גלגל הצלה. מאז שהחליט מיץ' גולדהאר להעסיק אך ורק מאמנים זרים במכבי תל אביב פוטר מאמן אחד בלבד - הגיאורגי שוטה ארבלדזה - שנפרד מהמועדון לפני שלוש שנים אחרי שהשיג שמונה ניצחונות ב-16 משחקים בליגת העל, אחוזי הצלחה זהים לזה שרשם יורגוס דוניס בליגה עד כה (12 נקודות ב-8 משחקים).
מכבי תל אביב ניצחה בליגה רק את בני סכנין, הפועל חדרה והפועל כפר סבא, ולא מזכירה את היכולת הטובה מהשנים הקודמות בהן שיחקה בהדרכת ולדימיר איביץ', עם התרסקות מול מ.ס אשדוד וספיגת 10 שערים עד עכשיו. כזכור, אשתקד הציגה מכבי עונת שיא מבחינה הגנתית.
4 צפייה בגלריה
יורגוס דוניס
יורגוס דוניס
דוניס. זה לא זה
(צילום: AP)
גלגל ההצלה של דוניס, שכושל בליגה, הם המשחקים בליגה האירופית. בדיוק ההפך מאיביץ'. הסרבי הצליח בגדול בליגה ודוניס לעומתו בעיצומו של קמפיין אירופי מעולה. ועדיין, אם מכבי תל אביב לא תעבור הלילה (חמישי, 22:00) את סיבאספור, מולה מספיק לה תיקו בלבד כדי לעלות לשלב 32 האחרונות, המעמד של היווני יתערער עוד יותר. בשל כך הוא זקוק לנס חנוכה שיעזור לו להתייצב ויוריד מעליו את הלחץ.

חרפת קראבך

פרסום שמו של טימור קצבאיה בתקשורת הקפריסאית כמי שמועמד להגיע על חשבון דוניס למכבי ת"א, עירער עוד יותר את מעמדו של היווני, אבל מדובר במאמן די מיושן מאנרתוזיס פמגוסטה. כדאי לאנשי המועדון להתקשר לקפטן הקבוצה בעבר, דור מיכה, שיוכל להעיד על היכולות שלו, אבל בכל מקרה במכבי עדיין לא התאוששו מהתיקו נגד קראבך ביום חמישי שעבר.
הצהובים עלו מול הקבוצה האזרית שהפסידה בכל ארבעת המשחקים הקודמים שלה, הגיעה ללא מאמן ועם סגל חסר בגלל התפשטות נגיף הקורונה, אבל דוניס החליט לפתוח עם ניק בלקמן כחלוץ ולא שיתף את אלכסנדר פשיץ'. אחר כך הוא חזר למערך הכולל שלושה בלמים, ביצע שני חילופים התקפיים בלבד וגם הם הגיעו רק שש דקות לסיום, עם שילובם של טל בן חיים ואיתי שכטר. אם במכבי ת"א חיפשו נקודת ציון שלילית היה זה המשחק מול האזרים.
4 צפייה בגלריה
איסמעיל איברהימי, אייל גולסה
איסמעיל איברהימי, אייל גולסה
גולסה במשחק מול קרבאך
(צילום: AP)

הצל של איביץ' והקרדיט המוזר לבלקמן

הבעיה של דוניס היא שהוא נכנס לנעליים הענקיות של איביץ', שעשה בית ספר לליגה הישראלית במשך שנתיים. הסרבי, שמאמן כיום את ווטפורד, רחוק נקודה בלבד מהמקום השני בצ'מפיונשיפ באנגליה (נכון לעכשיו מדורגת קבוצתו במקום השלישי שמוביל לפלייאוף העלייה לפרמייר ליג), מה שמגביר את יותר את ההשוואות אליו.
"אין כמעט טקטיקה בעידן של דוניס", טענו שחקנים במועדון. "הוא מחפש להחזיק בכדור ולהפעיל לחץ, אבל בוחר בכל פעם שחקנים שלא מבינים איך עושים את זה".
אחד השחקנים המאכזבים ביותר, שמגביר חוסר האמון בדוניס, הוא בלקמן. איביץ' הבין בזמנו מהר מאוד מה מסוגל החלוץ להציע ושיחרר אותו לספורטינג חיחון (שגם בשורותיה היה רחוק מלהרשים), אבל היווני מתעקש לתת לו קרדיט בכל פעם מחדש. "אין מה להשוות בין דוניס לאיביץ'", טוענים השחקנים בכל שיחה.
4 צפייה בגלריה
ניק בלקמן
ניק בלקמן
לא ברור מדוע הוא משחק. בלקמן
(צילום: עוז מועלם)

אי מתן קרדיט והתעלמות משחקנים

יותר מדי שחקנים מציגים העונה יכולת ירודה וצריכים לבוא בטענות לעצמם, כמו דן גלזר, דור פרץ ובן ביטון, שנעלם (לעומת הפריחה של אייל גולסה). מצד שני, רבים מהם לא זוכים לקרדיט שיחזיר להם את הביטחון.
דוניס הבטיח עם הגעתו כי ייתן קרדיט לשחקנים צעירים, אבל בפועל אילון אלמוג ועדן קארצב, שקיבלו את ההזדמנויות והציגו יכולת לא רעה, לא נספרו בהמשך ונתקלו בהתעלמות מהמאמן.
חוסר ההצלחה נמשך גם עם הוותיקים יותר. בן חיים לא מצליח לצבור את הביטחון לו הוא זקוק, שכטר לא נלקח בחשבון, אבי ריקן, שבמשחקים רבים היה האקס פקטור, שכח איך נראה דשא ואדוארדו גררו גם כן. גם דן ביטון נמצא בנסיגה ויונתן כהן סובל מחוסר יציבות.
4 צפייה בגלריה
טל בן חיים
טל בן חיים
בן חיים וחבריו נראים חסרי ביטחון
(צילום: עוז מועלם)
"אתם נראים דווקא הרבה יותר טוב במשחקים האחרונים", אמר דוניס לשחקנים ביממה האחרונה. "רק שלא יכול להיות שנגד אשדוד יש להם ארבעה או חמישה מצבים והם מבקיעים שלושה". התחושה היא שמעט מדי שחקנים עושים באמת הגנה, אבל הערב צפוי דוניס לשוב למערך שיכלול ארבעה שחקני הגנה, ככל הנראה שרן ייני ולואיס הרננדס כבלמים ומאור קנדיל ואנריק סבוריט כמגינים. בחוד צפוי פשיץ' לחזור להרכב.

מיליון דולר בייבי

"זה אחד המשחקים החשובים של העונה, גם הכנסות וחוויות מול מועדונים גדולים ושחקנים בכירים", אמר יונתן כהן. מבחינת מכבי ת"א אכן מדובר במשחק חשוב מאוד מהבחינה המקצועית מול יריבה שתגיע בסגל חסר וללא מאמן בשל הקורונה, אבל גם לנושא הכלכלי יש חשיבות משמעותית.
ניצחון הערב שווה כמעט 1.1 מיליון אירו מבחינת הצהובים - 570,000 מענק מאופ"א על הניצחון ובנוסף 500,000 מענק עלייה לשלב 32 האחרונות. במקרה של ניצחון הערב היא תצבור בסך הכל 11 נקודות, דבר שיגדיל את הכנסותיה בסך הכל באירופה ל-12,590,000 אירו, כלומר 50 מיליון שקל.