יורו 2020 היה כיף אחד גדול, מין פרס של כדורגל מעולה למי שהתייבש בבית שנה וחצי בגלל הקורונה. משחקים דרמטיים, כוחות חדשים, הפתעות גדולות בדרך. רק תארו לעצמכם עד כמה הכל היה שונה אם היום השני היה מסתיים אחרת.
למי שכבר שכח בגלל טירוף האולימפיאדה שעברנו מאז: אחרי ערב הפתיחה שבו איטליה נתנה רמז לתוצאה הסופית של הטורניר, הצהריים הבאים יצאו לדרך עם משחק בין דנמרק לפינלנד - שהפך לסרט מתח כשהכוכב הדני כריסטיאן אריקסן לקה בדום לב והתמוטט על הדשא. הקהל ההמום בקופנהגן חיכה לחדשות, וחברי הנבחרת הקיפו את אריקסן בזמן שעבר החייאה וקיבל מכת חשמל. למרבה המזל, הוא חזר להכרה עוד לפני הפינוי מהמגרש, ובחודשיים האחרונים עסק בהחלמה.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן
מתפקד כדמות מעוררת השראה. אריקסן
(צילום: גטי אימג'ס)
5 צפייה בגלריה
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
התמונה שאי אפשר לשכוח. אריקסן על הדשא בקופנהגן
(צילום: AP)
עכשיו הגיע הזמן לשלב הבא. הוא מתפקד כדמות מעוררת השראה, ובאנגליה התרגשו בשבוע שעבר כאשר שלח סרטון מרגיע לילדה בת תשע שעומדת לעבור ניתוח להשתלת קוצב לב כפי שהוא עבר - קוצב מסוג דפיברילטור המיועד לאנשים הסובלים מהפרעת קצב, בניגוד לקוצב הלב המטפל בקצב איטי. אבל לצד ההתרגשות עדיין מדובר בשחקן בן 29 שהיה בשיא כושרו לפני המקרה – והאוהדים צמאים לדעת אם עדיין קיים סיכוי שיחזור למגרש. התשובה, בעיקרון, היא כן - אבל זה לא פשוט, לא חד וחלק ובטח שאיש לא רגוע בנוגע לזה.

"מצב פיזי נהדר"

לפני מספר ימים אריקסן ביקר לראשונה מאז המקרה באימון קבוצתו אינטר. רק לפני מספר חודשים החבורה הזו לקחה אליפות יחד, וכעת החברים פשוט התרגשו לראות את הדני בחיים. הוא עשה סיבוב במועדון, הרגיש מחדש את הדשא, אבל כמובן שלא הצטרף לתרגילים. מאינטר נמסר: "הוא נמצא במצב פיזי ומנטלי נהדר. הוא ממשיך לפעול לפי תוכנית ההחלמה שנתנו לו הרופאים הדנים, והמועדון ימשיך לקבל עדכונים בנושא". רק שבאינטר יודעים דבר אחד בוודאות: במצבו הנוכחי הוא לא יוכל לחזור לשחק במדי הקבוצה.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן
אריקסן מבקר באימון אינטר
(צילום: גטי אימג'ס)
ראשית כל, צריך לדבר על לוח זמנים ברור – על פי הדיווח ב"סקיי איטליה", אריקסן יידרש לחצי שנה נוספת של החלמה, לכל הפחות, לפני שיוכל לבחון את האפשרות של חזרה לפעילות מקצוענית. הוא ימשיך לעבור בדיקות עד לפברואר 2022, בהן הרופאים יעקבו אחרי ההתפתחות במצבו ויחליטו אם ניתן להוציא מגופו את קוצב הלב. וכאן טמון שורש העניין בכל הנוגע לפעילות באינטר.
כאשר עלתה השאלה בנוגע לעתידו של אריקסן, הוועדה הרפואית בהתאחדות האיטלקית הכריזה כי תאשר לאריקסן לשחק רק אם החשש לבריאותו יוסר לחלוטין. בתקנון הליגה נאסר על שחקנים להופיע עם קוצב לב מסיבות בריאותיות ובטיחותיות, כך שדעת הרופאים תהיה מכרעת עבור החוזה שלו באינטר (אריקסן חתום עד 2024). כלומר - רק אם הרופאים יקבעו באופן חד־משמעי כי דום הלב נבע מסיבה חולפת ולא כרונית, יסירו את קוצב הלב שהושתל בגופו של אריקסן ויכריזו כי הוא כשיר לגמרי, הליגה האיטלקית תאפשר לו לחזור. זה נשמע בעייתי, תלוי בהמון גורמים, וקשה להעריך כרגע מה תהיה חוות הדעת אחרי חודשים של בדיקות.

