התנאי היחיד של טוביאס (שם בדוי) להשתתף בכתבה הזו הייתה איפול מוחלט על שמו, שם החברה שהוא עובד עבורה, תפקידו - ובלי צילומים, כמובן. החברה קיימת כבר כמעט 20 שנה. יש לה עשרות סניפים ברחבי העולם. מאות עובדים הכוללים מנתחי מודיעין, מומחים להונאות, חוקרים. עשרות מהם הצטרפו אחרי קריירה בשירותי המודיעין הנחשבים בעולם. לחברה יש יותר מ-120 לקוחות. הליגות הגדולות ביותר בצפון אמריקה, אופ"א, הליגה הגרמנית, נאסק"ר (מרוצי מכוניות), התאחדויות הסקי והסנואו בורד. מי שצריך אותה בעולם הספורט התחרותי, יודע לאן לפנות.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
החברה של טוביאס, כפי שהוא מגדיר אותה, אחראית ל"יושרה של הספורט". היא מסניפה כל חשד למכירת משחקים, למעורבות של הימורים בסכומי עתק, להתנהגות מוזרה של שחקן, מכניסה אותם לתוכנת המחשב הענקית שלה - א.ק.ג של רמאות או חשד לשוחד, אם תרצו - ואז מתחילה לפעול.
3 צפייה בגלריה
הימורים
הימורים
חשדות להונאה נמצאו ב-92 מדינות, על פני חמש יבשות
(צילום: Alan Crowhurst/Getty Images)

איפה מוכרים הכי הרבה משחקים

ב-2022 נרשמו יותר מ-1,200 מקרים שבהם מחשב המעקבים אחר הונאות בספורט שיגר פלט של חשד להטיית משחק. מדובר בעלייה של 30 אחוז לעומת השנה הקודמת. עלייה ניכרת נרשמה בכדורסל, טניס וטניס שולחן, אבל רוב המקרים, כמעט 65 אחוז, התרחשו בליגות הכדורגל, בעיקר בליגות נמוכות.
"צריך לציין שני דברים בקשר למספרים הללו", אומר טוביאס. "קודם כל, מתוך מספר החשדות יש לנו קצת יותר מאחוז אחד של התאמה מושלמת ובדוקה בין חשד לבין הונאה אמיתית. הדבר השני הוא שאנחנו מגיעים מתוך בום גדול של הימורים בכל הענפים בגלל הקורונה. זה גם מסביר איך טניס שולחן עלה לצמרת של החשד להונאות. יש ליגות בסין וברוסיה שבהן שחקנים משחקים כל היום וכל הלילה, רק כדי שיהיה למהמרים על מה להמר".
3 צפייה בגלריה
הימורים
הימורים
ב-2022 נרשמו יותר מ-1,200 מקרים שבהם מחשב המעקבים אחר הונאות בספורט שיגר פלט של חשד להטיית משחק
(צילום: Lars Baron/Bongarts/Getty Images)
חשדות להונאה נמצאו ב-92 מדינות, על פני חמש יבשות, כשהמדינות המובילות הן ברזיל, רוסיה, צ'כיה וקזחסטן. "אתה יכול לראות לפי המדינות המובילות שאלו לא ממש דמוקרטיות מתפקדות", אומר טוביאס. "אנחנו יכולים לעשות המון, אבל אם המדינה עצמה לא משקיעה בחינוך, אם מערכת המשפט שלה לא מסוגלת לתת עונשים מרתיעים, ואם יש שחיתות שבה הרשויות עוצמות עין או אפילו משתפות איתה פעולה, אז אין לנו הרבה מה לעשות".
לפי גרף הרווחים וההכנסות של החברה, ולפי התפתחות מאגר הלקוחות של החברה מבחינת גיאוגרפית, אפשר לומר שענף הספורט המתפתח ביותר בשנים האחרונות הוא רמאות ספורט.

