"עישנת היום מריחואנה?", שאל מראיין טלוויזיוני את אחד הכדורסלנים והספורטאים הטובים והמפורסמים בעולם.
זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
"כן", ענה השחקן. "למעשה, אני בהיי ממש עכשיו".
5 צפייה בגלריה
קווין דוראנט
קווין דוראנט
מעשן מריחואנה באופן קבוע, כל יום. דוראנט
(צילום: AFP)
אלה חילופי דברים שהיו בלתי אפשריים בארה"ב לא רק לפני עשר שנים, הם היו בלתי אפשריים אפילו לפני שנתיים. אבל כשקווין דוראנט אמר בתוכנית של דייויד לטרמן בנטפליקס כי הוא מעשן מריחואנה באופן קבוע, כל יום, ולמען האמת יושב מולו עכשיו כשהוא לגמרי מסטול, זה התקבל יותר כהמשך טבעי לשינויים תרבותיים מאסיביים מאשר איזה מפגן אומץ של סלבריטאי. ובכל זאת, מדובר ברגע מכונן, בוודאי לאור ההיסטוריה הממש לא רחוקה של ארה"ב.
חיבתו של דוראנט למריחואנה היא סוד גלוי למדי ב-NBA. הוא אפילו השקיע בעבר בעסקים הקשורים לקנאביס. העיתונאי מט סאליבן, שכתב ספר על קבוצתו של דוראנט, ברוקלין נטס, סיפר בשנה שעברה כי "דוראנט מעשן אפילו יותר גראס ממה שהייתם חושבים. הייתי בבית שלו באחת בלילה. כל המקום פשוט מסריח. אין לו חברה, הוא לא יוצא לחופשות מטורפות, הוא לא עושה שום דבר מלבד כדורסל. כלום. הוא משועמם בטירוף, אז הוא מעשן גראס".
5 צפייה בגלריה
קווין דוראנט
קווין דוראנט
חיבתו של דוראנט למריחואנה היא סוד גלוי למדי ב-NBA
(צילום: AFP)
(הריאיון המדובר של דוראנט לדייויד לטרמן)

ועדיין, ההודאה הפומבית של דוראנט היא צעד משמעותי משתי בחינות: ראשית, עישון מריחואנה אסור רשמית ב-NBA ועונשי השעיה מחכים למי שייתפס; שנית, וחשוב יותר, כי אף אחד לא יבדוק או ישעה את קווין דוראנט - מדובר בלי ספק בספורטאי הבכיר ביותר שהופך מעורב באופן פעיל במאמץ לנרמל את המריחואנה כדי שתגיע למחוזות האלכוהול.
"אנשים הולכים לכלא ל-20 שנה כי הם מכרו 400 גרם מריחואנה", אמר דוראנט ללטרמן והעלה אולי את הנקודה החשובה ביותר בסוגייה הזו. בתי הכלא בארה"ב מלאים במאות אלפי אנשים שנשלחו לעונשי מאסר ארוכים ומחסלי-חיים בגלל מכירת כמויות קטנות של גראס, או אפילו סתם עישון בפינת הרחוב. רובם המכריע של האסירים האלה נראים כמו דוראנט, והוא יודע שרק המזל והפרסום הצילו אותו מגורל דומה.

