כל אלוף מדינה הוא ספורטאי גדול שמסוגל לייצר תוצאות שמיליונים אחרים יכולים רק לחלום עליהן. מעליו, נמצא ספורטאי גדול עוד יותר - אלוף העולם. אך יש דרגה גבוהה יותר: גאון שפורץ מעבר לקשת ההישגים הנורמטיביים. ספורטאי שמאתגר את גבולות ההיגיון ומגדיר מחדש את כל מה שידענו על היכולת האנושית. אדם שגורם לנו להתרגש בכל פעם שאנחנו צופים בו, כי אנחנו יודעים שבכל רגע אנחנו עשויים לחזות בהיסטוריה מתרחשת לנגד עינינו.
"המסלול המהיר" - המדור של אבינעם פורת
אליפות העולם באתלטיקה, שהסתיימה השבוע ביוג'ין שבמדינת אורגון בארה"ב, סיפקה לנו רגעים מרגשים בסיטונות. גיבורים חדשים וגם ישנים. תוצאות מסחררות. אבל מעל לכל היא סיפרה לנו סיפור של ענף ספורט שלא מפסיק לדחוף את עצמו קדימה ולייצר שיאים חדשים, גבהים שלא הכרנו ומהירויות שלא ידענו שאפשריות.
10 צפייה בגלריה
מקלפלין,ף דופלנטיס ואמוסאן
מקלפלין,ף דופלנטיס ואמוסאן
מקלפלין, דופלנטיס ואמוסאן
(צילום: AFP)
מעל כולם בולטים חמישה ספורטאים על-אנושיים, הגאונים של עולם האתלטיקה גרסת 2022: רצת המשוכות שלא מפסיקה לנצח את עצמה, קופץ המוט שחי בעולם משלו אי-שם בגבהים, האצנית הניגרית שהדהימה את העולם, הספרינטרית הג'מייקנית שעקפה את כולם בסיבוב, וגם הסילון האמריקאי שפורע סוף-סוף את השטרות ואולי אפילו יכול לעשות את מה שעד לאחרונה היה נחשב לדברי כפירה – שבירת השיא של יוסיין בולט.

סידני מקלפלין | 400 מטר משוכות

מקלפלין היא הסיפור הגדול של אליפות העולם, תחרות שתירשם כנקודה מרכזית בדרכה המסוגננת להיכל התהילה של הספורט בכלל והאתלטיקה בפרט. הרבה שיאים נשברו בתחרות ביוג'ין, שיהוו את הרקע הספורטיבי של המשך העשור. זה של מקלפלין, אמריקאית בת 22, ניצב מעל כולם.
10 צפייה בגלריה
סידני מקלפלין
סידני מקלפלין
הסיפור הגדול של אליפות העולם האחרונה. מקלפלין
(צילום: AFP)
כבר בגיל 15 מקלפלין עצרה את השעון על 55.46 שניות, במה שהיה היסוד לתוצאות הגדולות שעוד יבואו. באולימפיאדת טוקיו כבר פירקה לשיא העולם את הצורה עם 51.46, תוצאה מופרעת לכל הדעות. מדהים עוד יותר להבין כעת שגם זה היה רק הפרומו לטיסה שלה במהירות הקול ביוג'ין: מקלפלין לא רק ירדה לראשונה מגבול 51 השניות, היא עשתה זאת בענק עם שיא עולם של 50.58.
אין גבול להשפעה שיכולה להיות למקלפלין על עולם האתלטיקה. עם 175 סנטימטרים ו-60 קילוגרמים, יש לה מבנה גוף מושלם והיא עוברת בשלמות את החלקים השונים של ריצת המשוכות המורכבת. ספרינטרית אדירה, עם יכולת שימור אנרגיה מדהימה, שמסוגלת להמשיך בקצב שלה עד הר האוורסט של הריצה.
10 צפייה בגלריה
סידני מקלפלין
סידני מקלפלין
עוברת בשלמות את החלקים השונים של ריצת המשוכות המורכבת. מקלפלין
(צילום: AP)
לאחרונה עברה להתאמן אצל בובי קרסי, היוצר של פלורנס גריפית'-ג'וינר (שיאנית העולם ב-100 וב-200 מטר. עוד נגיע אליה בהמשך) ושל ג'קי ג'וינר-קרסי, השיאנית הנצחית בקרב-7 שגם הפכה לאשתו. תחתיו יכולה מקלפלין לנפץ כל תקרה שעוד נשארה לה.

