("לחיי אזרחי רוסיה": אביו של ג'וקוביץ' עם תומכי רוסיה ופוטין במלבורן)
סרג'ן ג'וקוביץ', אביו השנוי במחלוקת של הטניסאי הסרבי נובאק ג'וקוביץ', שוב עורר סערה – הפעם באליפות אוסטרליה במלבורן, בזמן שבנו מנסה לזכות בה בפעם העשירית ולהשוות את שיא הזכיות בטורנירי גראנד סלאם (22) השייך לרפאל נדאל. השערורייה התורנית: ג'וקוביץ' האב צולם במתחם מלבורן פארק עם תומכי רוסיה המחזיקים בדגל המדינה, בזמן שרשויות הטניס באוסטרליה אסרו על הכנסת הדגלים הללו.
בסרטון שפורסם ביוטיוב על-ידי סימאון בויקוב, נראה סרג'ן עומד עם אוהדים פרו-רוסים (אחד מהם עם האות Z על חולצתו) המחזיקים את דגל המדינה, שעליו פרצופו של הנשיא ולדימיר פוטין. במהלך הסרטון אומר סרג'ן: "לחיי אזרחי רוסיה". הסרטון צולם אתמול (רביעי) מחוץ לאצטדיון, לפני שנובאק ג'וקוביץ' ניצח בקלות את אנדריי רובלב הרוסי ועלה לחצי גמר הטורניר. סרג'ן עצמו נחשב לאדם פרובוקטיבי בעל פה גדול, ולא פעם תקף את רוג'ר פדרר בטענה כי "תמיד קינא" בבנו.
5 צפייה בגלריה
סרג'ן ודיאנה ג'וקוביץ', הוריו של נובאק באליפות אוסטרליה
סרג'ן ודיאנה ג'וקוביץ', הוריו של נובאק באליפות אוסטרליה
ידוע כאדם בעל פה גדול. סרג'ן (משמאל) ודיאנה ג'וקוביץ', הוריו של נובאק, צופים בבנם במשחק רבע הגמר באליפות אוסטרליה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
סרג'ן ג'וקוביץ' אביו של נובאק עם מפגינים פרו רוסיים
סרג'ן ג'וקוביץ' אביו של נובאק עם מפגינים פרו רוסיים
סרג'ן ג'וקוביץ' עם מפגינים פרו רוסיים במלבורן פארק
(צילום מסך מתוך יוטיוב)
5 צפייה בגלריה
גו'וקביץ' ניצח בקלות את רובלב, אבל המשחק לא עבר בשקט
גו'וקביץ' ניצח בקלות את רובלב, אבל המשחק לא עבר בשקט
גו'וקביץ' ניצח בקלות את רובלב, אבל המשחק לא עבר בשקט
(צילום: רויטרס)
בויקוב, האדם שפירסם את הסרטון, קרא לפני המשחק לתומכי רוסיה להגיע למשחק כדי "להכות בחזרה" בהתאחדות הטניס האוסטרלית. הסיבה: החלטת ההתאחדות לאסור את הכנסת דגלי רוסיה לתחרות. הצעד נעשה אחרי תקרית במשחק הסיבוב הראשון בין קטרינה באינדל האוקראינית לבין קמילה ראחימובה מרוסיה, שאליו הגיעו צופים עם דגלי המדינה.
"היום ג'וקוביץ' משחק נגד רובלב. אני קורא לכולם להגיע לכאן. אני יכול לאשר שיש לנו הפתעות", אמר בויקוב. "התאחדות הטניס האוסטרלית, תתכונני. יש לנו הרבה אוהדים שמגיעים למלבורן. זה עניין של כבוד, אין לזה שום קשר למלחמה. זו התקפה על החופש באוסטרליה. זו אפליה, גזענות. זה לא חוקי להחרים דגלים. אסרו על הכנסת דגלי האימפריה הרוסית. שיהיה לכם בהצלחה כשהאימפריה תכה בחזרה".
בויקוב עצמו, אגב, נאשם בתקיפת אדם בן 76 בהפגנת תמיכה באוקראינה שנערכה בסידני. הרשויות הוציא נגדו צו מעצר, והוא ביקש מקלט בקונסוליה הרוסית.
