ארה"ב סוערת מאז פסיקת בית המשפט העליון, אשר ביטלה שלשום (שישי) את פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד" שקבע כי לנשים זכות חוקתית לבצע הפלות. אמריקנים רבים יצאו לרחובות להפגין ולהשמיע את קולם וגם בכירי הספורטאיות, כמו שאפשר היה לצפות, לא נותרו דוממות לנוכח האירועים.
רצה הגורל והפסיקה הגיעה יממה לאחר שבארה"ב חגגו יובל ל"תקנה 9", שקבעה אי שם ב-1972 שיהיה שוויון בין המינים במוסדות החינוך. אחת ההחלטות המונומנטליות לקידום מעמד האישה, ששינתה גם את ההיסטוריה של הספורט בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
מחאה בוושינגטון
מחאה בוושינגטון
המחאות ברחבי ארה"ב בימים האחרונים
(צילום: AFP)
כעס, תסכול ואימוג'ים של לב שבור החלו למלא את חשבונות בכירי הספורטאיות ברחבי ארה"ב. כמו גם את הארגונים וליגות הנשים השונות במדינה.
"האם אנחנו חיים בדמוקרטיה שבה לרובים יש יותר זכויות מנשים?", זעקה ההודעה לעיתונות של ארגון שחקניות הכדורסל האמריקני. "ההחלטה נטולת כל קשר עם המדינה וכל תחושת הגינות אנושית". לוס אנג'לס ספארקס, אחת מקבוצות ה-WNBA הבכירות, צייצה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה: "זועמים על החלטת בית המשפט. פסיקה זו שוללת מנשים את זכותן הבסיסית לקבל אוטונומיה על גופן".

שחקנית הספארקס, לקסי בראון, צייצה גם היא: "איך הגענו לכאן? כל-כך הרבה קורה במדינה הזו ובזה הם רוצים להתמקד. זה ממש מפחיד". חברתה לקבוצה, קייטי לו סמואלסון, הוסיפה: "וואו...זוהי הונאה מוחלטת". סו בירד בת ה-41, כוכבת סיאטל סטורם ונבחרת ארה"ב, שכבר הודיעה כי תתלה את הנעליים בסוף העונה, הביעה גם כן את אכזבתה עם המילה "נעלמת" לצד אימוג'י של לב שבור.
אגדת הטניס, בילי ג'ין קינג, אמרה כי מבחינתה "זה יום עצוב בארה"ב". קינג הייתה ממובילות המהפכה של ספורט הנשים. ב-1973, שנה שבה נשים לא היו יכולות אפילו לקבל כרטיס אשראי ללא הסכמה, קינג ניצחה את בובי ריגס ב"קרב המינים". ריגס (שהיה אז בן 55) רצה להוכיח את העליונות הגברית, איתגר את בילי ג'ין קינג (אז בת 29) למשחק. קינג ניצחה אותו והוכיחה שנשים יכולות להיות שוות וטובות יותר מגברים גם במקצועות שבהם דרושים יכולות כמו מהירות, כוח וביטחון עצמי.
3 צפייה בגלריה
מתוסכלת. נברטילובה
מתוסכלת. נברטילובה
מתוסכלת. נברטילובה
(צילום: getty images)
אגב, קינג חשפה באוטוביוגרפיה שלה ב-1987 כי ביצעה חמש שנים קודם לכן הפלה כי לא הייתה בטוחה בחוזק נישואיה. יריבתה הגדולה של קינג לאורך השנים, מרטינה נברטילובה, הביעה את תסכולה מהפסיקה וצייצה בטוויטר: "ברוכים הבאים לגלעד", תוך שהיא מרמזת על המיקום הבדיוני של הספר וסדרת הטלוויזיה הפופולרית "סיפורה של שפחה", שם נשללות מנשים כל זכויות הפרט.
מייגן ראפינו, קפטנית נבחרת ארה''ב ואחת הספורטאיות ה"קולניות" במדינה, פרסמה סרטון באורך 9 דקות ובו התייחסה ל"שתיקה הרועמת" של הגברים בנוגע לפסיקה: "הייתם שקטים איתנו. תעמדו על שלכם, תאמרו משהו. מדובר בנשים שלכם, אחיות שלכם, חברות שלכם, מדובר באמהות שלכם, זה נוגע לכולנו".
3 צפייה בגלריה
מייגן ראפינו
מייגן ראפינו
"נוגע לכולנו". ראפינו
(צילום: רויטרס)
"אתם מאפשרים את המתקפה האלימה והעקבית כנגד האוטונומיה של נשים על הגוף שלהן, על זכויות של נשים, על התודעה שלהם, ועל הלב והנפש שלהן. שום אישה לא צריכה להיות האדם ה"רועש ביותר בחדר", זאת המהות של שותפות, זאת המהות של לעשות את הדבר הנכון".