"הרבה דברים השתנו במכבי ת"א מאז הקדנציה הקודמת שלי", אמר המאמן עודד קטש בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet בתחילת העונה. "קשה לי להשוות, כי באיזשהו מקום הדחקתי את מה שהיה בתקופה ההיא". אחרי חמישה חודשים בקדנציה השנייה שלו על הקווים של המועדון הכי תובעני ולחוץ בארץ, יש סיכוי גדול שקטש ירצה להדחיק גם הפעם כמה דברים שקרו במשמרת שלו.
רגע לפני משחק הבית הקריטי הערב (חמישי, 21:05) מול באסקוניה במחזור ה־29 ביורוליג, בחנו את העונה ההפכפכה של קטש, שקבוצתו עומדת על מאזן 13:15 ומקווה לבצר את מקומה בשמינייה הראשונה ולהתקרב עוד צעד בדרך לכרטיס לפלייאוף.
6 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
זו לא עונה גרועה, לא שלו ולא של מכבי ת"א. קטש
(צילום: יובל חן)

ברירת מחדל

זו לא עונה גרועה, לא של קטש ולא של מכבי ת"א. אבל לצד ניצחונות מרשימים הם ידעו העונה כמה רגעי שפל שהביאו איתם את הלחשושים, השמועות והמבט הקטשי העגום כשהוא מבין שהכיסא שלו הוא לא הדבר הכי יציב בהיכל. איכשהו נדמה שבכל פעם שהרומן בין הצדדים איים להתפרק, המאמן הוביל את הקבוצה לניצחון משכנע או חשוב, הרוויח עוד מרווח נשימה והדיבורים נדחקו הצידה. רק נדחקו.
תזכורת: רגע אחרי שיאניס ספרופולוס פוטר בפברואר של השנה שעברה, הודיעה הנהלת מכבי ת"א שהרצון הוא להביא מאמן בעל מוניטין ורזומה באירופה. בשל העובדה שבאותה נקודת זמן לא היו מועמדים מתאימים, הוחלט לא להביא מאמן ולסיים את העונה עם אבי אבן על הקווים. השם האירופי הגדול שסומן בקיץ הוא צ'אבי פסקוואל, אחד המאמנים הבכירים באירופה, וכבר הושג עימו סיכום, אבל ברגע האחרון קבוצתו זניט סנט פטרסבורג סירבה לשחררו – ומכבי ת"א נותרה ללא מאמן.
6 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
כל הפסד וכל מעידה מרעידים את הכיסא שלו. קטש
(צילום: עוז מועלם)
חמישה ימים בלבד אחרי הבשורה כי פסקוואל הוא לא מגיע לת"א, החתימה ההנהלה את קטש לעונה אחת עם אופציה של המועדון לעונה נוספת. יש מי שבחרו להגדיר את ההחתמה המהירה כמעבר ל"תוכנית מגירה", אבל מי שמכיר מקרוב את הנפשות הפועלות יודע שבשנים האחרונות יש במועדון העדפה כמעט מוחלטת למאמן זר וכי מאמן ישראלי כלל לא היה על הפרק. במילים אחרות: ההנהלה ראתה בקטש מינוי מאולץ של ברירת מחדל, ומפה נגזרו כל היחס והדיבורים בחדרי חדרים בהמשך.
ברגע שההנהלה לא הייתה שלמה במאה אחוז עם המינויו - ויש במערכת מספיק גורמים שמחכים להזדמנות לזרוק הערות בסגנון "אמרנו לכם שזה לא יצליח" - כל הפסד וכל מעידה של קטש מרעידים את הכיסא שלו. אבל בכל פעם שהלחשושים על מעמדו גברו, קטש הצליח להדוף אותם עם ניצחון שסידר לו עוד קצת קרדיט.
6 צפייה בגלריה
מזרחי
מזרחי
הנהלת מכבי ת"א עשתה חושבים - ולא הזיזה את קטש מתפקידו. מזרחי
(צילום: שאול גולן)
זה קרה למשל בתחילת נובמבר, כאשר רצף של שלושה הפסדים ביורוליג נעצר עם ניצחון על אולימפיאקוס מהמקום הראשון. לאחרונה זה קרה שוב אחרי ההפסד בגמר גביע המדינה להפועל ירושלים והקריסה במונאקו, ששלחו את ההנהלה לעשות חושבים – אבל בדיוק אז מכבי ת"א של קטש התעלתה עם שני ניצחונות גדולים באירופה בזה אחר זה על פנרבחצ'ה ואלופת היורוליג אנאדולו אפס. בקיצור: קבוצה בנדנדה, מאמן בזיגזג.

