גם בערב עמוס כוכבים תמיד יהיה כוכב אחד נוצץ יותר, גדול יותר, מדובר יותר. אין בשמינית גמר יורו 2020 ערב יותר עמוס כוכבים מאשר המפגש בין בלגיה ופורטוגל (22.00).
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
אבל גם במשחק כזה, עם סגלים ששווי השוק שלהם יחד עובר את המיליארד וחצי יורו, יש את הכוכב שנמצא במדרגה משלו. בחלק הראשון של הטורניר הוכיח כריסטיאנו רונאלדו שהוא עדיין אותו כוכב.
6 צפייה בגלריה
רונאלדו ולוקאקו
רונאלדו ולוקאקו
הכוכבים הגדולים של שתי הנבחרות. רונאלדו ולוקאקו
(צילום: AFP)
בגיל 36 עומד הפורטוגלי בראש טבלת מלך השערים של היורו עם חמישה בשלושה משחקים. שלושה מהשערים הגיעו בפנדלים, אבל העובדה הזו לא מורידה מערך השבועיים האחרונים של הסופרסטאר אלא דווקא עושה לו עוול, כי גם מעבר לאותם פנדלים כריסטיאנו בטורניר מצוין. הדאבל־פס הכפול עם רפא סילבה נגד הונגריה היה מרהיב, והשער מול גרמניה, שהתחיל בהרחקה מרחבת פורטוגל והסתיים עם כדור ברשת בצד השני, הוא אחד המדוברים באירוע.

רגע השיא של רונאלדו

רונאלדו יכול להגיע הערב להישג עצום. 109 שערי נבחרת כבר יש לו, עוד אחד - והוא יעבור את עלי דאי האיראני ויהפוך למבקיע הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הבינלאומי. ואם מישהו חשב לזלזל בשיא המתקרב, צריך להבין שהאירופאי הבא אחרי רונאלדו, פרנץ פושקאש, כבש 25 שערים פחות. וכשמחפשים אירופאי בכדורגל המודרני צריך להגיע עד מירוסלב קלוזה, שכבש 71 פעמים עבור גרמניה.
6 צפייה בגלריה
רונאלדו חוגג
רונאלדו חוגג
גם הוא רוצה להיות מלך שערים של טורניר גדול. רונאלדו
(צילום: רויטרס)
קלוזה היה מלך השערים של מונדיאל 2006, ורונאלדו גם רוצה להיות מלך השערים של טורניר גדול. ביורו הקודם, בו פורטוגל הפכה לאלופת היבשת, קיבל רונאלדו את נעל הכסף, שני לאנטואן גריזמן שקיבל פרס בצורה דומה – רק מזהב. עכשיו רונאלדו רוצה את התואר האישי, לא רק הקבוצתי. יש לו, כאמור, כבר חמישה שערים, שניים יותר מאלה שבאים אחריו ברשימת הכובשים. אחד מהם, רומלו לוקאקו, יתמודד מולו הערב.
הניצחון היחיד של פורטוגל עד כה הגיע מול הונגריה. את שתי היריבות החזקות באמת היא לא ניצחה, אלא סיימה בתיקו מול צרפת והפסידה לגרמניה. בלגיה היא נבחרת ברמה הזו, הטופ של אירופה. אם רונאלדו רוצה לשמור על סיכוי טוב לקבל הפעם פרס מזהב הוא יצטרך להתקדם בטורניר, לא ללכת הביתה כבר היום. אז הוא שוב יראה לכולם שלפעמים מה שנוצץ הוא באמת זהב.

אז מי מספר 1?

