4 צפייה בגלריה
אריקה אוגונבאוולה, מרקוס גיסדול ודניאל האקט
אריקה אוגונבאוולה, מרקוס גיסדול ודניאל האקט
אריקה אוגונבאוולה, מרקוס גיסדול ודניאל האקט
(צילום: AP, רויטרס ו-gettyimages)
סיום הפלישה הרוסית לאוקראינה עוד לא ממש נראית באופק וזה מוביל ללא מעט סנקציות נגד ולדימיר פוטין. גם בתחום הספורטיבי כמובן. רוסיה כמעט בוודאות לא תהיה במונדיאל, גם השתתפותה בליגת האומות בספק. בכדורסל, כל משחקיהן של הקבוצות הרוסיות ביורוליג נדחו בשלב זה, וכנראה שזה רק קצה הקרחון.
הלחץ על איגודי הספורט להצטרף לסנקציות על רוסיה היה חסר תקדים, והם פשוט נגררו אחרי העולם. התמונות המזעזעות מהגבול האוקראיני-פולני לא באמת הזיזו לעסקני הספורט, זה הגיע מלמעלה - מהממשלות. ומלמטה - מהעם, האוהדים וכעת גם ספורטאים שאמרו את דברם באופן ברור.
4 צפייה בגלריה
מרקוס גיסדול
מרקוס גיסדול
"החלטה נכונה". גיסדול
(צילום: AP)
על צד אחד מעט דובר: "הבריחה" של מאמנים וספורטאים מרוסיה עצמה - כמחאה על הפלישה לאוקראינה. מאמן לוקומוטיב מוסקבה, מרקוס גיסדול, למשל, התפטר רק אתמול מתפקידו במחאה על מלחמתה של רוסיה באוקראינה. הגרמני בן ה-52, שנכנס לתפקיד באוקטובר האחרון, אמר שהוא "משוכנע לחלוטין" שהחלטתו הייתה נכונה.
גיסדול רשם 12 משחקים בלבד על הקווים של לוקומוטיב לפני שעזב. "להיות מאמן כדורגל זו העבודה הטובה בעולם. אבל אני לא יכול לעשות את העבודה הזאת במדינה שהמנהיג שלה פלש למדינה אחרת באמצע אירופה", הסביר גיסדול ל"בילד" הגרמני. "זה לא מתיישב עם הערכים שלי ולכן התפטרתי באופן מיידי".
4 צפייה בגלריה
טורניקה שנגליה
טורניקה שנגליה
לא עשה חשבון. שנגליה
(צילום: EPA)
גיסדול המשיך: "אני לא יכול לעמוד במגרש האימונים במוסקבה ולאמן את השחקנים, לבקש מהם להיות מקצועיים כשמרחק כמה קילומטרים יש פקודות שמביאות סבל לתושבי מדינה שלמה. זו ההחלטה האישית שלי ואני משוכנע לחלוטין שזו ההחלטה הנכונה".
המהלך של גיסדול הגיע יום לאחר שפיפ"א ואופ"א פעלו יחד כדי להשעות קבוצות רוסיות מתחרויות כדורגל בינלאומית. שחקן העבר, אלכסנדר מוסטובוי, התייחס לכך כשאמר: "קודם הזיזו את גמר ליגת האלופות מסנט פטרסבורג, אח"כ קבעו שספרטק מוסקבה תשחק במגרש נייטרלי ואז היא הודחה מהליגה האירופית. אני מקווה שזה לא יחמיר עוד יותר. אנחנו רק מקווים שכל זה ייגמר בקרוב". כולם מקווים.
4 צפייה בגלריה
ג'ורדן לויד מול ווייד בולדווין
ג'ורדן לויד מול ווייד בולדווין
טס הביתה. לויד
(צילום: EPA)
מי שבאמת נמצאות בצרה גדולה הן קבוצות הכדורסל הרוסיות, שהתפרקו מנכסיהן ולא באמת נראה שיוכלו לסיים את העונה. לא פחות משבועה שחקנים עזבו את צסק"א מוסקבה, למשל, ומדובר כמובן בכוכבים גדולים: טורניקה שנגליה, קווין פאנגוס, דניאל האקט, יוהנס פוגטמן, איפה לונדברג, ג'ואל בולומבוי ומריוס גריגוניס.
זניט סנט פטרסברג, מי שהייתה אמורה לפגוש את מכבי ת"א מחר ביורוליג, כבר הודיעה שכל השחקנים הזרים רשאים לעזוב את הקבוצה באופן זמני ולחזור למשפחותיהן, כשלא תהיה סנקציה מצד הקבוצה. מי שכבר ארזו את המזוודות הם: שבאז נאפייר, מינדאוגאס קוזמינסקאס, ארתוראס גודאיטיס, ג'ורדן לויד, טייסון קרטר ומתיאש פוניטקה. בקאזאן ידוע כרגע רק על ג'רל ברנטלי, שהחליט לטוס חזרה הביתה.

"תוציא את השחקניות עכשיו, כל עוד אנחנו יכולים"

הליגה הרוסית בכדורסל נשים היא העשירה והטובה ביבשת. יקאטרינבורג, הקבוצה המובילה במדינה, רק לשם דוגמא, זכתה ביורוליג לנשים חמש פעמים מאז 2013, כולל בעונה שעברה. רק שכעת הקבוצות התרוקנו משחקניות זרות. על-פי דיווח ב-ESPN, כל השחקניות האמריקאיות בליגה, ביניהן הכוכבות הגדולות של הענף, טסו חזרה לארה"ב.
הפוסט של אריקה אוגונבוואלה
הסוכן הוותיק, מייק קאונד, סיפר כי "כולן ביקשו לעזוב, וכמה שיותר מהר. דיברתי בטלפון עם שתי שחקניות בדקות האחרונות שביקשו לצאת מפה. זה ממש דחוף עכשיו, בטח כשיש כמה שפחות טיסות שיוצאות מרוסיה. אמרו לי: 'תוציא אותן עכשיו, כל עוד אנחנו יכולים'".
אגב, מספר סוכנים ביקשו שלא להשתמש בשמות השחקניות שלהם מטעמי בטיחות. "אי אפשר לדעת מה עוד יקרה", הסבירו לתקשורת האמריקאית. מי שכן הסכימה לדבר, ואף צייצה בנושא היא אריקה אוגונבוואלה מדינמו קורסק. "החדשות הללו פוגעות בך קצת אחרת כשאתה ברוסיה", הסבירה והוסיפה אימוג'י בוכה.