בסדרה הטלוויזיונית "קפטנים", שעלתה לאוויר בסמוך למונדיאל, נראה לוקה מודריץ' משוחח במלון הנבחרת עם השוער דומיניק ליבאקוביץ' - אז עדיין שם לא מוכר לרבים מחוץ לקרואטיה. "למה אתה לא יכול לטעות? כולם טועים. אני מרגיש שהבעיה שלך היא שאתה יותר מדי מפחד לטעות", מסביר מודריץ' למי שנחשב כרגע למועמד המוביל לקבלת פרס "שוער הטורניר". מאוחר יותר הודה ליבאקוביץ' שבעקבות אותה שיחה הוא החל לקחת סיכונים, וזה השתלם לו עד כה. לא רק בעצירת פנדלים.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
מודריץ' הוא הכל עבור קרואטיה – יוצר, לוחם, מורה, מנהיג. תחשבו על גאון שעושה גם את העבודה המלוכלכת. פרופסור שגם מנקה את הכיתה אחרי השיעור. עובד הייטק מבריק שלא משתמש בכרטיס סבסוד האוכל שלו, אלא בין לבין כתיבת קוד גם מכין לכולם ארוחת צהרים מפנקת. אם קרואטיה היא נבחרת של אופי - שחוזרת מפיגור, שומרת על קור רוח בפנדלים, מותחת את היריבה עד הסוף ונשארת לעמוד אחרונה על הרגליים – מודריץ' הוא גם הלב וגם הפנים שלה. עצבים מברזל, אופי מחשמל, סוס עבודה מבלי לפגוע ביצירתיות.
4 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ' שחקן נבחרת קרואטיה
לוקה מודריץ' שחקן נבחרת קרואטיה
גאון שעושה גם את העבודה המלוכלכת. מודריץ'
(צילום: AFP)
כולם מכירים זאת גם מריאל מדריד. בסיום המשחק שבו הדיחה קרואטיה את ברזיל ניגש מודריץ' לרודריגו, שהחמיץ פנדל וישב חפוי ראש על הדשא. רודריגו קורא למודריץ' "אבא", כי הוא האדם שמשפיע יותר מכל על הקריירה שלו. והנה כשעמדו זה מול זה, מודריץ' שוודאי רצה לחגוג לא שכח גם את המפסיד, זיהה כמה חשוב לתת את החיבוק. שום דבר לא חומק ממנו, לא ככדורגלן ולא כאישיות.
"הייתי בגיל של רודריגו כשהחמצתי פנדל ביורו 2008", סיפר מודריץ' לאחר מכן. "צריך לשבח אותו על האומץ והנחישות לבעוט את הפנדל הראשון. זה יהפוך אותו לחזק יותר". באותו יורו שהזכיר נבחר מודריץ' לנבחרת של הטורניר. זה היה לפני 14 שנה ומבין 23 השחקנים שנכנסו לנבחרת ההיא, יש רק עוד אחד שמשחק גם במונדיאל הנוכחי – פפה הפורטוגלי.

140 נגיעות בכדור

מודריץ' היה אז ילד, היום הוא בן 37, ולמרות מונדיאל מצוין של ליבאקוביץ', הפריצה האדירה של הבלם יושקו גבארדיול, העזרה הנפלאה בקישור של מרסלו ברוזוביץ' ומטאו קובאצ'יץ' – הקפטן עדיין מעל כולם, ובלעדיו ההצלחה לא הייתה מתרחשת. בחיבור שני המונדיאלים האחרונים הוא השחקן שהיה הכי הרבה על המגרש, לא רק בקרואטיה, אלא מבין כל השחקנים בכל הנבחרות. עם 160 הופעות בנבחרת, הוא במקום החמישי מבין שחקני המונדיאל הנוכחי, 10 פחות ממי שנמצא מעליו ברשימה - לאו מסי, שנגדו ישחק הערב (21.00) בחצי הגמר.
4 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ' מרסלו ברוזוביץ' מטאו קובאצ'יץ' ניימאר
לוקה מודריץ' מרסלו ברוזוביץ' מטאו קובאצ'יץ' ניימאר
חוליית קישור נפלאה. מודריץ', ברוזוביץ' וקובאצ'יץ' מול ניימאר
(צילום: גטי אימג'ס)
קרואטיה הגיעה למפגש מול ארגנטינה אחרי שהדיחה את ברזיל, שוב בזכות משחק עצום של מודריץ'. הוא היה בכל מקום במגרש, נגע בכדור לא פחות מ־140 פעמים, יותר מכל שחקן אחר. הוא הנהיג את משחק הלחץ כשקרואטיה הייתה ללא הכדור ושיחרר אותה מהלחץ כשהייתה עם הכדור.
מודריץ' יצר לאחרים מעמדה גבוהה במגרש וחסם בעיטות של שחקני יריב ליד הרחבה שלו. כמעט בכל פעם שניימאר ניסה לעשות תנועה קדימה, לקבל כדור, היה זה מספר 10 של קרואטיה שליווה אותו (אם כי פעם אחת ניימאר היה בלתי לעצירה). והכי חשוב, קשר ריאל מדריד היה זה שהוציא לפועל את התוכנית הטקטית של קרואטיה.
המאמן זלטקו דאליץ' הסביר אחרי המשחק כי בשל העובדה שלברזיל יש כל כך הרבה שחקנים התקפיים, הוא רצה לצמצם את האפשרויות שלהם. לכן הוא העדיף, בניגוד למה שרבים העריכו, שהנבחרת שלו תחזיק בכדור כמה שיותר. קרואטיה אכן החזיקה בכדור מעט יותר מברזיל, ודאליץ' ידע שהיא יכולה לבצע את התוכנית כי יש לו את מודריץ'. ברוזוביץ' הוא הקשר האחורי ביותר, אבל מודריץ' הוא זה שבא לקחת את הכדור שוב ושוב ובעצם מנע אותו מברזיל. כל זאת כמה ימים לאחר ששיחק 99 דקות בשמינית הגמר.

