מבין כל הערים שאירחו את גמר גביע העולם לאורך ההיסטוריה, לוסייל היא זו שאחרונה מבחינת ההיסטוריה. אין לה כזו. היא האלמונית ביותר, החדשה ביותר, ואם יורשה לי גם להמר מבלי שביקרתי בכולן, גם המוזרה ביותר.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כמו שאומרים כל הזמן – זו לא עיר שיש לה אצטדיון, אלא אצטדיון שיש לו עיר. לוסייל אייקוניק המפואר, 89 אלף מקומות, הוא עסק מדהים ביופיו, והוקם במיוחד לטורניר, ממש כמו כל מה שמקיף אותו. בקטאר תיכננו זמן רב לפתח עיר נוספת על המים, סמוך לדוחא, ותוכניות ראשוניות הוגשו כבר ב-2005, אבל לא התקדמו במיוחד. רק אחרי 2010, אז קטאר זכתה באירוח של מונדיאל 2022, פתאום הכל נכנס לקצב גבוה.
7 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל קטאר
אצטדיון לוסייל קטאר
אצטדיון שיש לו עיר. לוסייל אייקוניק
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
לוסייל
לוסייל
המטרה העיקרית של קטאר בעתיד היא להכניס בה רוח חיים. מרכז לוסייל
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
לוסייל
לוסייל
450 אלף תושבים מיועדים לחיות בלוסייל, רובם המכריע נותני שירות זרים
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
לוסייל
לוסייל
"מגדל התאומים", גרסת קטאר. מגדלי קטארה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
לוסייל
לוסייל
הכל חדש מהניילונים
(צילום: AP)
המטרה העיקרית של קטאר בעתיד היא להכניס בה רוח חיים: הבנק המרכזי של הנסיכות כבר עבר ללוסייל, והתוכנית היא לצרף אליו עוד מוסדות מרכזיים ומבני שלטון. 450 אלף תושבים מיועדים לחיות בה, רובם המכריע נותני שירות זרים שיסייעו בתעשיית התיירות ובפעילות השוטפת של העיר, לצד עובדים ממדינות מערביות שימלאו את בנייני המשרדים המטורפים שכבר ממלאים את קו הרקיע של העיר, כל אחד מתוחכם אדריכלית ומופרע רעיונות יותר מהשני.
המנצח הזמני – בהנחה שבעתיד הקטארים ימשיכו להרים שם בניינים עד לעננים – הוא מגדלי קטארה. רבים קוראים למקום "מגדל התאומים", אבל זו בחירה פשוט מזעזעת של מי שחשב על זה, ומונח שיגרום לכל אדם בעולם להתרחק משם כמה שיותר מהר, אז נישאר עם מגדלי קטארה. מה זה בדיוק? סוג של חצי עיגול, אולי פרסה מסוג כלשהו, שמתנשא לגובה 211 מטרים ומתחלק לשני צדדים זהים. בכל אחד מהם פועל מלון אחר – שבאופן לא מפתיע במיוחד, השניים משכו את בכירי פיפ"א אוהבי התענוגות – והשומר שהתנצל על כך שלא אוכל להיכנס למתחם (בגלל שבדיוק נכחו שם בכירי פיפ"א אוהבי התענוגות) סיפר שמה שרואים זה עוד כלום ומתחת לפני האדמה יש עוד המון אקשן.
7 צפייה בגלריה
המגדלים בעיר לוסייל
המגדלים בעיר לוסייל
עיר שהוקמה לאורך יותר מעשור בהשקעה עצומה של כסף וחיי אדם
(צילום: AP)
עוד נציג בולט בשמי לוסייל הוא גלגל הענק שעולה 53 מטרים מהקרקע. הוא חלק מפארק שעשועים שמזכיר קצת את עניין קטארה: כנראה שאותו אדם שחשב ש"מגדל התאומים" זה שם טוב לבניין, האמין גם ש"ווינטר וונדרלנד", ארץ הפלאות של החורף, הוא טייטל ראוי ללונה פארק שפועל במפרץ הפרסי, המקום בו גם בדצמבר אנשים מזיעים ומעולפים מחום.
