואר, אבל מהנבחרת ההיא יצאו כוכבים גדולים. מהסגל ההולנדי רק ניית'ן הייקה הקפטן הצליח לממש את הפוטנציאל והוא היום מצליח מאוד בתור בלמה של בורנמות' מהפרמייר-ליג. ומה בנוגע לאותו מספר שבע? הנער שהיה בזמנו מסומן כמי שאמור להוביל תוך שנים בודדות את איאקס, מצא את עצמו בסוף בהפועל באר שבע. מדובר כמובן באלטון אקולטסה, שהולך ומסתמן כאקס פקטור של האדומים.
הנער שהביא אליפות אירופה להולנד הגיע בגיל 25 דווקא לישראל ובאופן די מפתיע, לדברי מקורביו, מבחינתו הוא כאן כדי להישאר. במועדון נעוריו הוא לא זכה להזדמנות אמיתית ושיחק רק במדי איאקס ב'. משם הוא עבר לבלגיה השכנה ולאחר עונה מוצלחת בווסטרלו הקטנה, הוא נרכש על ידי קלאב ברוז' אך לא הצליח להשתלב בסגל הרחב שלה, הושאל לסנט טרוידן ולאחר עונה גם נרכש על ידה.
בינואר האחרון, הוא החליט לשנות כיוון לגמרי. כששמו הוצע לאנשי הפועל באר שבע, הם ניצלו את קשריו הרבים בבלגיה של עוזר המאמן, אליניב ברדה, ומהר מאוד החליטו להחתימו עד לתום העונה כמושאל ללא תמורה עם אופציה לרכישה תמורת 700 אלף אירו וחוזה לשלוש עונות נוספות. הבכורה שלו בבאר שבע הייתה נהדרת וכבר לאחר תשע דקות הוא בישל את הראשון לבן שהר בניצחון 0:3 על נס ציונה בטוטו-טרנר. בניצחונות על בני יהודה וכפר סבא הוא כבר פחות הבריק ובתבוסה 4:0 למכבי חיפה, נפצע כבר בתחילת המשחק ובשל כך החמיץ את ניצחונה הגדול של קבוצתו 1:2 על אותה חיפה ברבע גמר הגביע. הפציעה הייתה אמורה להשבית אותו למספר שבועות והוא היה צפוי לחזור רק לקראת סיום העונה.
3 צפייה בגלריה
אלטון אקולטסה מול אלמוג כהן
אלטון אקולטסה מול אלמוג כהן
התאושש מפציעה במהלך פגרת הקורונה. אקולטסה
(צילום: הפועל ב"ש)
"למזלו" של אקולטסה הפסקת הכדורגל בשל משבר הקורונה אפשרה לו להחלים ולחזור לכושר. במשחקי האימון שקיימה באר שבע מאז החזרה לפעילות, אקולטסה היה אחד השחקנים הכי טובים בקבוצתו והיה מעורב במרבית השערים שכבשה. אוהדי באר שבע, שלא הזילו דמעה כשהקבוצה החליטה להיפרד לאחרונה משחקן התקפה הולנדי אחר, נייג'ל האסלביינק, מאוהבים באקולטסה ונראה שגם יוסי אבוקסיס. המאמן דיבר על החיזוק ההולנדי במסיבת עיתונאים שקיים השבוע באמצעות הזום: "אני מאוד מאוד רוצה שהוא ימשיך איתנו לעונה הבאה. נעשה הכל ואני כמאמן אעשה הכל להשאיר אותו".
על פניו, לבאר שבע יש זכות ראשונים לרכוש אותו מסנט טרוידן, אבל אם לפני הקורונה סכום רכישה של 700 אלף אירו לא היה מרתיע את האדומים, הרי שאחרי הקרונה ועם הרצון של אלונה ברקת לעזוב, זה נראה כמו סכום דמיוני. "אנחנו מאוד רוצים שהוא יישאר וגם הוא הצהיר בפנינו שהוא רוצה להישאר", סיפר בכיר בבאר שבע. "אנחנו כבר מדברים עם הבלגים וביקשנו מהם להפחית במחיר".
סוכנו, אוהד כהן מתאר את המצב: "כל עוד באר שבע לא יכולה לממש את האופציה, אז דה פקטו היא לא קיימת. סנט טרוידן מכרו לא מזמן שחקן בשלושה מיליון אירו ועד עכשיו הם לא הראו נכונות לרדת במחיר שסוכם עם באר שבע. העונה הגיע לקבוצה מאמן חדש שמשחק בשיטה שפחות מתאימה לאלטון. למעשה הם לא משחקים עם שחקני כנף ואלטון הפך למגן ימני. בעונה הבאה אמור המאמן להתחלף".
3 צפייה בגלריה
האסלביינק משתיק את הקהל
האסלביינק משתיק את הקהל
לא עמד בציפיות ועזב. נייג'ל האסלביינק
(צילום: הרצל יוסף)
למרות זאת, כהן מסביר שלאוהדי באר שבע יש גם סיבות לאופטימיות: "באר שבע עושה מאמצים מטורפים לרכוש אותו ומצד שני לאלטון טוב פה בבאר שבע. צריכים להבין, אלטון הוא אומנם הולנדי, אבל באופי שלו הוא יותר גנאי כי ההורים שלו מגאנה והוא גדל בבית גנאי. הם אנשים שמאוד חשובה להם המשפחתיות והסביבה. לכן לאפריקאים קל יותר להצליח בארץ. מהיום הראשון שאלטון הגיע לבאר שבע הוא הרגיש בנוח. באר שבע היא לא אמסטרדם שבה הוא גדל, אבל הוא מת על העיר והמועדון. אחת החוויות הכי גדולות שלו הייתה במשחק הבית בטוטו-טרנר נגד נס ציונה, שפתאום הוא ראה אלפי אוהדים ביציע. הוא היה בהלם".
כמו כל שחקן התקפה שהגיע לבאר שבע בשנה וחצי האחרונות, מיד משווים אותו לטוני וואקמה, שכיכב בה והיום עושה זאת בטורקיה. נדמה שדיא סבע ונייג'ל האסלביינק לא עמדו בציפיות להיכנס לנעליים הגדולות של וואקמה. כהן התייחס לכך: "ההשוואה והציפייה הזאת לא תשפיע על אלטון. כשהסביבה לא טובה עבור שחקן ממוצא גנאי, אז הוא שוכח איך לשחק. כשטוב להם, השאר לא מעוניין אותם. לאלטון טוב וזה מה שחשוב. אני מאמין שבתקופה הקרובה כבר קבוצות יריבות יעניקו לו יותר תשומת לב ויהיו עליו שמירות כפולות. זה יפנה מקום למגן שאיתו על הקו וגם לז'וסוואה. הוא מגיע לפלייאוף בכושר טוב יותר משהוא היה בו קודם ונראה שהוא יהיה ה-'גו טו גיי' באגף של באר שבע".