מונדו דופלנטיס | קפיצה במוט

דופלנטיס הוא התשובה הברורה של האתלטיקה לפרישתו של יוסיין בולט. בתזמון מושלם, בלי ואקום, קופץ המוט השבדי-אמריקאי החל במסע ההשתלטות על האתלטיקה העולמית ב-2017, השנה שבה פרש הפנומן הג'מייקני, הנכס הגדול של מלכת הספורט.
10 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
התשובה הברורה של האתלטיקה לפרישתו של יוסיין בולט. דופלנטיס
(צילום: EPA)
דופלנטיס הוא הרבה יותר משליט בלתי מעורער בקפיצה במוט. הוא רוקסטאר של אתלטיקה, וכמה סמלי שהוא עושה זאת במקצוע שבו אתה מרחף גבוה כל כך. כשהמוט זורק אותו באוויר לגובה של שתי קומות, והוא משקיף מלמעלה על העולם, ואז עובר את הרף באלגנטיות עוצרת נשימה, אפשר רק לדמיין איך הוא רואה את העולם שלמטה.
קפיצה במוט היא אחת המשימות המורכבות ביותר לאתלט. הוא חייב להיות מהיר מאוד, לדעת לכוון את המוט לזווית אופטימלית בשניית האמת, להיות מתעמל מושלם, ולשלוט בעצמו ובגופו בגבהים מפחידים. את סט הכישורים האלה הביא דופלנטיס בן ה-22 לדרגת שלמות.
10 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
שולט בעצמו ובגופו בגבהים מפחידים. דופלנטיס
(צילום: AFP)
וכך, בנם של הקופץ במוט האמריקאי גרג דופלנטיס, שבאופן טבעי גם הפך למאמנו, והאתלטית השבדית הלנה, לוחמת קרב-7 בעברה ושחקנית כדורעף - מציע הצגה לכל צופה. כל תחרות היא פוטנציאל לשיא. פרשנים רבים טוענים כי הוא מסוגל להתקרב לתוצאה של 6.30 מטר. עד לא מזמן, זה נשמע הזוי. אחרי שראינו אותו דוחף ביוג'ין את שיא העולם שלו בסנטימטר נוסף מעלה (6.21), בקלילות בלתי ניתנת להסבר, נדמה שעבורו אפילו השמיים אינם הגבול.

טובי אמוסאן | 100 מטר משוכות

מהי המטרה של מי שסיימה פעמיים ברציפות במקום הרביעי בתחרויות עולמיות? התשובה הטבעית היא לשבור את הנאחס, ולעלות איכשהו על הפודיום. במקרה של טובי אמוסאן - רצה ניגרית נהדרת שהייתה מוכרת בעיקר לעכברי אתלטיקה - המטרה הייתה קצת יותר גדולה.
10 צפייה בגלריה
טובי אמוסאן
טובי אמוסאן
היחידה ואין שנייה לה. אמוסאן
(צילום: AFP)
במקצוע 100 מטר משוכות דיברו בעיקר על קנדרה הריסון האמריקאית, שיאנית העולם עד לא מזמן. אמוסאן ממש לא הייתה בשיח. עד יום בהיר אחד באורגון, שבו הראתה כי דווקא היא - היא היחידה ואין שנייה לה.
כשהריסון שברה ב-2016 שיא בן 28 שנים של יורדנקה דונקובה, זה היה במאית השנייה. אמוסאן המסחררת ניפצה את זה של הריסון בלא פחות משמונה מאיות, כשקבעה 12.12 שניות. והיא עשתה את זה בחצי הגמר. "זה לא יכול להיות!" פלט מייקל ג'ונסון, גיבור אולימפיאדת אטלנטה 1996. הניגרים החוגגים התרעמו: "אתה, ששברת בריצה אחת שיא עתיק ב-200 מטר ב-34 מאיות, אתה מדבר?".
ואז הגיע הגמר. אמוסאן בת ה-25, רצה קטנת ממדים (1.57 מטר על 56 ק"ג) אך לא קטנה מדי, נראתה החל מהזינוק כמו כלבת ציד שעומדת לחסל את מי שאולי חשב להפריע לה. היא עלתה על מסלול הריצה ושברה את שיא העולם פעם נוספת, הפעם עם תוצאה בדיונית של 12.06, אך מד הרוח קטע את החגיגות כשסימן כי הרוח הגבית הייתה חזקה במעט מהמותר. אמוסאן הוכיחה שיש לה את זה, ובגדול, וגם אם מד הרוח לקח ממנה את התוצאה הבלתי נתפסת שקבעה בגמר, היא תשחזר אותה ביום מן הימים. אולי באולימפיאדת פריז ב-2024, אולי אפילו קודם לכן.
10 צפייה בגלריה
טובי אמוסאן
טובי אמוסאן
נראתה החל מהזינוק כמו כלבת ציד שעומדת לחסל את מי שאולי חשב להפריע לה. אמוסאן בריצה המופלאה ביוג'ין
(צילום: AFP)
אמוסאן היא גם דוגמה נהדרת לבשורה שהביאו אליפות העולם וגם אולימפיאדת טוקיו שקדמה לה. בניגוד למתינות שהייתה מקובלת בשיפור שיאי עולם - מאית שנייה כאן, שלוש מאיות שם – כעת אנחנו ניצבים בפני דור של אתלטים שפשוט בזים לשיאים הקודמים ומנפצים אותם ללא עוררין. זה קשור כמובן גם להתקדמות הטכנולוגית שמאפשרת להם להגיע לרמת ביצועים שלא הכרנו בעבר.