אם יורדים קצת לקרקע, ישנם מקומות יפים מאוד בלוסייל. טיילת ארוכה על המים מאפשרת להתרחק מאוד מהעיר ולמלא את קלישאת ה"האישה שיושבת על ספסל מול הים עם ספר ומתנתקת מהעולם בזמן שהבריזה בשיערה"; העובדה שהכל חדש מהניילונים, עיר שהוזמנה באינטרנט ועדיין נמצאת בשלבי הרכבה, גורמת לכך שאין פינה משעממת להביט בה, בכל מקום יש עוד בניין חדשני או רחוב מעניין להסתכל בו; והשיא הוא בשדרת לוסייל, 1.6 ק"מ הסמוכים לאצטדיון. מדובר ברחוב ישר וארוך, סגור לתנועה, שמשני עבריו שורה בלתי נגמרת של מסעדות ובתי קפה, כולל מותגים מערביים מוכרים.
7 צפייה בגלריה
הטיילת בעיר לוסייל
הטיילת בעיר לוסייל
הטיילת של העיר. בלתי נגמרת
(צילום: AP)
הוא שואף להיות חגיגה אחת גדולה, עם דגלי ענק של 32 המשתתפות במונדיאל ומופעי רחוב בכל כמה צעדים – מהמתופף הווירטואוז ועד הלהקה הבוכרית איתה רקדתי ובעזרתה הבנתי כמה מעט קואורדינציה קיימת בגופי.

בלי אחיזה במציאות

אבל השדרה הזו נושאת את הבעיה של העיר הזו, המדינה הזו, המונדיאל הזה. הכל הוקם לאורך יותר מעשור בהשקעה עצומה של כסף וחיי אדם, רק בשביל חודש אחד מרוכז. הכל יהיה פה נטוש וכבוי אחרי שריקת הסיום. אין צורך אמיתי בעיר ובאצטדיון. אם גם בשלבי ההכרעה של המונדיאל השדרה הזו, שהייתה אמורה להיות עמוסה מקיר אל קיר, הייתה שוממת למדי והרעש היחיד בה היה של הנגנים, מה יקרה כשכל התיירים יעזבו? מי ייכנס לבתי הקפה, יצעד ברחוב, יילך בטיילת, יגיע לפארק השעשועים? הרי גם במחשבה לעתיד מדובר בעיר עסקים ולא עיר משפחתית שתפתח קהילה ייחודית.
(סיור לילי בלוסייל)
אחד המקומות שיתרוקן בקרוב הוא דוכן אוכל על הטיילת, בתוך מתחם מרשים של עשרות פוד טראקס מסגנונות שונים. בעלים שהוריו הפלסטינים היגרו לקטאר לפני 60 שנה, נולד במדינה (אבל אין לו זכויות כמו של קטארים אסלים) ומגיש גריל בסגנון דרום אמריקאי (כך הוא לפחות אומר לעצמו, אבל שם לטיני לא אומר שאתה לא מגיש שיפודים). הוא בעצמו מודה שלא יגיעו אליו יותר מדי אנשים עם סיום המונדיאל, ויותר מכך – כל המתחם הזה, על כל דוכני האוכל שבו, יועבר למקום אחר בחודשים הקרובים. הם עוד לא יודעים לאן.
לוסייל היא תמצית מונדיאל 2022 – משהו מלאכותי שהוקם בלב המדבר בלי אחיזה ממשית במציאות. אחרי הגמר היא תהפוך לפסיק בהיסטוריה, אף אחד אפילו לא יתייחס לגמר בלוסייל, אלא פשוט יאמרו "הגמר בקטאר". בעשורים הקרובים היא תנסה לגלות מי היא לעזאזל, אבל יכול להיות שזו משימה מסובכת יותר מאשר להרים 30 פוד טראקס בבת אחת ולשלוח אותם על שטיח קסמים לצד השני של העיר.
פורסם לראשונה: 09:00, 16.12.22