2007. שנה לפני גיחתו של הפנומן הג'מייקני יוסיין בולט לפסגות אוויר הספרינטים באולימפיאדת בייג'ינג. האצן הקנייתי טום מוסינדה שובר את השיא הלאומי בריצת 100 מטר. זמנו: 10.26 שניות - תוצאה איטית בשש מאיות משיאו הישראלי הנושן של אלכס פורחומובסקי מ-1999. אף אחד לא התרגש, כי מה באמת לקניה, אבירת הריצות הארוכות, ולספרינטים שמסתיימים תוך עשר שניות (או קצת יותר, במקרה הזה). זה לא בדם שלהם.
עוד כתבות במדור "המסלול המהיר":
"אני זוכר שדיברתי על עניין הספרינטים עם קיפ קיינו, יו"ר הוועד האולימפי הקנייתי ואגדת ספורט עולמית. הוא לא ייחס לזה חשיבות", מספר ד"ר איציק בן-מלך, ששימש כיועץ מיוחד לקיינו בשנים 2000 עד 2008. "בקניה התייחסו רק לריצות הארוכות, שבהן הם הביאו הישגים. אומרים שהגנטיקה שלהם מרימה את הריצות במרחקים האלה לגבהים מיוחדים".
4 צפייה בגלריה
האצנים הקנייתים דן אסמבה (משמאל), מארק אודיאמבו, פרדיננד אומאניאלה, ווייזמן מוקהובה
האצנים הקנייתים דן אסמבה (משמאל), מארק אודיאמבו, פרדיננד אומאניאלה, ווייזמן מוקהובה
הקנייתים באים. דן אסמבה (משמאל), מארק אודיאמבו, פרדיננד אומאניאלה, ווייזמן מוקהובה
( Luis Tato AFP)
השיא של מוסינדה החזיק מעמד עד 2017, עד שמארק אודיאמבו קידם אותו ל-10.14. תזוזה יפה, אבל לא כזו שמתכתבת עם ההישגים והתוצאות שקיבעו את קניה כאימפריית הריצות למרחקים בינוניים וארוכים, לצד שכנתה אתיופיה. הגרסה המקובלת טוענת כי בני עשרות השבטים החיים במדינה נולדו עם סיבי שרירים התומכים בצורה מיטבית בריצות למרחקים ארוכים. כך גם לונה סלפטר שלנו, בת לשבט הקלנג'ין, שלא נגעה באתלטיקה מסודרת עד שהגיעה לישראל בגיל 22 – והיום היא מהמרתוניסטיות הבכירות בעולם.
אז איך הגענו ממצב שבו קניה אפילו לא מדגדגת את צמרת הריצות הקצרות למצב שהיא מאיימת על הפסגה ממש, אולי אפילו על מקום על הפודיום האולימפי בשנה הבאה בפריז? זו כמעט כפירה במוסכמות, אבל זה קורה ממש עכשיו בזכות אדם אחד, שעד לא מזמן אפילו לא היה על הרדאר של חובבי האתלטיקה.

