לא היינו צריכים את אולימפיאדת טוקיו כדי להבין שלינוי אשרם היא מתעמלת על. אינספור הישגים בחמש השנים האחרונות ויציבות מרשימה בצמרת הגבוהה של הענף היו ראיות מספיק חזקות לכך. אם כבר למדנו משהו על אשרם ממוקדמות הקרב-רב היום, זה עד כמה הספורטאית המחוננת הזו חזקה בראש.
טוקיו 2020 ב-ynet – למתחם המיוחד
אשרם לא הייתה יכולה לדמיין פתיחה מסויטת יותר להופעה האולימפית הכה מצופה שלה. בלבול שלה שגרם לה לצאת מוקדם מדי לכיוון המשטח, הידרדר לכדי קטסטרופה של ממש בתרגיל הראשון עם חישוק שברח לה לגמרי.
6 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
"התאוששות" זה אנדרסטייטמנט. לינוי אשרם בתרגיל הכדור
(צילום: אורן אהרוני)
אינפו אשרם
מעבר לציון הנמוך שקיבלה בתרגיל הספציפי, פתיחה גרועה כל כך יכולה לרסק ספורטאי מנטלית ולהשליך גם על המשך התחרות. לא במקרה של אשרם. להגיד שאשרם התאוששה מהספתח המאכזב יהיה אנדרסטייטמנט. כבר בתרגיל הבא, הכדור, אשרם פשוט התפוצצה והשיגה את הניקוד הגבוה ביותר מבין כלל המתעמלות.
גם ההמשך היה מזהיר. ציונים גבוהים בתרגיל האלות ובתרגיל הסרט הנחשב לטריקי ביותר בענף שלחו את אשרם לגמר מהמקום השלישי, וביתרון ניכר על פני נציגות בלארוס הנחשבות ליריבות בולטות שלה – וכל זה למרות תרגיל החישוק הגרוע. זו עדות חזקה לדומיננטיות ולרמה הגבוהה שבה היא נמצאת כיום בענף.
6 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
את תרגיל החישוק היא תעדיף לשכוח. אשרם
(צילום: אורן אהרוני)
לא פחות מעניינת היא ההשוואה של אשרם לתאומות דינה וארינה אברינה הרוסיות הנחשבות לפייבוריטיות בתחרות. בואו נשים לרגע בצד את תרגיל החישוק החלש שלה מהיום: בכדור, אשרם השיגה ציון גבוה מהציון של שתיהן, באלות הן השיגו ציון גבוה יותר אך לא בפער גדול מאוד, ובסרט אשרם השיגה ציון טוב יותר משל דינה אברינה ונמוך ב-0.1 בלבד מארינה. אם אשרם הייתה מבצעת תרגיל טוב בחישוק, היא יכולה הייתה להעפיל לגמר היום ממקום גבוה אף יותר.
6 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
חזקה גם בראש
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
לינוי אשרם מתחבקת עם המאמנת איילת זוסמן
לינוי אשרם מתחבקת עם המאמנת איילת זוסמן
אשרם מתחבקת עם המאמנת איילת זוסמן
(צילום: רויטרס)
הנתונים הללו מובילים למסקנה הברורה. תחרות ההתעמלות האמנותית בטוקיו פתוחה יותר מאשר באולימפיאדות הקודמות. התאומות אברינה אמנם פייבוריטיות למדליות הזהב והכסף, אבל הן ממש לא מובטחות להן.
יש לכך מספר סיבות, ובראשן הכישרון יוצא הדופן והעילאי של אשרם. גם שיטת הניקוד הנוכחית משחקת לטובתה: בניגוד לעבר אין כיום מגבלה על הציון של דרגת הקושי – ועבור מתעמלת זריזה כמו אשרם שמסוגלת להכניס מספר רב מאוד של אלמנטים לתרגיל, השיטה הזו אידיאלית. את הסיבה השלישית מעט לא נעים לציין, כי התאומות אברינה הן באמת מתעמלות מעולות והיו ונותרו פייבוריטיות לזהב ולכסף מחר, אבל צריך להודות שהן מעט פחות טובות ביחס למה שמעצמת ההתעמלות הרוסית הרגילה אותנו. מי שצפה ביבגניה קנייבה האגדית באולימפיאדות בייג'ינג ולונדון, יודע כי לא מדובר במתעמלות בסדר הגודל שלה.
6 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
דינה אברינה. מדליות הזהב והכסף לא מובטחות לאחיות
(צילום: AFP)
לא שהיה לנו ספק, אבל אשרם שוב הוכיחה היום כי היא שווה מדליה מחר (שבת, 9:20) בגמר. אין סיבה כמובן להיכנס לאופוריה, אלינה הרסנקו ואנסטסיה סאלוס מבלארוס עדיין כאן וחושקות אף הן בפודיום, מילנה בלדסארי האיטלקייה הפתיעה היום לטובה ובוריאנה קאליין הבולגרייה תקווה להתאושש מהופעה לא טובה במוקדמות ולהיראות הרבה יותר טוב בגמר; ועדיין, אם עלו תהיות ושאלות מסוימות לגבי סיכוייה של אשרם למדליה בעקבות דחיית האולימפיאדה – היא ענתה עליהן היום עם סימן קריאה. אשרם עדיפה על פני כל המתעמלות למעט האברינות ותלויה קודם כל בעצמה. החוסן המנטלי שהפגינה היום יהיה כלי עבודה חשוב מאוד עבורה בגמר, עם כל הלחץ והמתח הכרוכים בו.
מה שבטוח הוא שאם אשרם חושקת ביותר ממקום שלישי, ותהיו בטוחים שהיא חושקת, מחר בגמר היא לא תוכל להרשות לעצמה תרגיל אחד רע כמו החישוק היום. הישג יוצא דופן כזה ידרוש ממנה הופעה קרובה מאוד למושלמת, והיא מסוגלת לכך.
6 צפייה בגלריה
ניקול זליקמן
ניקול זליקמן
בלי לחץ. ניקול זליקמן
(צילום: אורן אהרוני)
פרגון עצום מגיע גם לניקול זליקמן שהעפילה לגמר מהמקום השביעי. זליקמן שנמצאת בצלה של אשרם לכל אורך הקמפיין הראתה לכל מי שלא ידע שיש לנו יותר ממתעמלת אחת בצמרת העולמית. ההופעה שלה הייתה פנטסטית, מלאה בביטחון עצמי ובקור רוח. היא אפילו הקדימה את קאליין הבולגרייה שנחשבת לחלק מהצמרת העליונה של הענף.
זליקמן, כפי שהצהירה בריאיון מיד בסיום התחרות, תגיע לגמר משוחררת למדי מבחינה פסיכולוגית מאחר שאינה נחשבת כמועמדת למדליה. היעדר הלחץ יכול לשחק לטובתה – ואולי אף לסייע לה לשפר עוד קצת את הדירוג המרשים שהשיגה במוקדמות.