רמיזה עוקצנית

קטש הוא לא הטיפוס שמחצין רגשות או ידבר פומבית על דברים שמפריעים לו. גם כשהוא מנצח, לא תתפסו אותו בפרץ שמחה שמצטלם נהדר. בסביבתו מספרים שההתנהלות והדיבורים מסביב בנוגע למעמדו לא ממש תורמים לשקט של הצוות המקצועי והשחקנים.
6 צפייה בגלריה
לורנזו בראון שחקן מכבי ת"א עם ג'וש ניבו
לורנזו בראון שחקן מכבי ת"א עם ג'וש ניבו
קבוצה בנדנדה, מאמן בזיגזג. שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
למרות האופי המופנם, היה רגע אחד בו קטש כן הוציא החוצה בדל של ביקורת. הוא בחר בטיימינג נוח מבחינתו, רגע אחרי ניצחון גדול בהיכל על אנאדולו אפס, אי שם בסוף דצמבר. "אני מקבל את האנרגיות מהשחקנים והצוות שלי, הייתי שמח לקבל אותם מעוד מקומות", אמר המאמן. זה היה מרומז, אבל ברור שקטש כיוון את החץ להנהלה. כמה דקות לאחר מכן, במסיבת העיתונאים הרשמית, נכנס קטש לחדר מלווה במנהל הקבוצה עמי ביטון, שהגיע כדי "להשגיח" שלא ייצאו דברים נוספים. במקביל, המאמן עצמו ניסה לרכך את דבריו: "אני לא יודע למה התכוונתי, מיד אחרי שאמרתי את זה הצטערתי על המשפט הזה. זה לא שהוא לא נכון, אבל אני לא חושב שצריך לחזור על טעות פעמיים".
בסביבתו של קטש טענו אז שהדברים לא נאמרו מתוך כעס, אלא מתוך רצון לשנות את קו המחשבה ושבמועדון יבינו שהלחץ של ההנהלה לא תמיד עובד. רוצה לומר, מאמן שמרגיש שהגליוטינה ניצבת בקביעות מעל ראשו, לא בהכרח ישפר את תפקודו ולעיתים הדבר ישיג תוצאה הפוכה. קטש רצה לחוש שנותנים לו יותר גב ומאפשרים לו לעבוד.
דבר נוסף שמקשה עליו הוא העובדה שאין לו במערכת איש משלו. דייויד בלאט אמנם נמצא עימו במערכת יחסים טובה ואפשר לומר שהוא במחנה של קטש, אבל הוא מעליו בהיררכיה, והמאמן צריך לפעמים חבר שהוא יכול לדבר איתו על הנושאים הקטנים והגדולים כאחד. לאורך שנים קטש אהב לשים לצידו אדם שהוא סומך עליו ומרגיש נוח להתייעץ איתו בחופשיות. בהפועל ירושלים היה לו את העוזר יונתן אלון וגם את מנהל הקבוצה דייויד בסן, שתיווך בינו לבין ההנהלה והתקשורת. גם בפנאתינייקוס הוא דאג לקחת איתו את ליאור ליובין.
6 צפייה בגלריה
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
מעל קטש בהיררכיה. בלאט
(צילום: עוז מועלם)
"יש ימים שקטש מרגיש לבד במכבי", אמר מקורב למאמן. "בסופו של דבר העובדים במערכת נאמנים להנהלה, ואם יש איזשהו משבר, ולא חסרים כאלה במכבי, ישר כל האש מופנית אליו בלי שאף אחד דואג להסיט אותה ממנו".

הטעויות והעתיד

ראוי לציין שקטש לא חף מטעויות. לא פעם העונה הוא הצליח להרתיח גם את ההנהלה וגם את האוהדים עם אמירות כמו "קבוצה צריכה זמן להתחבר" כשבלוח השנה כבר כיכב חודש דצמבר.
תוסיפו לזה את היכולת הדלה במשחקי החוץ (למרות הניצחון הענק באיסטנבול, מכבי היא עדיין מקבוצות החוץ הגרועות ביורוליג), את הנפילה בגביע, את הטעויות בניהול המשחק שעלו בהפסדים, וגם החלטות מקצועיות מעלות תמיהה כמו דחיקתו מהרוטציה של דארון היליארד, שהיה אמור להיות שחקן בכיר.
6 צפייה בגלריה
עודד קטש מאמן מכבי ת"א
עודד קטש מאמן מכבי ת"א
אם יזכה באליפות בישראל וישלים את העלייה לפלייאוף היורוליג, להנהלה יהיה קשה לא לממש את האופציה לעונה נוספת
(צילום: עוז מועלם)
ובכל זאת, למרות כל התחזיות והלחשושים, נראה שקטש צפוי לסיים את העונה, בעיקר לאור העובדה שאחרי שני הניצחונות האחרונים ביורוליג הקבוצה נמצאת חזק בתמונת העלייה לפלייאוף. כשקטש מונה בקיץ סומנו במועדון שלוש מטרות ברורות שהוא נדרש לעמוד בהן כדי שהעונה תיחשב מוצלחת: זכייה בגביע המדינה, זכייה באליפות וכרטיס לטופ־8 ביורוליג. את הגביע הוא איבד, אבל על שני הסעיפים האחרים הוא עוד יכול לסמן "וי".
אם יזכה באליפות בישראל וישלים את העלייה לפלייאוף היורוליג, להנהלה יהיה קשה לא לממש את האופציה לעונה נוספת – אבל גם זה לא בהכרח מבטיח לו המשכיות. אם הקבוצה תחטוף תבוסות בפלייאוף ובקיץ יהיה בשוק מאמן אירופי בכיר פנוי, הקולות שיקראו לפרידה יעברו לווליום שהוא הרבה יותר מלחישות.