אי-אפשר היה להתעלם משאגות השמחה, גם אם הגיעו בעיתוי מוזר. בחוף קופקבאנה, כמו בכל מונדיאל, התאספו מול מסכי הענק אינספור ברזילאים ממעמדות שונים, מחכים לניצחון במשחק הפתיחה של ברזיל מול סרביה. היו להם סיבות לחגוג, אבל ההתלהבות נרשמה לא רק בשני השערים של רישרליסון. חלק לא מבוטל בקהל הריע גם כשניימאר נפצע.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
לא כולם, רחוק מכך, אבל קולות דומים נשמעו גם במתחם האוהדים בקטאר. שמחה לאיד, מתוך הבית, מבין הברזילאים. יש שיחשבו שניימאר הוא פשוט דמות מעוררת מחלוקת ככדורגלן – כולנו זוכרים את ההתגלגלויות שלו על הדשא ברוסיה לפני ארבע שנים – אבל זה אינו הסיפור הפעם. הפוליטיקה מתערבבת פה עם הכדורגל וניימאר, כמו גם כמה שחקנים אחרים, עומד באמצע.
7 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
חלק לא מבוטל בקהל הריע כשניימאר נפצע
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
ניימאר, שעדיין לא החלים מהפציעה ולא ברור אם יהיה כשיר לשמינית הגמר, הוא סימן לדבר גדול יותר שעומד בפני החברה הברזילאית, ובברזיל, כמו תמיד, כל דבר גדול קשור גם לכדורגל. הסלסאו, הנבחרת הלאומית, היא כרגע בעצם סמל לחברה כולה. לא, נבחרת ברזיל אינה מפולגת בתוכה, אבל היא כן חלק מהפילוג בעם.
בסיס הסיפור טמון בנשיא ברזיל היוצא ז'איר בולסונרו, איש ימין קיצוני בעל אמירות ומהלכים פופוליסטיים בתחומים שונים, מהתנגדות להפלות ועד מאבק נגד חיסוני קורונה. בולסונרו – תומך ישראל, אגב – אמר, למשל, שהוא מעדיף שבנו ימות בתאונה מאשר שיהיה הומוסקסואל. לחברת פרלמנט בברזיל אמר שאינה שווה שיאנוס אותה. הוא נתן יתרון לתאגידי ענק מחוץ לברזיל, תוך פגיעה בזכויות האזרח הקטן, באיכות הסביבה ובמשאבים הטבעיים של המדינה. ואז, באוקטובר, הוא הפסיד בבחירות.
בולסונרו הפסיד למועמד השמאל לולה דה סילבה, שכיהן בעבר כנשיא שמונה שנים, נשלח מאוחר יותר לכלא בעקבות פרשת שחיתות, אבל ההרשעה בוטלה וכך יכול היה להתמודד שוב. וכמו שקרה במקומות אחרים בעולם, הפסדו של דונלד טראמפ בארה"ב הוא הדוגמה הטובה ביותר, בולסונרו הטיל דופי באמינות הבחירות ולא ממש מעוניין לזוז מכיסאו שאמור להתפנות בסוף השנה. אוהדיו מפגינים ברחובות, גורמים לשיבושי תחבורה, פעולות שמגבירות את האיבה בתוך העם. ובין אוהדיו נמצאים גם כמה כדורגלנים מוכרים מאוד.
7 צפייה בגלריה
בולסנרו
בולסנרו
הטיל דופי באמינות הבחירות. בולסונרו מעניק לטראמפ את חולצת הנבחרת
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
חולצות נבחרת ברזיל עם שמו של הנשיא ז'איר בולנסונרו
חולצות נבחרת ברזיל עם שמו של הנשיא ז'איר בולנסונרו
חולצות נבחרת ברזיל עם שמו של הנשיא ז'איר בולנסונרו
(צילום: רויטרס)
תיאגו סילבה ודני אלבס, שני הוותיקים בנבחרת, הביעו תמיכה בבולסונרו. גם שחקני עבר, בראשם רומאריו, שאף חבר במפלגה של בולסונרו ונבחר מטעמה לסנטור. אבל אף אחד מהם אינו ניימאר וההילה שאופפת אותו.

"תהפוך את השנאה לדלק"

