"כל מה שנתת הוא שלך. כל מה שהחבאת וקברת באדמה מזמן נרקב" (ילנה איסינבייבה מציגה את עצמה בחשבון האינסטגרם שלה)
איסינבייבה, שנולדה ב־1982, היא הקופצת במוט הטובה בהיסטוריה שקבעה 28 שיאים עולמיים. האחרון שבהם בציריך ב־2009, שם זינקה ל־5.06 מטר, נשמר עד היום. היא זכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות ובשלוש אליפויות עולם. כמעט כמו כל ספורטאי מצטיין ברוסיה, הכוח והשררה הפוליטית חיזרו אחריה במרץ. מי לא רוצה לנופף בספורטאית יפהפייה שמביאה הישגים וכבוד כאלו גדולים לאמא רוסיה? החיזור הזה נענה בקלות ובחיבה: איסינבייבה אהבה את הקרבה לכוח ולשלטון.
"זאב בודד" - המדור של זאב אברהמי
לקראת הבחירות ב־2012 היא מקבלת תפקיד בכיר במטה הקמפיין של אחד המועמדים. היא אומרת על המועמד, אחד ולדימיר פוטין, ש"הוא לא רק מדבר, הוא עושה". היא מתמגנטת להבטחתו להקים את רוסיה מהברכיים.
3 צפייה בגלריה
ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסית ולדימיר פוטין
ילנה איסינבאייבה קופצת במוט רוסית ולדימיר פוטין
הכוח והשררה הפוליטית חיזרו אחריה במרץ. פוטין ואיסינבייבה במשחקי החורף בסוצ'י
(Pascal Le Segretain/Pool Photo via AP)
הקריאות בספרד לגרש את איסינבייבה, שהיא לא רק ספורטאית מעוטרת - אלא גם קצינה בצבא רוסיה
ב־2014, שנתיים אחרי שפוטין ניצח בבחירות, היא נבחרת לתפקיד שגרירת כבוד במשחקי החורף בסוצ'י. בהמשך המשיכה לקבל תפקידים בכירים מהממשל, ובתמורה הפיצה את התעמולה של פוטין ואפילו הציעה שיוכל לתפקד כנשיא ללא הגבלת זמן. היא הייתה אחת הנשים האהודות על המשטר, והשנואות במדינה.
ב־2016, אחרי הסנקציות נגד המשלחת הרוסית לאולימפיאדת ריו, נמנעת ממנה האפשרות לפרוש עם מדליית זהב. "עכשיו כל הפסודו־אתלטים הנקיים מארצות זרות יכולים לנשום בהקלה ולזכות בפסודו־מדליות כשאנחנו לא שם", הצהירה אז.
ב־2017 היא שוב מקבלת תפקיד בכיר בקמפיין לבחירה מחודשת של פוטין, אבל כשהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, איסינבייבה נעלמה מביתה במונאקו ובמשך שנה לא נראתה. לפני שבועיים היא שוב עלתה על פני השטח, הפעם בטנריף שבספרד. מה קרה לחביבתו של פוטין, והאם סר חינה והיא הבאה בתור למועמדות להרעלה סטייל אלכסיי נבלני?

