על סטיבן צובר, קשרה של נבחרת שווייץ, אי אפשר להגיד שהוא לא יודע למשוך תשומת לב. כמי שגדל במשפחה מרובת ילדים (חמישה אחים מלבדו) הוא יודע איך להתבלט והקעקועים הרבים שעל גופו מעידים על כך.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
ובכל זאת, כשמבחינים ביכולת הפנומנלית שהוא מפגין ביורו 2020, בעיקר במסירות המדויקות, קשה להבין איך זה שלא שמנו לב אליו עד עכשיו. נכון שמדובר בכדורגלן טוב שמשחק כבר שבע שנים בבונדסליגה, נכון שהוא זכור גם בזכות השער שהבקיע בתיקו 1:1 מול ברזיל במונדיאל 2018, אבל רק כעת, חודש לפני שהוא מציין גיל 30, הוא הופך לכוכב של ממש.
5 צפייה בגלריה
סטיבן צובר
סטיבן צובר
הפתעה נעימה סטיבן צובר במשחק מול צרפת
(צילום: AP)
עד לפני שבועיים מעטים מחוץ לשווייץ וגרמניה היו מזהים אותו ברחוב, אבל בטורניר הנוכחי הוא רשם כבר ארבעה בישולים ברציפות (שיא בהיסטוריה מאז החלו לספור בישולים ב-1980), הפך להפתעה נעימה ומקבל סוף סוף את התהילה.
לשלושת השערים שבישל בניצחון 1:3 על טורקיה בשלב הבתים היה המשך בניצחון המדהים (4:5 בפנדלים) על צרפת בשמינית הגמר אחרי 3:3 דרמטי ועוצר נשימה בתום 120 דקות. באותו משחק מדהים הוא בישל את השער הראשון שהבקיע חאריס ספרוביץ' וסחט פנדל שהחטיא ריקרדו רודריגז.
5 צפייה בגלריה
סטיבן צובר
סטיבן צובר
בולט גם בזכות הקעקועים. סטיבן צובר
(צילום: AFP)
כל זה קרה אחרי שצובר סיים עונה רעה מאוד באיינטרכט פרנקפורט. הוא שותף ב-20 משחקים בלבד בבונדסליגה (709 דקות בסך הכל), לא כבש אף שער והתקשה להדיח מההרכב את הסרבי פיליפ קוסטיץ'. כשכבר קיבל הזדמנות איכזב וספג ביקורות. "סטיבן שיחק בצורה נוראית", סיפר מאמנו בקבוצה אדי הוטר.
צובר החל את הקריירה בגראסהופרס (עלה לבוגרים ב-2008) ואחרי עונה מאכזבת בצסק"א מוסקבה (2013/14), בה שותף כמעט בכל המשחקים אבל רשם רק שער אחד וארבעה בישולים, הגיע להופנהיים, בה נתקל בקשיים.
כשיוליאן נגלסמן אימן את הופנהיים ב-2016/17 וסיים איתה במקום הרביעי צובר שותף ב-24 משחקים, כבש ארבעה שערים ובישל ארבעה בלבד. ב-2019 עבר בהשאלה לשטוטגרט לחצי עונה, הוצב במרכז הקישור וכבש חמישה שערים ב-13 הופעות. אחרי שבע עונות בהופנהיים בה מיעט לשחק (רשם רק 14 הופעות בבונדסליגה ב-2019/20), חתם בקיץ שעבר בפרנקפורט.
5 צפייה בגלריה
סטיבן צובר
סטיבן צובר
הראשון שהגיע לארבעה בישולים ביורו. סטיבן צובר
(צילום: AFP)
רבים טענו שהסיבה לחוסר הצלחתו הייתה הרבגוניות במשחקו. הוא מסוגל לשחק בכמה עמדות, כולל מגן שמאלי והמאמנים השונים העדיפו שחקנים ששיחקו באופן קבוע באחת העמדות.

המשבר בעקבות הגירושים והמפנה הגדול ביורו

העונה הלא טובה בפרנקפורט הגיעה במקביל למשבר אישי בחייו של צובר. הוא נפרד לפני המעבר לפרנקפורט מאשתו מיריאנה וסוביץ' (28, מיס ציריך לשעבר ומועמדת בתחרות מיס שווייץ) אחרי 12 שנות זוגיות ובתום היכרות רבת שנים שהחלה בילדותם.