האלמוני הכי מהיר בעולם

לאיש הזה קוראים פרדיננד אומאניאלה (27) וזו לא תהיה סנסציה עולמית אם יעלה על הפודיום בתום ריצת ה-100 מטר באליפות העולם בסוף החודש בבודפשט.
בספטמבר 2021 הוא הפגיז עם תוצאה מרהיבה של 9.77 שניות בתחרות שהתקיימה בניירובי, בירת קניה, והפך לאחד מעשרת הרצים המהירים בהיסטוריה. מהר יותר ממוריס גרין, האמריקאי האגדי, שעשה את זה ב-9.79 שניות, ואפילו מהיר מעוד כמה פיגורות שנכנסו לקלאסיקה. יש שיגידו שמדובר באצן הכי אלמוני בעשירייה הפותחת של המרחק המגדיר את מנצחו כאדם המהיר בעולם. אפילו חובב הספורט הממוצע בקניה לא בהכרח שמע עליו.
4 צפייה בגלריה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
עד לא מזמן הוא אפילו לא היה ברדאר. פרדיננד אומאניאלה
(CLEMENT MAHOUDEAU/AFP)
עד כמה מדובר בזן נדיר? בדירוג הרצים המהירים בעולם ב-2023, אומאניאלה כבש את המקום השני ב-100 מטר עם תוצאה של 9.92, אבל הוא הקנייתי הבודד ברשימת 400 הראשונים. הוא בסך הכל האתלט הקנייתי השני שמצליח לפרוץ את מסגרת הריצות הבינוניות והארוכות. לפניו היה רק ג'וליוס יגו, אלוף העולם בהטלת כידון ב-2015 ובעל מדליית כסף באולימפיאדת ריו 2016.
קשה להיות מופתעים מכך. החיים בקניה אילצו את בני השבטים לרוץ מרחקים ארוכים בתנאים קשים, והשפיעה על האבולוציה של הספורט במדינה. קניה כולה מכוונת להצלחה בריצות הבינוניות והארוכות, ובהתאם משקיעה הרבה פחות בפיתוח ספורטאים בריצות הקצרות. לא במקרה, אומר ד"ר בן-מלך, יש בכל המדינה רק שני מסלולי טרטן המתאימים לאצנים. הספרינט פשוט לא נמצא בסדר העדיפויות שלהם.
כותב שורות אלה ראה בוואלי של קניה, מבצרם המפורסם של הרצים למרחקים ארוכים, איך מגלים אתלטים צעירים. מסורת ידועה היא שבימי ראשון מתקיים בעיירה איטן מרוץ למרחקים ארוכים, והפרס למנצח לא יסולא בפז לנוכח קשיי הכלכלה בקניה: מגורים ולימודים באחת הפנימיות/בתי ספר שהקימו שם החברות הגדולות לציוד ספורט. כך הן דגות את המוכשרים שביניהם, בעוד שהאתלטים רואים אופק חיובי יותר לחיים שלהם. תחרויות ספרינט הן לא חלק מהתפריט.

"אתה ספידי"

אז מי אתה, פרדיננד אומאניאלה? מדובר בבנם השלישי של דישון ואדלייד מהעיר טונגארן בקניה. סטודנט לכימיה שהיה בצעירותו גם שחקן ראגבי שביעיות בולט, שאף זומן לנבחרת הנוער של קניה.
"יום אחד", סיפר בעבר אומאניאלה, "אחד החברים שלי שצפה בי משחק ראגבי אמר לי: 'אתה ספידי, אתה מתאים לאתלטיקה'. הוא כנראה התרשם מהכוח המתפרץ שלי. אחרי חודש כבר הייתי על מסלול הספרינט". אומאניאלה היה אז בן 19, ובמדידה שנעשתה לו בשעון ידני הוא קבע 10.4 שניות ב-100 מטר. זו הייתה נקודת התחלה לחישוב מסלול מחדש. הוא הבין שכדאי לו להתמקצע בספרינט.
4 צפייה בגלריה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
הבין שכדאי לו להתמקצע בספרינט. אומאניאלה מקדים את מתחריו
(CLEMENT MAHOUDEAU/AFP)
"הוא לא נראה כמו הקנייתים הטיפוסיים מהריצות הארוכות", אומר עליו יגאל בלון, מאמנו של בלסינג אפריפה, שיאן ישראל ב-100 ו-200 מטר. בלון ראה את אומאניאלה שלוש פעמים במסגרת ביקוריו בניירובי: "הוא דומה מאוד לכריסטיאן קולמן. נמוך יחסית לאצן, 1.75 מטר, עם כוח מתפרץ מצוין. הוא שוקל 83 ק"ג, כבד בהשוואה לספרינטרים אחרים בגובה שלו. לא אגיד שהתרשמתי ממנו יותר מספרינטרים בכירים אחרים, אבל בטוח יש בו משהו, בוודאי אם הוא עושה תוצאות כאלה".
המאמן של אפריפה דווקא ראה שורה שם של רצי 400 מטר מצטיינים. לא פלא: מבין הריצות הקצרות, זו היחידה שבה אפשר היה למצוא קנייתים מצליחים. כך, למשל, רביעיות השליחים של קניה ב-4x400 מטר זכו במדליית זהב באולימפיאדת מינכן 1972 ובמדליית כסף במקסיקו-סיטי 1968 (בראשות דניאל רודישה, אביו של שיאן העולם ב-800 מטר דייויד רודישה).
בתחילת דרכו השתלט אומאניאלה על הספרינטים בקניה, אך כבר ברור כי לא בדיוק היה מדובר במשימה קשה במיוחד. הוא מיהר לזכות בקלות באליפות קניה עם תוצאה לא מזהירה של 10.37 שניות, אבל לא התקרב לקריטריון לאולימפיאדת ריו 216, שעמד אז על 10.16.
אם זה לא מספיק, הוא גם הסתבך ב-2017 בפרשיית שימוש בחומרים אסורים. כשנכשל באחת הבדיקות, טען להגנתו שנטל תכשיר לטיפול בכאבי גב שנגרמו לו כתוצאה מהאימונים, אבל זה לא עזר. הוא שילם את המחיר בדמות השעייה ממושכת של 14 חודשים – והבטיח שלמד את הלקח.
4 צפייה בגלריה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
האצן הקנייתי פרדיננד אומאניאלה
לא נראה כמו הרצים הקנייתים הטיפוסיים מהריצות הארוכות
(EPA/SEBASTIEN NOGIER)
כשחזר מהעונש, התוצאות עדיין לא היה מספקות. 2020 הלכה לאיבוד בגלל הקורונה, ונראה היה שהקריירה של אומאניאלה עלולה להיתקע. אלא שאז הגיעה 2021, ואיתה הפריצה הגדולה.
אומאניאלה השיג את הקריטריון לאולימפיאדת טוקיו עם תוצאה של 10.01, וכשהתייצב לאירוע הגדול מכולם עבר את המוקדמות וטיפס לחצי הגמר. הוא נתן את ריצת חייו, קבע תוצאה עגולה של 10.00 וסיים שלישי במקצה שלו, ארבע מאיות אחרי פרד קרלי האמריקאי (שזכה בסופו של דבר במדליית הכסף) ושתי מאיות אחרי אנדרה דה-גראס הקנדי (שהמשיך לזכייה במדליית הארד). זה לא הספיק למקום בגמר: אומאניאלה החמיץ לא רק את התהילה, אלא גם את החשיפה הגדולה שמגיעה עם עלייה לגמר אולימפי.