לקבור את הסיפור

העיתונות הרוסית ודוברת הממשלה הטילו ספק באמינות התמונות שהופצו לאחרונה בתקשורת הספרדית, שהראו את איסינבייבה חיה בשכונת פאר במדינה שנחשבת לתומכת מובהקת של האוקראינים ופעילה בחרם על הרוסים. "מדובר בפרופוגנדה מערבית", אמרה דוברת הממשלה סבטלנה זיורובה. "אני לא אאמין לזה עד שאשמע אותה אומרת שזו ההחלטה שלה".
3 צפייה בגלריה
הודיעה שברצונה לחזור לוועד האולימפי הבינלאומי. איסינבייבה
הודיעה שברצונה לחזור לוועד האולימפי הבינלאומי. איסינבייבה
הודיעה שברצונה לחזור לוועד האולימפי הבינלאומי. איסינבייבה
(צילום: AFP)
איסינבייבה צמחה מתוך שורות הצבא הרוסי והגיעה לקצונה. הממשל הציג אותה בגאווה בכל מקום ותצלום אפשרי. גם דרגת מייג'ור (מקבילה לרב־סרן) בצבא, גם אלופה אולימפית, גם בצוות פוטין, גם שגרירת כבוד במשחקי סוצ'י ב־2014, וגם דוברת נמרצת בעד חוקים המגבילים להט"ב. ועכשיו? עכשיו הקרמלין מנסה בכל דרך אפשרית לקבור את הסיפור המביש הזה.
בעוד האליטה הפטריוטית של רוסיה נמנעת מלעזוב את המדינה, הרי שאיסינבייבה נמצאת בבירור בספרד. היא קנתה מספר נכסים במקום, הצטרפה לארגוני שלום עולמיים, וטוענת כי היא אזרחית העולם וכי מעולם לא שירתה בצבא, שהדרגות שלה הן רק סימבוליות.
בניגוד לאזרחים רוסים אחרים שפעלו בצורה דומה, הקרמלין לא מדביק לה תואר של "בוגדת". הישגיה בעבר גרמו להמנון הרוסי להתנגן בגאווה בתחרויות מרכזיות ברחבי העולם. אם היא הפכה לבוגדת, זו מכה אישית ומורלית קשה לפוטין ולחבורה שמקיפה אותו. "זה לא משנה איפה היא חיה", אמר דמיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא. אבל אצטדיון בדגסטן שקרוי על שמה עומד להסיר אותו, ואילו חברים בדומה, הבית התחתון של הפרלמנט, כבר הציעו לפנות לתובע הכללי בעניינה.

נשארה לבד

מצד שני, אף אחד לא ממש מחבק את איסינבייבה. אלכסיי נבלני, האופוזיציונר התקיף ביותר של פוטין, טען במסר מבית הכלא שהספרדים חייבים לגרש אותה מארצם, ולא רק בשל העובדה כי היא נמצאת ברשימת הסנקציות של אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
טען שהספרדים חייבים לגרש את איסינבייבה מארצם. אלכסיי נבלני
(צילום: EPA)
איסינבייבה, כך זה נראה, מחפשת גאולה מהחיבור שלה לפוטין. כמו שהשתמשה בהישגים הספורטיביים שלה כדי להגיע למוקדי הכוח ברוסיה, כך היא משתמשת בספורט כדי להרחיק את עצמה מהנשיא: היא הודיעה שברצונה לחזור לוועד האולימפי הבינלאומי מפני ש"אסור לערבב פוליטיקה בספורט". אומרת בציניות מי שהייתה שותפה בכירה בפוליטיזציה הכי גדולה של הספורט.
ההיעלמות של איסינבייבה היא סנסציונית. לפי שמועות רבות, היא לא הייתה עוד ספורטאית מצטיינת או חברה בקמפיינים מוצלחים לבחירתו של פוטין, אלא ממש חברה של הנשיא הכל־יכול ואשת סודו במשך זמן ממושך. הקרבה הזו הייתה אמורה להוביל למעקב רציף של השירותים החשאיים של רוסיה, אבל זה לא קרה או קרה ולא צלח בידיהם. מצד שני, הבחירה לחיות בספרד, אחת המדינות שהכי מזוהות עם ההגנה האוקראינית, היא גם הצהרת כוונות של הקופצת לשעבר.
איסינבייבה גם מואשמת בכך שהייתה אחת האחראיות להקמתו ב־2015 של מוסד שכל תכליתו הייתה אימון בכלי נשק, אימון רפואי וחקירת שבויים. הקופצת האגדית, הפעם בתלבושת המייג'ור הצבאי, גייסה ועודדה ילדים להצטרף ל"צבא הצעירים" כדי לחשוף את הכישרונות שלהם וללמוד לאהוב ולתת לרוסיה כל מה שניתן.
וכך, בגיל 41, כולם נרתעים ממנה. האופוזיציה הרוסית מתכחשת לה, השלטון האוקראיני מבקש שתגורש מספרד עבור חלקה במלחמה, והחמ"ל של פוטין מחפש אותה בנרות כדי להשתיק את הסיפור. איסינבייבה תמיד רצתה לתרגם את ההצלחות הספורטיביות שלה לתפקידים של כוח ושררה בפוליטיקה. לרוע מזלה, היא הצליחה.