הפרידה הזו וחוסר ההצלחה התווספו לעניינים אחרים שמנעו ממנו להתקדם. כך למשל ניצל בנס מתאונת דרכים ב-2011 בה כמעט נהרג כשהתהפך עם רכבו וב-2016 נאלץ להיעדר תקופה ארוכה בעקבות שבר בגולגולת שנגרם לו בהתנגשות ראשים עם הבלם פביאן שאר בעת אימון בהופנהיים.
אגב, גם טקס נישואיו למיריאנה ב-2015 הסתיים בפארסה גדולה כאשר שוטרים פשטו על המקום ועצרו פקידים של פיפ"א שהוזמנו והיו מעורבים בשערוריית השחיתות הגדולה אשר הובילה להדחתו של ספ בלאטר.
במשך שנים לא שיחק צובר באופן קבוע גם בהרכב של נבחרת שווייץ, בה הופיע לראשונה רק בגיל 26 והספיק לסיים איתה במקום הרביעי בליגת האומות ב-2019. הוא לא נחשב עד הטורניר הנוכחי לאחד השחקנים החשובים, אלא שימש רק כשחקן משלים. כל זאת למרות שכבר בצעירותו הוא הוזכר ככישרון עולה אחרי שכיכב בנבחרות הצעירות (הופיע במשחקים האולימפיים בלונדון 2012) וקיבל מחמאות ממאמן הנבחרת לשעבר אוטמאר היצפלד.
5 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת שווייץ ולדימיר פטקוביץ'
מאמן נבחרת שווייץ ולדימיר פטקוביץ'
ולדימיר פטקוביץ' החליט ללכת על צובר - והרוויח
(צילום: AP)
הנגיחה האדירה בה כבש בתיקו 1:1 עם ברזיל בשלב הבתים במונדיאל 2018 זיכתה אמנם את צובר בכותרות למספר ימים, אבל הוא נותר בצל עד עכשיו ו-ולדימיר פטקוביץ' סמך בדרך כלל על בכירים יותר כמו גרניט ג'אקה וג'רדאן שאקירי.
גם את הטורניר הנוכחי החל צובר כשחקן ספסל, לא שותף בכלל בתיקו 1:1 עם וויילס ושולב רק כמחליף בתבוסה 3:0 לאיטליה. השינוי הגדול מול טורקיה התרחש כאשר פטקוביץ' ראה את האור למרות התבוסה לסקואדרה אזורה. הוא הבין שצובר יכול לתרום, החליט לתת לו את ההזדמנות ב-11 וקיבל תמורה מלאה עם שלושה בישולים. כך סיפק צובר את ההוכחה לחיוניות הרבה שלו.
5 צפייה בגלריה
סטיבן צובר נבחרת שווייץ
סטיבן צובר נבחרת שווייץ
הכותרות אחרי השער מול ברזיל נעלמו מהר
(צילום: רויטרס)
ריקרדו רודריגז שיחק במרכז השדה לפני צובר בשני המשחקים הראשונים. השינוי הגיע אחרי שפטקוביץ' החליט להעביר את רודריגז האיטי לעמדת הבלם ולפנות לצובר מקום. הדבר השתלם לו, מכיוון שבעקבות זאת הפך האגף השמאלי של השוויצרים למסוכן מאוד.
מול טורקיה הפך צובר לכדורגלן השלישי בלבד בהיסטוריה שבישל שלושה שערים במשחק אחד (אחרי הדני מיכאל לאודרופ נגד יוגוסלביה ב-1984 והפורטוגלי רוי קוסטה נגד אנגליה ב-2000). אחרי שהצרפתי בנז'מין פבאר אכל ממנו מרורים, גם הספרדים יודעים היטב שהם חייבים להיזהר ממנו לקראת העימות מולם ברבע הגמר.
לא רק בנבחרת צפוי צובר להמשיך לשחק באופן קבוע ולהוסיף למאזנו הכולל 8 כיבושים ו-9 בישולים ב-39 הופעות. נראה גם שהמאמן החדש של איינטרכט פרנקפורט (חתום בה עד 2023) אוליבר גלסנר לא יוותר עליו בקלות והמנהל הספורטיבי מרקוס קרוש אישר את זה: "ההופעה של סטיבן ביורו הייתה מרשימה, הוא בחור טוב וכבר הראה בעבר שהוא יכול לשחק ברמה הגבוהה". כעת, בגיל 30, נראה שהקריירה שלו רק מתחילה.