פעם ב-60 שנה

התיקון, שלא לומר ההתפוצצות, נעשה מיד אחרי טוקיו: אומאניאלה קבע תוצאה אדירה של 9.77 בתחרות בניירובי על שמו של קיינו – זמן שהפך אותו לאדם התשיעי הכי מהיר בהיסטוריה ולספרינטר האפריקאי הכי מהיר אי פעם.
ולמרות זאת, ההישג הגדול האמיתי עדיין חמק ממנו. לאליפות העולם בשנה שעברה בארה"ב הוא הגיע ברגע האחרון, אחרי שהצליח להסדיר בעיות ויזה, אבל שוב נשאר מחוץ לגמר, עם 10.14 מאכזב בחצי הגמר. הוא אמנם ניצח במשחקי חבר-העמים הבריטי בבירמינגהאם עם 10.02, והפך לקנייתי הראשון זה 60 שנה שזוכה ב-100 מטר באירוע הזה, אבל אין ספק שהוא חולם להגיע למקומות גבוהים הרבה יותר, ולא מתבייש להגיד את זה.
"אני מכוון לתוצאה של 9.60 ב-100 מטר בעונה הקרובה", אמר ל-CNN אחרי הניצחון בבירמינגהאם, "ואז להוריד את התוצאה עוד יותר". למי ששכח, שיא העולם של בולט עומד על 9.58 ועדיין רבים מחשיבים אותו כבלתי שביר.
אולי אומאניאלה ניחן בביטחון עצמי מופרז, אבל קשה לומר כרגע היכן הגבול שלו. השנה הוא מוביל את דירוג רצי ה-100 מטר בליגת היהלום, ולאחרונה ניצח בתחרות במונאקו עם 9.92. האם הדבר יבוא לידי ביטוי גם באליפות העולם בהונגריה בסוף החודש? הילד כבר בן 27, והגיע הזמן שהתופעה תופיע גם בכותרות הגדולות.