שובר קווים

הגדולה של מודריץ' ברבע הגמר התבטאה כמובן גם במספרים. במהלך משחקי המונדיאל הזה קופץ על המסך נתון שנקרא "מסירות שוברות קווים". כל נבחרת מתגוננת בצורה שבה השחקנים נפרסים בקווים על המגרש – הגנה, קישור, התקפה – ושבירת הקווים האלה, כלומר היכולת להעביר את הכדור מעבר לכל קו, היא אחד הדברים החשובים במשחק. כך מתקדמים משלב אחד שלו לשלב הבא, מניסיון השתחררות מלחץ גבוה להנעת כדור נוחה יותר במרכז המגרש, ממסירות ליד עיגול האמצע לעבר אזור מסוכן יותר בהתקפה. מודריץ' הוא אמן בתחום.
4 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ' קפטן נבחרת קרואטיה
לוקה מודריץ' קפטן נבחרת קרואטיה
מהגדולים בהיסטוריה. מודריץ'
(צילום: EPA)
במשחק נגד ברזיל רשם הקפטן הקרואטי לא פחות מ־39 מסירות שוברות קווים. כמה המספר נדיר? מבין כל שמונה הנבחרות ששיחקו ברבע הגמר, אין אף קשר שהגיע לחצי מהכמות הזו. המוביל אחרי מודריץ' היה ברונו פרננדש עם 18. בזכות שבירת הקווים הצליחה קרואטיה להחזיק בכדור ולתסכל את ברזיל.
"מודריץ' הוא הקשר הכי טוב אי פעם. יחד עם ברוזוביץ' וקובאצ'יץ' יש לקרואטיה את הקישור הכי טוב בהיסטוריה. כשאתה מוסר להם את הכדור, זה יותר בטוח מאשר לשים את הכסף שלך בבנק", אמר לאחר הניצחון המגן יוסיפ יוראנוביץ', שהצטיין בעצמו בהגנה מול ויניסיוס (עדיין צ'יצ'ה לא היה צריך להוציא את הכוכב שלו מוקדם).
4 צפייה בגלריה
יוראנוביץ' ויניסיוס
יוראנוביץ' ויניסיוס
"מודריץ' הוא הקשר הכי טוב אי פעם". יוראנוביץ' שומר על ויניסיוס
(צילום: רויטרס )
אין ספק שמודריץ' הוא מהגדולים בהיסטוריה. נבחר למצטיין המונדיאל ברוסיה 2018, וזכה בכדור הזהב באותה שנה. היחיד שזוכה בתואר ואינו מסי או רונאלדו ב־15 השנים האחרונות, עד זכייתו של קרים בנזמה לא מזמן. "אפשר לומר שיש לנו DNA של ריאל מדריד, כי אנחנו תמיד ממשיכים לשחק עד הסוף", אמר מודריץ' השבוע. "הדבר הכי חשוב בכדורגל הוא אף פעם לא לוותר. זה מה שאני תמיד אומר לחברים שלי".
קרואטיה לא תוותר גם מול ארגנטינה. אחרי שלקח את הנבחרת לגמר המונדיאל הקודם, השד הקרואטי יכול לעשות אותו הדבר בפעם השנייה ברציפות ולכו תדעו, אולי אפילו יותר. כשזה תלוי במודריץ', אפשר להיות בטוחים שהוא יאמין בזה עד לרגע האחרון.
פורסם לראשונה: 10:05, 13.12.22