יום ראשון, 18.17 שעון ישראל, בלגרד. קופצי העילית יתייצבו לתחרות הקפיצה במוט – המקצוע המרתק והאיכותי ביותר שינעל שלושה ימים של אליפות העולם באתלטיקה באולמות. האם כשעה לאחר מכן יעמוד שיא העולם על 6.20 מטר - תוצאה פורצת דרך שנחשבה אך לפני מספר שנים כדמיונית?
העיניים יינשאו לעבר שניים. מצד אחד, ארמנד דופלנטיס: מכונת הקפיצה המלהיבה משבדיה, שיאן העולם, שמנתר שוב ושוב לגבהים בלתי אפשריים. כבר בגיל חמש אחז בו השיגעון, כי רצה להיות "כמו אבא", קופץ העבר גרג דופלנטיס. הבן "מונדו" כמובן התעלה על אביו, ורק בשבוע שעבר שבר שוב את שיא העולם (6.19). הוא אפילו עשה את זה באותו אולם בבלגרד שבו תיערך האליפות בסוף השבוע. רק עוד סנטימטר אחד, כדי להגיע לגובה שבו בני אדם רגילים מקבלים סחרחורת.
6 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס. שובר שיאים
(צילום: AFP)
קצת אחריו, אבל עם יכולת להלחיץ את הפייבוריט, יגיע האמריקאי כריסטופר נילסן, יליד קנזס סיטי. הם חלקו את שתי מדרגות הפודיום הגבוהות באולימפיאדת טוקיו. דופלנטיס ניצח בחמישה סנטימטרים, עם 6.02. מאז, נילסן כבר השיג 6.05, אך הוא עדיין אנדרדוג מובהק.
פנינו לשניים מהמומחים הגדולים בישראל לקפיצה במוט, שכבר ראו פודיום או שניים באליפויות העולם או באליפויות אירופה: אלכס אברבוך, שפסגת הישגיו היא מדליית הכסף באליפות העולם ב-2001; וקונסטנטין (קוסטה) סמיונוב, שזכה בארד באליפות אירופה ב-1992, אז עדיין במדי נבחרת חבר המדינות, ובהמשך ייצג את ישראל באולימפיאדת אטלנטה 1996. השאלה העיקרית נוגעת לשלוש ספרות: שש-שתיים-אפס. האם הרף הזה ייחצה בבלגרד?
שניהם משוכנעים: זה אפשרי, אבל רק עבור אחד מהם. אם מישהו מסוגל לעבור רף בגובה 6.20 מטר – זה דופלנטיס. מצד שני, סמיונוב לא פוסל שהשניים יתחרו ביניהם על הזהב: "צריך להבדיל בדרגת הלחץ בין תחרות קטנה, כמו זו בשבוע שעבר שבה דופלנטיס שבר שיא עולם בזמן שהמדורג שני עבר רק 5.50. זו הייתה למעשה תחרות של דופלנטיס נגד עצמו. הפעם הוא לא יוכל לדלג מ-6.00 מטר היישר ל-6.20, כי סביר להניח שנילסן עדיין יהיה בתחרות. כמו שאני מעריך את יכולותיו של נילסן לפי הקפיצות האחרונות שלו, אם ישתמש במוט חזק מהרגיל שיאפשר לו אחיזה גבוהה יותר, הוא יוכל להשיג תוצאה של 6.10".
6 צפייה בגלריה
כריס נילסן
כריס נילסן
כריס נילסן. יפתיע?
(צילום: AFP)
סמיונוב ממשיך: "אם נילסן יעבור 6.10, שיא אישי, זה ילחיץ את דופלנטיס במידה כזו או אחרת. מצד שני, סביר שדופלנטיס מתכונן ומתאמן לתסריט כזה, שעלול לכלול גם מכשולים טכניים קטנים שהופכים לגדולים אם לא מטפלים בהם בצורה מושלמת. בכל מקרה, אצל דופלנטיס אין תסריט של 'לא יכול'. אם יהיה בשיאו, הוא יכול להשיג 6.20".
אברבוך מתייחס בעיקר לצד של דופלנטיס: "מאחר שעד עכשיו הוא קיים את כל מה שהבטיח, אני מאמין שיעמוד גם באתגר הזה. במעמדו ובכישרונותיו, הוא יכול לבחור את המקום הנכון לניסיון לשבור את שיא העולם לעיני קהל גדול. זו בהחלט הבמה הנכונה. השתתפות של נילסן רק תוסיף לו מוטיבציה. בכל מקרה, הוא חייב להיות מושלם, כי קפיצה במוט היא מקצוע מאוד מורכב וצריכים לנטרל בו בעיות לא צפויות. אם תבקש ממני להתערב שישבור את שיא העולם, אני חושב שיעשה את זה".