אפשר להניח שרוב האנשים שקוראים שורות אלה מאמינים שרונאלדו הוא השחקן הטוב ביותר באירופה, אבל מי במקום השני? על כך יש פחות קונצנזוס, קיים ויכוח אמיתי, אבל הגיוני מאוד לטעון שהתשובה היא קווין דה בריינה. עוד אחד שנראה היום על המגרש בסביליה.
6 צפייה בגלריה
קווין דה בריינה
קווין דה בריינה
השחקן הטוב באירופה? דה בריינה
(צילום: AFP)
דה בריינה יכול לסיים את היורו כמתחרה אמיתי לרונאלדו על תואר השחקן הטוב באירופה – בתקופה זו, לא היסטורית. זה יקרה אם יסחב את בלגיה עד הסוף - ולפחות לפי הדקות בהן דה בריינה שיחק עד עכשיו נראה שהוא בהחלט מתכנן לעשות זאת. דה בריינה הפסיד את המשחק הראשון של בלגיה בגלל פציעה, זכר לשברים בפניו שהביאו להחלפתו בגמר ליגת האלופות, ונכנס רק למחצית אחת במשחק השני. עם זאת, למרות שהופיע במשחק וחצי – בדיוק חצי מהכמות של רוב הכוכבים הגדולים ביורו – דה בריינה הוא השחקן שרשם הכי הרבה מסירות מפתח ביורו עד כה. בתחום הזה פשוט אין לו מתחרים.
הוא אמן תנועה - גם בתנועה שלו וגם של ניצול התנועה של שחקנים אחרים, היריבים והחברים לקבוצה. דה בריינה גם זז כל הזמן ממקום למקום, מוצא את החורים הנוצרים מתנועת השחקנים שמולו, מקבל את הכדור ואז מזהה את תנועת השחקנים שאיתו, להם הוא מוסר. על הטכניקה בכלל אין מה לדבר.
האמנויות האלה, התנועה והמסירה, הופכות את דה בריינה לשחקן מיוחד, כזה שאין עוד אחד כמוהו. "לא היה עוד שחקן שניהל את הקבוצה שלו בדרך בה דה בריינה עושה את זה", אמר לא מזמן מאמן בלגיה רוברטו מרטינס. "הוא רואה את כל מה שקורה על המגרש לפני כולם. בלי התכונה הזו בלתי אפשרי להכניס כדורים בתזמון שהוא מכניס אותם".
6 צפייה בגלריה
מרטינס ודה בריינה
מרטינס ודה בריינה
"רואה את כל מה שקורה על המגרש לפני כולם". גם מרטינס מתלהב מהכוכב בשלו
(צילום: רויטרס)
למרטינס יש החלטה לקבל בנוגע לדה בריינה. הוא יכול להציב אותו בעמדה קדמית, קרוב ללוקאקו, כפי שעשה במשחק מול דנמרק. הוא גם יכול לבחור לתת לו לנהל את העסק ממרכז הקישור, כפי שהיה נגד פינלנד. לדה בריינה, כפי שהעיד פעם, לא ממש משנה העמדה. הוא גם ככה יהיה בכל מקום במגרש.

ויש את לוקאקו והזאר

רונאלדו ודה בריינה אינם כוכבי־העל היחידים שיהיו על הדשא. יש את לוקאקו ואת אדן הזאר, שעדיין נחשב לשם ענק, למרות הקשיים בריאל מדריד. יש את ברנרדו סילבה ויש את ברונו פרננדש, שניהם כוכבים בפרמייר־ליג. אבל אל תופתעו אם המשחק יוכרע אצל שחקני המשנה - אקסל ויטסל ורנאטו סאנצ'ס.
6 צפייה בגלריה
רנאטו סאנצ'ס
רנאטו סאנצ'ס
אל תופתעו עם המשחק יוכרע אצל שחקני המשנה. רנאטו סאנצ'ס, למשל
(צילום: AFP)
במשחק האחרון של בלגיה דובר על החזרה של דה בריינה והזאר להרכב, אבל היה שחקן נוסף שחזר מפציעה והוא ויטסל. בדורטמונד נהוג לומר שהקבוצה לא יכולה לתפקיד כרגיל ללא ויטסל, וזה נכון גם בבלגיה. ממול, אצל פורטוגל, הסיפור ברור עוד יותר. רנאטו היה חלק משמעותי בזכייה ביורו הקודם, למרות שהיה רק בן 18, והוא עושה את ההבדל גם עכשיו.
רנאטו משפיע כל כך על המשחק של פורטוגל עד שהוא אמור לפתוח בהרכב על חשבון פרננדש. הוא וגם ויטסל דוחפים את הנבחרות שלהם קדימה כשהעסק תקוע.
6 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
עדיין נחשב לשם ענק. אדן הזאר
(צילום: AFP)
רנאטו מצוין, אבל הוא לא השחקן המדובר ביותר בפורטגל אחרי רונאלדו, אלא דווקא נלסון סמדו. ולא, הדיבור אינו מחמיא למגן הימני, כיוון שבעיקר צוחקים עליו בשבועיים האחרונים. סמדו, אקס ברצלונה שמשחק היום בוולבס, נראה אבוד. כמעט כל פעולה חיובית של גרמניה מול פורטוגל הגיעה על הראש שלו, וגם במשחק מול צרפת הוא שבר את קו הנבדל.
פורטוגל זכתה ביורו הקודם כי היא הייתה קבוצת הגנה מעולה, וסמדו מפר את האיזון. הערב הולכים לשחק בצד שלו האחים הזאר. זה לא יהיה פשוט.
גם לבלגיה יש חשש הגנתי. היא אמנם ספגה רק שער אחד עד כה, אבל לא פגשה יריבות עם שחקנים שיודעים לנצל איטיות של בלמים. לפורטוגל יש כמה כאלה – רונאלדו, דיוגו ז'וטה, ברנרדו סילבה ועוד. ההערכות הן שלמרות השוויוניות היחסית, בלגיה תהיה זו שתחזיק בכדור רוב הזמן, כיוון שזה רצון שתיהן. השחקנים שלה יעמדו במיקום גבוה, ובעיית הבלמים שלה היא מהירות. היציאה של פורטוגל להתקפות מעבר יכולה להיות מכרעת.