פחות מ-500 ימים לטקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024, בשורה גדולה לספורטאים האולימפיים של ישראל: שר התרבות והספורט מיקי זוהר החליט לנצל את הגדלת התקציב המשמעותית שקיבל משרדו כדי לבצע מהפכה של ממש.
המטרה של התוכנית, שכאמור תשפיע על כל ספורטאי אולימפי ונחשפת ב"ידיעות אחרונות", היא לשדרג משמעותית את ההכנות למשחקים ובכך להגדיל את הסיכויים לזכיות במדליות כחול-לבן. התקצוב והתגמול שצמחו באופן ניכר אמורים לעזור לספורטאים להגיע מוכנים ונחושים יותר לרגע האמת שלהם, במיוחד אחרי ההצלחה הגדולה בטוקיו עם ארבע המדליות: שתיים מזהב (לינוי אשרם בהתעמלות האמנותית וארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע) ושתיים מארד (אבישג סמברג בטאקוונדו ונבחרת הג'ודו המעורבת).
4 צפייה בגלריה
מדליות
מדליות
זכית במדליית זהב אולימפית - תקבל מיליון שקל
(צילום: gettyimages)

משתלם מתמיד לעלות לגמר

ההחלטה של זוהר להכפיל את תקציב ההכנות האולימפיות מ-20 ל-40 מיליון שקל היא המפתח לכל המהפכה. המשמעות היא עוד מחנות אימון בחו"ל למשלחות הישראליות, רכישת ציוד מתקדם, גיוס נרחב של צוותי אימון והרחבת הכוח המסייע לכל אחד מהספורטאים, כגון פיזיותרפיסטים, תזונאים, פסיכולוגים ועוד.
כזכור, לקראת המשחקים בטוקיו החליטו בוועד האולימפי כי ספורטאי שיזכה במדליית זהב יקבל מענק של חצי מיליון שקל, במקרה של מדליית כסף 400 אלף שקל ובארד 250 אלף שקל.
כעת, כדי לתמרץ את הנציגים שלנו, החליט השר זוהר להכפיל את הפרסים. על פי התוכנית, נציג ישראלי שישמיע את התקווה בפריז יזכה לבונוס שמן במיוחד בדמות מיליון שקל, מדליית כסף תהיה שווה 800 אלף שקל וזוכה בארד "יסתפק" בחצי מיליון שקל.
ההחלטה של זוהר משווה את גובה המענק לסכום השיא שנקבע כבר לקראת לונדון 2012, אך אז אף ישראלי לא הצליח לעלות על הפודיום ולצאת עם השלל.
4 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט על הפודיום עם המדליה
ארטיום דולגופיאט על הפודיום עם המדליה
דולגופיאט ומדליית הזהב מטוקיו
(צילום: AP)
הוועד האולימפי מספק מענקים גם לספורטאים שמגיעים לגמרים. אם בטוקיו מקום רביעי קיבל 120 אלף שקל, חמישי 96 אלף שקל, שישי 80 אלף שקל ושביעי 64 אלף שקל – בתוספת מינימום של 48 אלף שקל למי שמעפיל לגמר – הכוונה היא להעלות גם את סכומי התמריצים הללו בעשרות אחוזים כדי לעודד הישגיות.
אגב, על פי הסכומים שהצהיר עליהם זוהר בשיחות עם אנשי הוועד האולימפי, ישראל תתברג בצמרת המדינות שמשלמות את המענקים הגבוהים בעולם עבור זכייה במדליות (ראו תרשים). יצוין שבמדינות ההישגיות יותר המענקים נמוכים יותר.

גם הספורט הפראלימפי ישודרג

מדובר בבשורה של ממש עבור ספורטאי העילית של ישראל שרואים את עצמם מתמודדים על מדליית הזהב, כמו דולגופיאט, שינסה לשמור על תוארו כאלוף האולימפי, נציגי השייט והג'ודו ועוד. גם הספורטאים הפראלימפיים יזכו לשדרוג משמעותי בגובה המענקים על זכייה במדליות ובמלגות החודשיות.
התוכנית המהפכנית של זוהר לא רק תסייע להכנות האולימפיות ותעשיר את חשבון הבנק של הזוכים במדליות, אלא גם נוגעת למלגות החודשיות, שיעלו ב-50 אחוז, בהתאם לסגלים השונים. ספורטאים בסגל הזהב מקבלים כיום 8,500 שקל בחודש (הסכום יעלה ל-12,750 שקל), סגל הכסף 6,000 שקל (9,000 שקל), ארד 4,500 שקל (6,750) והבכיר 3,000 שקל (4,500 שקל). גם התמריצים לסגלי הנוער יעלו.
השר מיקי זוהר: "בעקבות השדרוג, ראשי הוועד האולימפי הבטיחו לי שבפריז יהיו יותר הישגים מאשר בטוקיו. אני משוכנע שהמהפכה תעניק שקט לספורטאים"
ההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי הקפיצו את מספר הספורטאים המשתייכים לסגלים האולימפיים ל-238, אחרי שרק לפני שנתיים הוא עמד על 134 בלבד. סגל הזהב שילש את עצמו בתקופה הזו, מ-11 ספורטאים בלבד ב־2020 ל-33.
שר הספורט מיקי זוהר אישר את פרטי התוכנית, ואמר: "בעקבות השדרוג, ראשי הוועד האולימפי הבטיחו לי שבפריז יהיו יותר הישגים מאשר בטוקיו. אני משוכנע שהמהפכה שביצענו תעניק שקט לספורטאים ותאפשר להם הכנה מקסימלית לקראת הרגע הגדול שלהם".