ב-NBA כבר לא בודקים

ההודאה על העישון הקבוע הגיעה במקביל להודעה של דוראנט על שיתוף פעולה עם Weedmaps, חברת טכנולוגיה שמספקת מידע על מרפאות מריחואנה ונקודות מכירה ברחבי ארה"ב. "הגיע הזמן לשנות את הסטיגמות סביב קנאביס שעדיין קיימות בעולם הספורט, כמו גם בעולם", אמר דוראנט ל-ESPN. "השותפות הזו תעזור להמשיך לנרמל את השיחות הללו. זו רק ההתחלה עבורנו".
5 צפייה בגלריה
אדם סילבר
אדם סילבר
כרגע תוכניות קונקרטיות לשנות את הכללים. סילבר
(צילום: AFP)
צריך להיות די נאיבי כדי לחשוב שספורטאים לא מעשנים גראס. הסיבות היחידות שבגללן זה עדיין נשמר בסוד הן סטיגמה חברתית וחשש מעונשים. ספורטאים בעלי פרופיל גבוה, כולל שחקן הפוטבול רוב גרונקובסקי וכוכבת ה-WNBA סו בירד, תמכו בעבר בפומבי במוצרי CBD (מרכיב כימי שנמצא בקנאביס). הם התמקדו בצד הרפואי של עזרה לשיכוך כאבים וחרדות, וכחלופה בטוחה ולא ממכרת למשככי כאבים במרשם - אבל אף אחד בקנה המידה של דוראנט לא הצטרף באופן מובהק ופעיל למאבק למען לגליזציה גורפת של מריחואנה. "יש שינוי בתרבות וצריך כוכב-על כמו KD כדי לעזור להסיר את הסטיגמה", אמר שחקן העבר מט בארנס, היום פרשן NBA, שעישן בשמחה לכל אורך הקריירה שלו.
חוקי ה-NBA מחייבים כיום ארבע בדיקות מריחואנה אקראיות בשנה, אבל הליגה הפסיקה לגמרי לבדוק שחקנים בשנתיים האחרונות. המדיניות הרגועה הזו התחילה בבועה באורלנדו, כשראשי הליגה החליטו לרחם על השחקנים שהיו סגורים במשך שבועות. "עישנו שם בלי הפסקה", סיפר השחקן ג'יי-אר סמית'. "זו הייתה הדרך היחידה להצליח לתפקד".
5 צפייה בגלריה
סו בירד
סו בירד
תמכה בפומבי במוצרי CBD. בירד
(צילום: AFP)
השחקן האחרון שהושעה בגלל שימוש במריחואנה היה ת'אבו ספולושה ב-2018. "אני לא מתכוון לענוד את זה כאות כבוד", אמר השבוע ספולושה ל-ESPN. "נלחמתי כדי לשנות את החוקים. זה משהו שהיה צריך לטפל בו מזמן. אני לא אחד שמפרסם מריחואנה וזה לא משהו שאני מעודד את הילדים שלי לעשות. אני לא רוצה לשלוח את המסר הלא נכון. אבל זה כן תחליף משמח לסמים קשים יותר, כאלה שרופא הקבוצה כן יכול לתת לך היום, והייתי צריך ללמוד את זה בעצמי".

לתלוש את הפלסטר

הליגה ואיגוד השחקנים מנהלים דיאלוג מתמשך בנושא המריחואנה, אבל אין כרגע תוכניות קונקרטיות לשנות את הכללים באופן רשמי. הליגה עדיין מבצעת בדיקות סמים אחרות, ורק בחודש שעבר השעתה לשנה את הגארד של טורונטו, ג'יילן האריס, בגלל הפרות המדיניות נגד סמים.
5 צפייה בגלריה
ת'אבו ספולושה
ת'אבו ספולושה
השחקן האחרון שהושעה בגלל שימוש במריחואנה. ספולושה
(צילום: AP)
השינוי בגישה בנוגע למריחואנה הוא אחד המהירים והמפתיעים בתרבות המודרנית של ארה"ב. בתוך פחות מעשור הפכו 18 מדינות את המכירה והשימוש במריחואנה לחוקיים לגמרי. בעשרות מדינות אחרות מותר שימוש למטרות רפואית. יש רק שש מדינות (איידהו, וויומינג, דרום קרוליינה, נברסקה, צפון קרוליינה וקנזס) שבהן כל צורות השימוש במריחואנה אינן חוקיות.
רשמית, הממשל הפדרלי עדיין לא מוכן להפוך את הגראס לחוקי באופן גורף, אבל הוא גם לא מתערב בהחלטות של מדינות לעשות זאת, ופחות או יותר מתעלם ממה שעדיין מוגדרים "פשעים" בכל הקשור למריחואנה. הדלת די פתוחה עכשיו, ודוראנט רוצה לבעוט בה.
"בעיניי, זה מנקה קצת את הסחות הדעת מהמוח", אמר דוראנט ללטרמן. "זה מסדר אותך. כמו לשתות כוס יין. אני מקווה שעוד שחקנים בליגה יצטרפו אליי. אנחנו תולשים עכשיו את הפלסטר". דוראנט, מתברר, רק רוצה לקלוע סלים ולהתמסטל, ותודו שזו דרך לא רעה להעביר את החיים בעולם הזה.
פורסם לראשונה: 15:55, 20.05.22