הרבה תהיות עלו באנגליה לקראת המונדיאל בגלל ה'וואגס' (WAGS) - הנשים ובנות הזוג של השחקנים. בדרך כלל הן גונבות את ההצגה בטורניר עם תמונות לוהטות לצהובונים, והפעם נדרשו לצניעות ולא היה ברור אם יסעו. בסופו של דבר לא רק שנסעו, אלא הדיווחים טוענים שהן מבלות בטירוף ומביעות עניין רב בתרבות ובלבוש האיסלמיים. בגרמניה לקחו את זה לכיוון אחר, ובעיתון ה"בילד", שחיפש נואשות תירוצים להדחה, טענו בחצי חיוך מריר שהסיבה היא שבנות הזוג של חברי הסגל לא נהנו בקטאר.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כמה מרענן לשמוע סיפור אחר על בנות משפחה שמלוות את השחקנים לטורניר, אבל לא קשורות בשום צורה לרכילות, פפראצי או ריאליטי. הכוכבות הגדולות של המונדיאל הן המאמות, האמהות של שחקני נבחרת מרוקו. כמעט בכל משחק הדגש היה על אמו של המגן אשרף חכימי, בזכות הקשר החם ביניהם וההערצה שלו כלפיה, אבל הוא לא המרוקאי היחיד שהגיע עם אמא לקטאר. למעשה, ההתאחדות המרוקאית החליטה לפני הטורניר להטיס את הורי השחקנים ולממן באופן מלא את שהייתם. וכעת, אחרי שמרוקו הפכה לנבחרת הערבית הראשונה שמגיעה לרבע גמר גביע העולם ורוצה להפוך לנבחרת האפריקאית הראשונה בחצי הגמר, מדברים על האמהות במונחים של הנשק הסודי של אריות האטלס.
2 צפייה בגלריה
אשרף חכימי מנשק את אמא שלו
אשרף חכימי מנשק את אמא שלו
הנשק הסודי. אשרף חכימי עם אמו סעידה
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
סופיאן בופאל שחקן נבחרת מרוקו חוגג עם אמו
סופיאן בופאל שחקן נבחרת מרוקו חוגג עם אמו
סופיאן בופאל חוגג עם אמו על העלייה ההיסטורית לחצי הגמר
(צילום: רויטרס)
בחלק מהמקרים גם אבא בא, אבל אמא גונבת את ההצגה. הן לא מגיעות רק למשחקים, אלא מבלות גם במלון הנבחרת בין שלב לשלב ועוזרות להרגיע את הילדים ולהוריד מהם קצת מתח. הן מרימות את מצב הרוח ומעודדות את השחקנים. בעולם לא מכירים טוב כ"כ את דמותה של האם ממרוקו – בטח לא כמו ישראלים – והיה נפלא לקרוא את העיתונאי ניק וובסטר, שמכסה את המפרץ הפרסי עבור הקהל המערבי, מתאר את הקשר המיוחד עבור מי שלא נתקל בו בדרך כלל: "הסצנות המרגשות של השחקנים ואמותיהם אחרי משחקים ציירו תמונה מחממת של מה זה אומר להיות אמא מרוקאית – כזו שאף פעם לא מפסיקה לחבק את הבן שלה, גם כשהוא כבר גבר בוגר, כזו שמלאה ברכות, חום וגאווה".
כאמור, הבולטת בחבורה היא סעידה, אמו של חכימי, וגם אם הילד נולד בספרד – לשם היגרה המשפחה – היא עדיין אמא מרוקאית לתפארת, עם צביטה בלחי ונשיקה. כדי לעזור לילד להתקדם בכדורגל היא עבדה בניקיון, ועכשיו קוצרת את הפירות בתור סלב עולמית שלא ממש רוצה את המצלמות. הוא סיפר בעבר: "הגעתי ממשפחה צנועה שהתקשתה להתפרנס. עכשיו אני נלחם עבורם בכל יום. הם הקריבו את עצמם בשבילי, וחסכו דברים רבים מאחיי כדי שאוכל להצליח". אחרי הניצחון על בלגיה הפוסט באינסטגרם כלל תמונה ושל אמו עם כיתוב פשוט: "אני אוהב אותך, אמא". גם אמו של השוער יאסין בונו תפסה כותרות כשנראתה מתפללת ביציע לפני הניצחון בפנדלים על ספרד, בו הילד עצר שתי בעיטות.
ואלו לא רק השחקנים – גם המאמן וואליד רגראגי הביא את אמו פאטימה לקטאר, ואמר: "ההצלחה שלנו אינה אפשרית מבלי שהורינו יהיו מאושרים". פאטימה התראיינה בהתלהבות לתקשורת המרוקאית וסיפרה: "לאורך כל הקריירה שלו כמאמן וכשחקן, אף פעם לא נסעתי לצפות בו. אני חיה בצרפת כבר יותר מ-50 שנה, וזו הפעם הראשונה שיצאתי מפריז כדי לראות משחק. חינכתי אותו למצוינות איסלמית". אחרי הניצחון על ספרד הוא עלה אליה ליציע, גירש את מי שניסה לגשת אליו וחיבק ונישק אותה במשך רגעים ארוכים.
זה לא רק קוריוז – מדובר במהלך נדיר וחכם, שגורם לשחקנים להרגיש בבית ולשחק במוטיבציה עודפת עבור ההורים. הם לא מהווים גורם מפריע, לא באים לצעוק על רגראגי אם הילד לא שותף, אלא נותנים תמיכה נפשית ואהבה. יחד עם הגב של עשרות אלפי המרוקאים שמגיעים למשחקים, זה מתחיל להיראות כמו מונדיאל בחצר האחורית של נבחרת מרוקו.
פורסם לראשונה: 11:51, 10.12.22