שריקה ג'קסון | 200 מטר

נשות ג'מייקה שולטות בספרינטים מאז סוף העשור הקודם. במשך השנים הללו, שלי-אן פרייזר-פרייס ואיליין תומפסון-הרה הנהדרות לא נתנו ליריבות להתקרב אליהן. גם לא לשריקה ג'קסון (27) הצעירה מהן, ששימשה כל העת כמשמר כבוד.
10 צפייה בגלריה
שריקה ג'קסון
שריקה ג'קסון
חרכה את המסלול בדרך לשיא אליפות חדש. ג'קסון
(צילום: AFP)
בריצת ה-200 ביוג'ין ההיררכיה הג'מייקנית סוף-סוף נשברה. תומפסון-הרה, מלכת הספרינטים בשתי האולימפיאדות הקודמות, נראתה כאילו היא שומרת את כוחותיה לפריז 2024 ובכלל לא הגיעה לפודיום. פרייזר-פרייס, כבר בת 36, קטפה כמה ימים לפני כן את מדליית הזהב ב-100 מטר עם הצגה בלתי נשכחת, אבל נותרה חסרת אונים מול המהירות הסילונית של ג'קסון, שלא נותרה עוד כחולייה מאספת.
ג’קסון חרכה את המסלול בדרך לשיא אליפות חדש - 21.45 שניות, התוצאה השנייה בטיבה בהיסטוריה. מעבר לתוצאה המשוגעת, זהו הזהב הראשון שלה בתחרות אישית בסדר הגודל הזה - נתון בלתי נתפס בהתחשב בכך שהג’מייקנית השיגה תוצאה שרחוקה 11 מאיות בלבד משיא העולם המיתולוגי של פלורנס גריפית'-ג'וינר מאולימפיאדת סיאול 1988. גם במקרה של ג'קסון, כפי שהאליפות ביוג'ין לימדה את חובבי האתלטיקה, 11 מאיות הן לא דבר בלתי מושג.
10 צפייה בגלריה
שריקה ג'קסון
שריקה ג'קסון
השיגה תוצאה שרחוקה 11 מאיות בלבד משיא העולם המיתולוגי של פלורנס גריפית'-ג'וינר. ג'קסון
(צילום: AFP)

נואה ליילס | 200 מטר

נואה ליילס הביט בלוח התוצאות האלקטרוני אחרי גמר ה-200 מטר ביוג'ין. על הצג הופיע המספר 19.32 - תוצאה פנטסטית, אך לא כזאת שהייתה גורמת לו לצאת מגדרו. ואז הגיע התיקון ל-19.31, רק מאית פחות, אבל כזאת שהקפיצה אותו מקום נוסף ברשימת גדולי המקצוע. בזכות מאית השנייה הזו ליילס עקף בדירוג האיכות את מייקל ג'ונסון, שלקח את ריצת ה-200 באולימפיאדת אטלנטה 1996 לגבהים חדשים. כעת ליילס כבר שלישי בהיסטוריה. היחידים שמקדימים אותו הם צמד הג'מייקנים – יוהאן בלייק (19.26) ואחד בשם יוסיין בולט (19.19).
התיקון הזה מסמל את הקריירה של האצן האמריקאי בן ה-25. אחרי לא מעט ניסיונות במסע המפרך להשיג הצלחה משמעותית במפעלים העולמיים, זה סוף-סוף קרה. אינספור פעמים תואר ליילס כמי שיהיה אחד הגדולים, אך במשך תקופה ארוכה הוא לא עמד בצפיות. מלבד הברקה אחת עם מדליית זהב באליפות העולם ב-2019, ליילס היה שייך רוב הזמן לדרג השני של הספרינטרים העולמיים.
10 צפייה בגלריה
נואה ליילס
נואה ליילס
העתיד נראה ורוד. ליילס
(צילום: AP)
כל זה השתנה בלילה אחד, כשניצח בדרמה אדירה את בן ארצו אריון נייטון, שיאן העולם לנוער. נייטון הוביל, אך ליילס גייס את כל יכולות שימור הכוח שלו, חצה ראשון את קו הסיום, שיפר את שיאו האישי בלא פחות מ-21 מאיות, והציב עצמו במרחק 12 מאיות בלבד משיא העולם. האם יהיה הראשון למחוק שיא של בולט? קשה להתנבא, אך העתיד נראה ורוד.
פורסם לראשונה: 07:55, 29.07.22