יום העצמאות של בורקינה פאסו הפך למושלם. התחרות בקפיצה משולשת באולימפיאדת טוקיו סיפקה אירוע היסטורי, כאשר לראשונה בתולדות המשחקים האולימפיים זכתה המדינה ממערב אפריקה במדליה. זה קרה בזכות הוגו פבריס זנגו, שסיים שלישי והעניק לארצו את הארד.
טוקיו 2020 ב-ynet – למתחם המיוחד
בכך הגיע ל-100 מספר המדינות שזכו במדליות במשחקים האולימפיים. זנגו קבע תוצאה של 17.47 מטר וסיים אחרי המנצח הפורטוגלי פדרו רישרדו (17.98 מטר) והסיני ימינג ז'או (17.57 מטר) שזכה בכסף.
3 צפייה בגלריה
הוגו פבריס זנגו
הוגו פבריס זנגו
עשה היסטוריה. הוגו פבריס זנגו
(צילום: רויטרס)
זנגו (28) המתגורר ומתאמן בצפון צרפת, אלוף אפריקה ב-2018 ושיאן העולם באולם (18.07 מטר), המשיך בכך את הצלחתו מאליפות העולם האחרונה בדוחא 2019, שגם בה זכה במדליית ארד. הוא גם מחזיק בשיא האפריקני באצטדיון העומד על 17.82 מטר.
עבור 21 מיליון תושבי בורקינה פאסו, שלא זכתה עד היום בשום מדליה מאז החלה להשתתף במשחקים האולימפיים במינכן 1972, הזכייה ההיסטורית הזו היא כמו זכייה בזהב. וזה קרה לא פחות ולא יותר ביום העצמאות של המדינה, אשר קיבלה את עצמאותה מהכיבוש הצרפתי ב-5 באוגוסט 1960 (נקאה בעבר וולטה העילית).
3 צפייה בגלריה
הוגו פבריס זנגו
הוגו פבריס זנגו
סיבה כפולה להניף את הדגל. הוגו פבריס זנגו
(צילום: EPA)
הכל תלו תקוות בזנגו, כוכב גדול במדינה הנחשב לפופולרי מאוד ברשתות החברתיות, אחרי שיא העולם באולם שקבע בינואר השנה. לאחר שעמד בציפיות הוא הגיב: "זו גאווה גדולה בשבילי להביא את המדליה הראשונה למדינה שלי. זה יום היסטורי בשבילי ובשביל המדינה שלי, כי זה קרה ביום העצמאות שלנו. רציתי להביא את המדליה עם הצבע היפה ביותר ולצערי זה רק ארד. למרות זאת, זה דבר יפה בשביל ההיסטוריה של המשחקים האולימפיים וגם פותח דרך לדורות הבאים".
זנגו, סטודנט להנדסת חשמל ובן לאב מפקח פיננסי ואם העובדת כמורה, לא הרשים במוקדמות כאשר קבע רק 16.83 מטר והיה האחרון שהעפיל לגמר. על כך הוא אמר: "הייתי יותר מדי רגוע וחשבתי שהשגת המינימום (17.05 מטר) יהיה דבר קל בשבילי, אבל בתחרות הגמר נתתי גז. לא היה עליי לחץ מיוחד והמוטיבציה שלי הייתה עצומה. זו לא הייתה המדליה שרציתי, אבל אארגן מסיבה גדולה כאשר אגיע לבורקינה פאסו".
3 צפייה בגלריה
הוגו פבריס זנגו
הוגו פבריס זנגו
מכונה על שם גיבור על מסדרת קומיקס. הוגו פבריס זנגו
(צילום: AFP)
זנגו מכונה בארצו ובצרפת "ג'ירן", על שם דמות של גיבור על מסדרת הטלוויזיה הפופלרית "דראגון בול". טדי טאמגו, הצרפתי שזכה באליפות העולם ב-2013 וחברו של זנגו, הסביר: "אנחנו קוראים לו כך כי הוא עצמתי ורגוע, בדיוק כמו הדמות. הוא לא מדבר הרבה, אבל מפגין המון עוצמה. הוא נראה מגושם, אבל חזק ונחוש מאוד להגיע למטרה".
כעת הכל משוכנעים שהפופולריות של זנגו תגבר גם על זו של כוכבי הכדורגל הגדולים ביותר בבורקינה פאסו כמו ברטראנד טראורה מאסטון וילה, בן דודו לאסין משחטאר דונייצק או שארל קאבורה מדינמו מוסקבה. לכבוד הגדול השמור לזוכים אולימפיים הוא זכה כשקיבל ברכה מנשיא בורקינה פאסו, רוק מארק כריסטיאן קאבורה, שאמר לו: "עקבתי אחרי ההופעה הנהדרת שלך מההתחלה ועד הסוף. תודה רבה לך, כולנו גאים בך".