ואכן, במשחק רבע הגמר בין ג'וקוביץ' לרובלב התרחשה תקרית לא נעימה עם אותם תומכי קרמלין, שישבו ביציעים והביעו תמיכה בפוטין וברוסיה. חלקם צעקו "סרביה, רוסיה, סרביה, רוסיה", בזמן שאחד מהם מנופף בדגל הרוסי. אנשי האבטחה הגיבו בצורה איטית מאוד, למרות האיסור להניף את הדגל.
5 צפייה בגלריה
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
צופה באליפות אוסטרליה עם חולצת תמיכה בצבא הרוסי
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
תומכים ברוסיה ובנשיאה ולדימיר פוטין באליפות אוסטרליה
תומכים ברוסיה ובנשיאה ולדימיר פוטין באליפות אוסטרליה
תומכים ברוסיה ובנשיאה ולדימיר פוטין באליפות אוסטרליה
(צילום: מתוך טוויטר)
צופה אחר לבש חולצה שחורה עם האות Z – המזוהה עם הכוחות הרוסיים הפועלים במלחמה באוקראינה. הוא אמנם הגיע לאצטדיון עם חולצה לבנה של ג'וקוביץ', אך לאחר מכן הוריד אותה וחשף את החולצה האמורה. לאחר המשחק הוא אף ניגש לג'וקוביץ' כדי לקבל חתימה, בעודו לובש מעיל שחור שמסתיר את החולצה. במקביל, מחוץ למגרש המרכזי, רוד לייבר ארנה, נערכה צעדה של מספר אנשים עם דגלי רוסיה, שעל חלקם הופיע פרצופו של פוטין.
שגריר אוקראינה באוסטרליה, ואסיל מירושניצ'נקו, גינה את המראות באצטדיון רוד לייבר: "בין הדגלים הסרביים יש דגל רוסי, פוטין, סמל האות Z, שירים פרו-רוסיים. זו בושה". טניסאי העבר האוקראיני אלכס דולגופולוב, שהתגייס לצבא בעקבות המלחמה עם רוסיה, צייץ את תמונתו של הצופה עם שתי החולצות וכתב: "הוא יושעה לכל החיים, או לפחות מאירועים באוסטרליה, נכון?". בהמשך צייץ גם סרטון מצעדת תומכי רוסיה במלבורן פארק וכתב: "נראה שהוא לא היחיד. מה קורה כאן?".
באיגוד הטניס האוסטרלי הגיבו: "ארבעה אנשים בקהל חשפו דגלים לא הולמים וסמלים ואיימו על הסדרנים. משטרת ויקטוריה התערבה וממשיכה לתחקר אותם. הנינוחות והבטיחות של כולם הן בחשיבות עליונה מבחינתנו ואנחנו עובדים בצמוד לרשויות ולחברת האבטחה". לפי הדיווחים, ארבעה אכן נעצרו לחקירה.
ג'וקוביץ', אלוף אוסטרליה תשע פעמים, תמיד מושך קהל עצום של אוהדים סרבים למשחקיו במלבורן. בעיר יש קהילה גדולה של סרבים. הקשרים בין רוסיה לסרביה תמיד היו חזקים בשל המורשת הסלבית המשותפת והדת הנוצרית אורתודוקסית שלהם.
באליפות אוסטרליה נערכים עכשיו לסוף שבוע שעלול להיות טעון פוליטית. כזכור, בווימבלדון לא אפשרו לטניסאים רוסים ובלארוסים להשתתף בתחרות בשנה שעברה, ואילו במלבורן השחקנים הללו אינם רשאים להתחרות תחת דגלי מדינותיהם. עם זאת, לחצי הגמר באוסטרליה הגיעו שתי טניסאיות בלארוסיות - ויקטוריה אזרנקה וארינה סבאלנקה - ובטורניר הגברים יש נציג רוסי בחצי הגמר, קארן חצ'אנוב. הוא כבר הפך למעורב פוליטית במהלך הטורניר, כשהביע תמיכה בקהילה הארמנית בנגורנו-קרבאך, שדורשת עצמאות מאזרבייג'ן.