קאמבק לאיאקס?

וכאן מגיעה האופציה המפתיעה. אריקסן, לפני השנים הגדולות בטוטנהאם ובאינטר, צמח במחלקת הנוער של איאקס, שגם הייתה הקבוצה הראשונה שלו בבוגרים. באירופה כבר העלו את האפשרות לפיה אם קוצב הלב לא יוסר, אריקסן יעבור חזרה לאיאקס לאור העובדה שבליגה ההולנדית מתירים זאת לשחקנים. ודיילי בלינד הוא הדוגמה לכך.
5 צפייה בגלריה
אריקסן במדי איאקס. יחזור להולנד?
אריקסן במדי איאקס. יחזור להולנד?
אריקסן במדי איאקס. יחזור להולנד?
(צילום: getty images)
לפני כשנה וחצי, מגן איאקס ונבחרת הולנד התלונן בפני הצוות הרפואי על סחרחורת במהלך משחק ליגת האלופות מול ולנסיה. הוא נשלח לבדיקות, בהן התגלה כי הוא סובל מדלקת בשריר הלב, וחזר לפעילות אחרי חודשיים – עם קוצב לב שנועד להגן עליו. בקיץ שעבר הוא התיישב בפתאומיות על הדשא ברגע מדאיג במיוחד במהלך משחק הכנה מול הרטה ברלין, והתברר כי קוצב הלב נכנס לפעולה באותו הרגע. בלינד ואריקסן, אגב, שיחקו ביחד בקדנציה הראשונה של הדני באיאקס, והמגן ההולנדי היה המום לאחר מקרה ההתמוטטות ביורו, וסיפר שהוא החזיר לו זיכרונות רעים.

שאלת הקוצב

ד"ר ענת מילמן, קרדיולוגית ספורט, מופתעת מכך שבהולנד מאשרים לשחקן עם דפיברילטור לעלות לשחק כרגיל, ומסבירה: "ישנן שתי סיבות שניתן לשער שעמדו בבסיס ההחלטה של ההתאחדות האיטלקית. קודם כל, כמובן, הסיבה שתתגלה כגורמת לדום הלב של אריקסן, שבגללה הושתל קוצב הלב – למרות שעדיין אינה אבחנה מדויקת בעניין.
5 צפייה בגלריה
דיילי בלינד
דיילי בלינד
דיילי בלינד. משחק עם קוצב לב
(צילום: AFP)
"הסיבה השנייה היא שהמכשיר יכול להיפגע בענפי ספורט מסוימים, בהם יש סכנה למגע – למשל בכדורגל, שם כדור יכול לפגוע במקום, או שזה יקרה במהלך מאבק של השחקן על הכדור".
זו סוגיה בלתי אפשרית. אריקסן, באופן פוטנציאלי, מחזיק באפשרות להמשיך את הקריירה שלו אם הרופאים יאשרו זאת בפברואר. אבל עם קוצב הלב או בלי? ואיך מתאוששים מהטראומה המנטלית? ועד כמה הרופאים יכולים להתחייב בנוגע למצבו הבריאותי?
כולם רוצים לראות את אריקסן מבצע את אחד הקאמבקים המרגשים שניתן לדמיין, אף אחד לא רוצה שהסיפור יסתיים בטרגדיה.