והבהרה קטנה לקוראים שאינם מתמצאים בחוקים לשבירת שיאי עולם, או בהבדלים בין שיאים הנקבעים באולם לאלו באצטדיון: בקפיצות ובהדיפות למיניהן, לצורך הכרה בשיא עולמי - זה לא משנה היכן התוצאה נקבעה, מאחר שכבר יותר משני עשורים אין הפרדה בין אולם לבין אצטדיון פתוח. בריצות, לעומת זאת, ההפרדה בין שיאים באולם לבין שיאים באצטדיון עדיין נשמרת.
6 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס. יוכל לרשום עוד ציון דרך
(צילום: AFP)

ועוד תחרויות שאסור להחמיץ

אליפות העולם באולמות שנפתחה היום, עם 680 אתלטים מ-137 מדינות, מסיימת למעשה את עונת החורף באתלטיקה. בדרך כלל מדובר באליפות פחות נוצצת מהמקבילה באצטדיון פתוח, מאחר שאין בה תחרויות ריצה ארוכות (3,000 מטר הוא המרחק הגדול ביותר) וגם כי חלק מהכוכבים מעדיפים לדלג עליה. אלא שהפעם זו אליפות יוצאת דופן: 11 אלופים אולימפיים משתתפים בה, ולאור הזינוק באיכות האתלטיקה העולמית שראינו באולימפיאדת טוקיו האדירה – צפויה חגיגת אמיתית גם בבלגרד. הנה עוד ארבע תחרויות שכדאי לעקוב אחריהן.
60 מטר גברים | שבת | 22.20. זוכרים את כריסטיאן קולמן האמריקאי? עד לא מזמן הוא היה האיש המהיר בעולם, וגם זכה במדליית הזהב באליפות העולם בדוחא ב-2019. אלא שזמן לא רב אחר כך הוא הושעה לשנתיים, מאחר שלא מילא את דרישת הרשות למניעת סימום בספורט (WADA). המחיר היה יקר במיוחד: קולמן החמיץ את אולימפיאדת טוקיו. בינתיים ההשעיה הסתיימה, וקולמן חזר למסלול בכושר מצוין: שיאן העולם ב-60 מטר (6.34 שניות) מוביל בדירוג השנתי בריצה הזו.
6 צפייה בגלריה
למונט מרסל ג'ייקובס
למונט מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס. ימשיך להדהים?
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן. חוזר למסלול
(צילום: AP)
מולו אמור להתייצב המנצח הסנסציוני ב-100 מטר מטוקיו, מרסל ג'ייקובס האיטלקי. עד לא מזמן, רק עכברי אתלטיקה הכירו את האצן האלמוני. הוא אמנם ניצח בשנה שעברה ב-60 מטר באליפות אירופה (6.47), אבל אף אחד לא חשב שיוכל לעשות משהו בריצת ה-100 מטר באולימפיאדה. ג'ייקובס הדהים את כולם עם מדליית זהב ותוצאה אדירה של 9.80. בבלגרד ינסה להוכיח שזו לא הייתה אנומליה. העונה כבר קבע 6.49.
1,500 מטר גברים | יום ראשון | 19.35. יקוב אינגבריגטסן, ילד הפלא הנורבגי ימשיך להיאבק בכוח האש של יבשת אפריקה. בטוקיו ניצח עם תוצאה מצוינת (3:28.32 דקות), ולפני חודש גם שבר את שיא העולם באולמות (3:30.60). סביר להניח שימשיך להוכיח את עליונותו גם בבלגרד.
הדיפת כדור ברזל גברים | שבת | 20.40. האמריקאי הענק ראיין קראוזר, מנפץ השיאים הסדרתי, ינסה לשבור את שיאו באולמות, שעומד על 22.82 מטר. קשה להאמין שישפר גם את שיאו העולמי שנקבע באצטדיון פתוח (23.57), אבל אצל קראוזר אף פעם אי-אפשר לדעת.
6 צפייה בגלריה
יקוב אינגבריגטסן
יקוב אינגבריגטסן
יקוב אינגבריגטסן. ילד הפלא הנורבגי
(צילום: גטי אימג'ס)
קפיצה משולשת נשים | יום ראשון | 12.00. כן, חנה מיננקו הישראלית תהיה בבלגרד (וכך גם דיאנה ויסמן בריצת 60 מטר וסלאמוויט טפרי ב-3,000 מטר), אבל הכוכבת הראשית בתחרות היא כמובן שיאנית העולם הוונצואלית יולימאר רוחאס. היא השתתפה החורף רק בתחרות אחת, אבל זה הספיק לה לקבוע 15.41 מטר. היא תנסה לאתגר את שיא העולם המרהיב שקבעה בטוקיו (15.67) בדרך למטרתה הסופית - להיות האישה הראשונה שמנתרת מעבר ל-16 מטר. מיננקו, לעומת זאת, לא נמצאת בשיא הכושר, וקבעה החורף רק 13.93, אבל אנחנו כבר מכירים אותה כקופצת של תחרויות גדולות. היא בהחלט מסוגלת להתעופף ל-14.30 ומעלה.
פורסם לראשונה: 07:36, 18.03.22