הדרמה שמעסיקה את בלארוס ואת שלטונות יפן בטוקיו 2020 נמשכת. האתלטית קריסטינה צימנוסקאיה, אשר נלקחה על-ידי ראשי ההתאחדות הבלארוסית לשדה התעופה בטוקיו והוכרחה, לטענתה, לטוס חזרה למולדתה לאחר שהעבירה ביקורת על מאמניה, ביקשה מקלט מדיני בפולין וקיבלה את מבוקשה. היא תמריא לוורשה ביום רביעי.
גורם רשמי בקבוצת פעילים בלארוסית סיפר כי צימנוסקאיה ביקשה אשרת כניסה לפולין. אותו גורם, ואדים קריבושייב מקרן הסולדריות בספורט הבלארוסית, טען שהאצנית הגיעה לשגרירות הפולנית בטוקיו וביקשה מקלט מדיני. אותה קרן רכשה עבורה כרטיס טיסה לורשה ב-4 באוגוסט.
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה עם שוטרים יפנים בשדה התעופה בטוקיו
(צילום: רויטרס)
סגן שר החוץ הפולני מרצין פרידאש אישר את הדברים וסיפר שהאתלטית קיבלה ויזה הומניטרית למדינה: "היא נמצאת בקשר עם דיפלומטים, פולין תעשה את כל מה שאפשר כדי להמשיך את הקריירה הספורטיבית שלה". מהוועד האולימפי הבינלאומי נמסר: "היא נמצאת במקום בטוח".
צימנוסקאיה הייתה אמורה להשתתף היום (שני במקצי המוקדמות ל-200 מטר לנשים, אבל בשל הסערה שהתחוללה היא לא התייצבה לתחרות. לפני כן הגישה ממשלת בלארוס בקשה רשמית לשלטונות יפן לקבל מידע על האתלטית. בינתיים הגיע בעלה של האתלטית ארסני ז'דאנביץ' לאוקראינה, ובהמשך נמסר כי הגיע לפולין על מנת לחכות לאשתו בארץ היעד החדשה שלה.
בינתיים התערבה גם גרמניה בפרשה. דוברת משרד החוץ הגרמני מסרה: "אנחנו קוראים לשלטונות בבלארוס לכבד זכויות אדם בסיסיות, כגון חופש העיתונות וחופש הביטוי. זה מתייחס לכל אזרח בבלארוס, וכמובן על ספורטאים וספורטאיות".
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
הראש שלה לא בתחרויות בימים אלה. קריסטינה צימנוסקאיה
(צילום: EPA)
הפרשה החלה אתמול כאשר צימנוסקאיה נלקחה על-ידי ראשי ההתאחדות של מדינתה לשדה התעופה והוכרחה, לטענתה, לטוס חזרה למולדתה לאחר שהעבירה ביקורת פומבית על מאמניה. כשהגיעה למקום היא ביקשה מהשלטונות היפנים שיעזרו לה למצוא מקלט באחת ממדינות אירופה.
הכל התחיל, לטענת צימנוסקאיה, לאחר שהיא נדרשה להשתתף גם במרוץ נוסף (400X4 שליחים מיקס, ביום חמישי האחרון) בהתראה קצרה - וכעסה על ראשי ההתאחדות של ארצה. היא פרסמה סרטון שהפך לוויראלי - ומסתבר שהכעיס מאוד את האנשים החזקים בבלארוס.
כלי תקשורת ברחבי המדינה, שנשלטים על-ידי הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, ביקרו אותה ובערוץ הטלוויזיה ONT כינו אותה "חסרת רוח צוות". אתמול סיפרה צינוסקאיה כי מאמניה הגיעו לחדרה ואמרו לה לארוז ולעזוב את יפן. על פי דיווחים, היא הייתה אמורה לעלות על טיסה של טורקיש אירליינס מטוקיו לאיסטנבול, ומשם להגיע לבלארוס.
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
לא רוצה לחזור לבלארוס. קריסטינה צימנוסקאיה
(צילום: רויטרס)
בסרטון נוסף שפרסמה ממש לאחרונה ברשתות החברתיות היא קראה לוועד האולימפי הבינ"ל להתערב: "הם מנסים להוציא אותי מהמדינה ללא רשותי, אנא עשו משהו". בנוסף, סיפרה כי "הודחתי מהנבחרת בגלל שהעליתי באינסטגרם סרטון נגד רשלנות המאמנים שלי". בהתאחדות הבלארוסית טענו כי צימנוסקאיה נשלחה הביתה בשל "מצבה הרגיש והפסיכולוגי" ולא תתחרה במקצים ל-200 ו-400 מ'.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)

מדינה שנשלטת על-ידי "הרודן האחרון באירופה"

בלארוס, למי שלא יודע, נשלטת ביד ברזל על-ידי אלכסנדר לוקשנקו כבר 26 שנה, ורבים מכנים אותו "הרודן האחרון באירופה". אחרי שבאוגוסט 2020 הוכרז ניצחונו השישי ברציפות בבחירות טענה האופוזיציה בתוקף כי הניצחון הושג באמצעות זיופים נרחבים, והמוני בלארוסים יצאו לרחובות למחאת ענק שכמותה לא ידעה המדינה מאז צאתה לעצמאות בתחילת שנות ה-90. כוחות הביטחון של לוקשנקו ניסו לדכא את ההפגנות ביד קשה, ומפגינים נעצרו וספגו מכות בבתי הכלא. בעקבות הדיכוי הטילו מדינות במערב סנקציות על בלארוס, ופעילי אופוזיציה ברחו מהמדינה והחלו לפעול נגד משטר לוקשנקו מן הגולה.
פורסם לראשונה: 13:15, 02.08.21