מהמרים אפילו על המנצח בהטלת מטבע

עשרות מיליוני אנשים מהמרים מדי יום על ספורט. מדובר בתעשייה של מיליארדים, חלק גדול מהם בשוק השחור. הדיגיטציה הפכה את הימורי הספורט לגלובליים. כולם יכולים להמר בכל שנייה, בכל מקום בעולם, על כל דבר: מי ינצח, בכמה, מי יקלע ראשון, ומי תזכה בהטלת המטבע של תחילת המשחק.
ב-2022 נרשמו יותר מ-1,200 מקרים שבהם מחשב המעקבים אחר הונאות בספורט שיגר פלט של חשד להטיית משחק. מדובר בעלייה של 30 אחוז לעומת השנה הקודמת. עלייה ניכרת נרשמה בכדורסל, טניס וטניס שולחן, אבל רוב המקרים, כמעט 65 אחוז, התרחשו בליגות הכדורגל, בעיקר בליגות נמוכות
החברה של טוביאס היא למעשה ספקית נתונים. כל התאחדות, ליגה, מועדון, חברות תקשורת, וכמובן בתי ההימורים עצמם, יכולים לבקש ממנה נתונים על כל הימור נתון בכל רגע.
"החברה נולדה למעשה כדי לעזור למהמר הרגיל עם נתונים שבעזרתם הוא יכול להמר בצורה מושכלת יותר", אומר טוביאס. "אבל במשך הזמן הבנו שיש הרבה שימוש לרעה בנתונים האלו: גורמים קרימינליים משתמשים בהימורים כדי להגיע לשחקנים ולשכנע אותם להטות את המשחק ולפגום בטוהר שלו – תמורת כסף. ואז הוספנו טכנולוגיות שאמורות לשמור על היושרה של הספורט, ולהתריע בכל פעם שמסד הנתונים שלנו חושף דפוס הימורים לא נורמטיבי.
3 צפייה בגלריה
הימורים
הימורים
אפשר לומר שענף הספורט המתפתח ביותר בשנים האחרונות הוא רמאות ספורט
(צילום: Lars Baron/Bongarts/Getty Images)
"בשנים הראשונות שבהן הפעלנו את טכנולוגיית היושרה, וביקשנו מחברות הימורים ליישם אותה כדי לחשוף אי סדרים בהימורים, היו לנו הרבה בעיות עם הרגולטורים בארצות שבהן ישבו חברות ההימורים. הרבה מהן טענו לניגוד עניינים בין חברות שיוצרות את יחסי ההימורים ומרוויחות מהם לבין הדרישה מהן לפקח על אי סדרים. אבל הצלחנו להסביר שזה דווקא מעניק לענף אפשרות לנהל את ההימורים בצורה הרבה יותר שקופה ונקייה. אני מבין את הדאגה של שני הצדדים: מדובר כאן בעסק של עשרות מיליארדי דולרים בשנה. בכדורגל הגרמני לבדו היו הימורים בסכום של יותר משמונה מיליארד דולר בשנה שעברה. כולם בסופו של דבר רוצים אינטגריטי, גם בביזנס עצמו וגם בספורט שמהמרים עליו".

כשהגרפים מתרחקים, החשדות עולים

החברה של טוביאס, אם כן, מוכרת אידיאל: ספורט הוגן ונקי, בלי מניפולציות, בלי רמאויות. משרדי החברה הם בית משוגעים: שלושה או ארבעה מסכים על כל דסק, משדרים בו-זמנית מאות אלפי תחרויות ספורט מדי שנה, וגם את הנתונים שמגיעים לכל משחק מאלפי בתי הימורים.
אחד המסכים שייך בלעדית לאלגוריתם המיוחד של החברה, שמנתח את כל הנתונים ומשמיע צפירת אזהרה ברגע שהם מציירים תמונה של הונאה אפשרית. "יש לנו מסך של גרפים, עם שתי עקומות: אחת ירוקה - איך ההימורים אמורים להיראות לפי מסד הנתונים וההיסטוריה שלנו; ואחת אדומה - מסד ההימורים שמתרחשים במציאות", מסביר טוביאס. "כל עוד הגרפים קרובים אחד לשני, אז אין בעיות. ברגע שהם מתחילים להתרחק באופן חשוד, אנחנו מתחילים לחפש: פציעה, כרטיס אדום, פנדל".
טוביאס אומר שהעבודה של החברה שלו וחברות דומות רק תלך ותגדל: "אנחנו צריכים לפקח על כדוריד, כדורעף, ספורט נשים הפך פופולרי מאוד עבור מהמרים ורמאים. יש לנו פה עסק עם כנופיות ומאפיה ופשע מאורגן, אנשי חסרי גבולות בכל המובנים. מצאנו מקרים של כנופיות פשע שקנו קבוצות בליגות נמוכות, השקיעו בהן כסף ואז הביאו שחקנים לא בהתאם ליכולת שלהם, אלא לפי ההסכמה שלהם למכור משחקים. נגד זה אנחנו נלחמים, אבל ננצח. אחרת, כל הספורט יהפוך לרמאות אחת גדולה".
החברה שלו מתחילה עכשיו מעבר לפרויקט חדש: ניבוי מראש של משחקים ותחרויות שבהם יכולות להיות מרמה או הונאה. בפרויקט הזה הם מסתמכים על העובד החדש בשוק: אינטליגנציה מלאכותית. בסוף, הכל מגיע לזה.