ממש לפני הבחירות העלה ניימאר סרטון טיקטוק בו הוא רוקד לצלילי ג'ינגל הבחירות של בולסונרו. אחרי ההפסד בבחירות אמר כוכב פ.ס.ז' שאת השער הראשון שלו במונדיאל יקדיש לנשיא, שעדיין מכהן. לכן התפרצה אותה שמחה מדוברת עם פציעתו של ניימאר. הרשת התמלאה בשמחה לאיד, מתוך ברזיל, לא מחוצה לה. תמונה של הקרסול הפגוע עם הכיתוב "העונש למצביעי בולסונרו" הפכה ויראלית.
"הנבחרת חסרה את ניימאר, אבל באותו זמן העובדה שהשחקן היקר בעולם לא הבקיע בטורניר זו התוצאה הטובה ביותר של ברזיל במונדיאל", אמר לסוכנות הידיעות AFP האוהד אנריקה מלו. "אם ניימאר היה כובש היינו רואים את אוהדי בולסונרו חוגגים ורוב העם לא רוצה זאת".
7 צפייה בגלריה
מחאה של תומכי נשיא ברזיל הקודם בולסונרו
מחאה של תומכי נשיא ברזיל הקודם בולסונרו
לבושים בחולצות הנבחרת. מחאה של תומכי בולסונרו
(צילום: רויטרס )
ניימאר לא לבד, כמובן. כפי שכבר הוזכר, יש בנבחרת ברזיל שחקנים המחזיקים בדעות פוליטיות שונות. ויניסיוס ורישרליסון, למשל, נחשבים לליברלים ולמתנגדי בולסונרו. שניהם הטיפו בעבר בעד התחסנות לקורונה ושוויון בתחומים שונים. אחרי הצמד הנפלא של רישרליסון מול סרביה היללו אותו אנשי תקשורת רבים גם בזכות פעילותו הציבורית והפוליטית.
עם זאת, שחקנים שהתבטאו בפומבי בנושא בזמן המונדיאל בחרו בצד של מלך הנבחרת. "הטעות הכי גדולה בקריירה של ניימאר היא שנולד ברזילאי", אמר ראפיניה מברצלונה. "למדינה הזו לא מגיע את הכישרון שלו. אוהדי ארגנטינה מתייחסים למסי כמו אל אלוהים, אוהדי פורטוגל מתייחסים לרונאלדו כמלך, ובברזיל מחכים שניימאר ישבור את הרגל". קאסמירו של מנצ'סטר יונייטד קרא ליחס כלפי ניימאר "בושה". רונאלדו, לא הפורטוגלי, נמצא בקטאר יחד עם כוכבי עבר ברזילאים נוספים וכתב לניימאר "הפוך את השנאה שלהם לדלק".

מחאת החולצה הצהובה

ברזיל מצליחה יפה בטורניר עד כה, אבל עדיין, דמיינו שבתקופת בחירות מכוערת בישראל, ואנחנו מכירים תקופות כאלה היטב, מתכנסים שחקני הנבחרת להם עמדות מנוגדות לחלוטין, וחלקם מביעים דעתם בצורה ברורה. האמת, לא צריך לדמיין, זה קרה - לא סיפור פשוט.
7 צפייה בגלריה
נבחרת ברזיל
נבחרת ברזיל
מצליחים יפה בטורניר עד כה. שחקני נבחרת ברזיל
(צילום: gettyimages)
הסיפור אינו מסתיים כאן כיוון שכפי שכבר הוזכר, ובעצם יודעים כולם, כדורגל הוא חלק מרכזי בכל תחום בברזיל. במשך השנים ניכס לעצמו בולסונרו את החולצה הצהובה, זו של הנבחרת. הוא השתמש בכדורגל באופן קבוע – במהלך כהונתו צולם עם חולצות של 86 קבוצות שונות – אבל יותר מכל בחולצת הנבחרת. חזר על הקריאה "צאו להצביע בבחירות עם חולצה צהובה". עצרות התמיכה שלו התמלאו בקהל רב של חולצות צהובות, משהו בסגנון הכובע האדום של טראמפ. כששני הנשיאים נפגשו, בולסונרו גם העניק לטראמפ את החולצה הצהובה של הנבחרת ועליה המספר 10.
התוצאה: מתנגדיו של בולסונרו הפסיקו ללבוש צהוב, גם במשחקי נבחרת ברזיל. זה משתנה עכשיו, בקטאר. לולה, הנשיא הנבחר, הצטלם במשחקי המונדיאל עם חולצה צהובה, בפעם הראשונה מזה שנים. ברזילאים רבים שלפו את החולצות הצהובות מהארון וארזו אותן לטיסה לקטאר, כשכמה מהם הסבירו בראיון לטלוויזיה לפני ההמראה שבקטאר ילבשו צהוב, אבל עדיין אינם מסוגלים לעשות זאת בבית, בברזיל.
7 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לולה ואשתו עם חולצה של נבחרת ברזיל
נשיא ברזיל לולה ואשתו עם חולצה של נבחרת ברזיל
התמונה ששינתה את המצב. לולה ואשתו עם חולצה של נבחרת ברזיל
(צילום: רויטרס)
"אנשי האנטי-ניימאר הם כת ולא קשורים לכדורגל", מספרת האוהדת איזבלי משאדו, שהגיעה מקוריצ'יבה לשמינית הגמר בדוחא, זאת בתשובה לשאלה על הפילוג הפוליטי סביב הכוכב. "אם אתם אוהבים את ברזיל אתם צריכים לאהוב את ניימאר, בטח בזמן המונדיאל, אחרת אתם לא יכולים להיות אוהדים".
בכל מקרה, למרות הקולות הלא-פשוטים, יש עדיין כאלה שמאמינים שהעניין המרכזי הוא לא האפשרות שהפוליטיקה תגרום נזק לכדורגל, אלא שהכדורגל יעזור לקיטוב הפוליטי-חברתי. "לאחד את העם", כמו שאומרים אצלנו. אז האם נבחרת ברזיל היא זו שתאחד את העם? הדרך לשם ארוכה, אבל אולי - עם גביע עולמי בידיים, אי-אפשר לדעת.
פורסם לראשונה: 10:14, 04.12.22