האמת, התרגשתי יחד עם אוראל גרינפלד. אחרי 39 שנה יש לנו שופט במפעל גדול. במבט מקצועי אפשר לומר כי גרינפלד עבר את טבילת האש. זה חשוב, כי כל משחק כזה שלו הוא מבחן לקראת אפשרות של קבלת משחקים נוספים. זה אפילו יקבע לקראת הדובדבן שבקצפת: הסיכוי שישפוט במונדיאל.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
השריקות שלו חדות. הבנת המשחק של גרינפלד טובה, הוא נותן למשחק לרוץ ומאפשר לקבוצה לנצל את חוק היתרון. הכושר הגופני שלו ראוי לציון. עד כאן, כל השבחים. אבל רגע, יש מה לשפר וסביר שגרינפלד יודע את זה.
3 צפייה בגלריה
אוראל גרינפלד עם דה יונג ובלינד
אוראל גרינפלד עם דה יונג ובלינד
סמכותי וחד. אוראל גרינפלד עם דה יונג ובלינד
(צילום: AFP)
למשל ההיעזרות ב-VAR בהחלטה על הפנדל לזכות הולנד. הרי הוא היה במקום, כולם ראו שזה פנדל ואפילו מבטי השחקנים, שמבינים לא פחות משופטים, הביעו זאת. לזכותו ייאמר כי הצפייה בווידיאו הייתה מהירה, בניגוד להרבה שופטים שחושבים זמן רב מדי וסוחבים את האירוע ללא צורך.
אפשר להבין את גרינפלד בעניין בנושא ההסתמכות על הווידאו במקרה הפנדל: האירוע קרה כבר בדקות הראשונות, וסביר שעדיין נמצא בשלב ההתרגשות. טבעי. גם לי קרה דבר דומה במשחק הראשון בו שפטתי במונדיאל בין ברזיל לאנגליה במקסיקו 1970. מודה, התרגשתי. ואז כאשר פרנסיס לי פגע בשחקן ברזילאי, שלפתי את הצהוב והמשחק נרגע. הרגשתי שהשליטה שלי.
לראות משחק במסגרת היורו, כלומר במפעל מרכזי בכדורגל העולמי, מחייב להיזכר במנחם אשכנזי ז"ל. אלמלא מנחם, שהיה השופט הישראלי הראשון שקיבל קרדיט עד כדי ניהול גמר אולימפי ומשחק רגיש ברבע גמר המונדיאל בין פורטוגל לצפון קוריאה ב-1966 (3:5), לא בטוח שהייתי נבחר כממשיך אחריו. לא בטוח אם הייתי מקבל את היחס המצוין שקיבלתי. אם הוא היה נכשל ראשי השיפוט בתקופה ההיא היו מוחקים את הישראלים, שבכלל לא היו שייכים לשום יבשת בכדורגל העולמי, מרשימת המועמדים.
3 צפייה בגלריה
אוראל גרינפלד
אוראל גרינפלד
היה צריך לראות את הפנדל ללא השימוש ב-VAR. גרינפלד צופה במערכת הווידאו
(צילום: getty images)
ואז קיבלתי את המשחקים בשלושה מונדיאלים. תודה לך מנחם. וצריך לעשות צדק משפחתי, כי גם אחיו משה היה שופט בינלאומי בכיר.
ואיך כשופט מהתקופה ההיא אני רואה את ה-VAR? בצורה מעורבת. היתרון של הווידאו הוא ביכולת לדייק בהחלטות שנויות במחלוקת. מצד שני, אני ממש לא אוהב כששופטים מסתמכים עליו יותר מדי במצבים ברורים, ראה מקרה הפנדל אמש. כאשר שופט רואה דבר ברור, מהסס ומשתמש בווידאו, הוא מאבד לא פעם את הסמכותיות. השחקנים סופרים אותו פחות כאשר הם יודעים שהשופט הראשי הוא אלקטרוני.
לפעמים אני חושב מה הייתי עושה כשופט בעידן ה-VAR. לא הייתי יכול לסבול כשלוחשים לי מחדר הבקרה באוזניות משהו שלטעמי אין בו ספק. לפעמים אפילו אומר לעצמי שהייתי מוריד את האוזניות, אומר תודה ומהרהר בפרישה. זה לא היה הסגנון של השופטים שהיו בתקופתנו.
3 צפייה בגלריה
אברהם קליין לצד דניאל פסארלה ודינו זוף
אברהם קליין לצד דניאל פסארלה ודינו זוף
אברהם קליין לצד דניאל פסארלה ודינו זוף במונדיאל 1978
(צילום: getty images)
באופן כללי, השופטים היום בעלי כושר גופני גבוה כתוצאה מהיותם מקצוענים, ומבינים היטב את המשחק. חוץ מהפריט החסר: העצמאות המוחלטת בקבלת ההחלטות.
לסיכום, אוראל גרינפלד, השופט הישראלי השלישי במפעלים הגדולים והראשון באליפות אירופה, בהחלט ראוי.