אומרים שאין יותר דבר כזה נבחרות קטנות, שכל הסינדרלות נכנסו לרחוב ללא מוצא והפכו לדלעת. אז אמרו: צפון מקדוניה היא נבחרת שאפילו קטנה זה תואר שגדול עליה. פיצפונת. נבחרת שאתה משוטט על המפה, על ספרי ההיסטוריה ותולדות הכדורגל ושואל: סליחה, מה הגברת עושה כאן? יש לך הזמנה?
יורו 2020 ב-ynet - המתחם המיוחד
צפון מקדוניה הרוויחה את ההעפלה שלה ביושר, כשהיא מנצלת עד הסוף הכפפות של חוקים חדשים שאיפשרו את עלייתה דרך ליגת האומות. בראשותו של הכוכב גורן פאנדב ואחרי ניצחון סנסציוני על גרמניה 1:2 במוקדמות הגביע העולמי, הצפון מקדונים רוצים להוכיח שהם שייכים למסיבה. אולי לא השלאגר של המסיבה, אבל הסינדרלה הראשית ואולי היחידה.
4 צפייה בגלריה
דרקו ולקובסקי
דרקו ולקובסקי
דרקו שחקני צפון מקדוניה חוגגים את הניצחון על גרמניה
(צילום: רויטרס)

כדורגל? היא בכלל מצטיינת בכדוריד

האופוריה הצפון מקדונית נמשכת כבר יותר משנה, מאז הניצחון 0:1 במשחק הפלייאוף המכריע נגד גיאורגיה. המדינה בת שני מיליון התושבים שקיבלה עצמאות מיוגוסלביה רק ב-1991, לא הגיעה מעולם לטורניר משמעותי. עד לעלייה הזאת, הכדורגל בצפון מקדוניה היה בכיסא האחורי של עולם הספורט הלאומי, אחרי הכדורסל ובעיקר מאחורי הכדוריד, ענף שבו זכתה ורדר סקופיה פעמיים בליגת האלופות ב-2017 ו-2019.
גם סוכנויות ההימורים לא רואות את הנבחרת ממטר ומעניקות לה סיכוי של אחד ל-500 לזכייה. אבל צפון מקדוניה משחקת על המגרש, לא בלאס וגאס. "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להעפיל משלב הבתים", אמר המאמן איגור אנגלובסקי. "וכשזה יקרה, אז היריבות יצטרכו לדאוג מאיתנו, לא ההיפך. אם נעפיל ל-16 האחרונות, הכל אפשרי". אנגלובסקי הורה לאפסנאי הנבחרת להביא לאליפות מספיק ציוד עד לתאריך הגמר.
4 צפייה בגלריה
איגור אנגלובסקי
איגור אנגלובסקי
איגור אנגלובסקי
(צילום: AFP)
כדי שזה יקרה, צפון מקדוניה צריכה את מלך השערים ומלך ההופעות שלה, גוראן פאנדב, בכושר שיא. אבל פאנדב, כעת בגנואה ובעבר באינטר (זכה איתה בגביע האלופות תחת ז'וזה מוריניו) כבר בן 38 (חוגג 20 שנה להופעה הבינלאומית הראשונה שלו), והוא מגיע אחרי שנה ארוכה וקשה ויזדקק להרבה עזרה מכוכבים צעירים כמו אליף אלמאס בן ה-21, שחווה שנה קשה בנאפולי. אזג'אן אליוסקי מלידס ואריאן אדמי מדינמו זאגרב הם הכוכבים האחרים של הנבחרת.
צפון מקדוניה מגיעה לטורניר כשברקע קיימים עימותים קשים בין ראשי ההתאחדות לבין ראשי ושחקני הנבחרת, בחלקם הניסיון של ההתאחדות לשווק את הנבחרת עם מדים חדשים בצבע בורדו שעוצבו על ידי חברה גרמנית, החלטה שגרמה להפגנות מצד האוהדים שרצו לראות את צבעי הלאום (אדום-צהוב), אבל לשחקנים עצמם ברור שהם חייבים להתעלות מעל הבעיות החיצוניות.
"אנחנו חייבים לדבר על המגרש. לשכוח מהכל ולשחק", אמר פאנדב שכבש את השער המכריע במוקדמות שהעלה את צפון מקדוניה לטורניר. "לי זה ברור שזו ההזדמנות האחרונה שלי לשחק בטורניר מסדר גודל כזה. ואני מנסה להבהיר לחבריי הצעירים שזו הזדמנות של פעם בהרבה זמן, שהמזל שהיה לנו כדי לעלות לאליפות לא יחזור על עצמו". צפון מקדוניה סיימה את בית המוקדמות שלה רק במקום השלישי, אבל ההצלחה שלה בליגת האומות נתנה לה עוד הזדמנות להעפיל והיא ניצלה אותה עם שני ניצחונות על קוסובו וגיאורגיה.

"הדור שלנו עשה היסטוריה"

צפון מקדוניה מגיעה בפעם הראשונה לטורניר גדול, והיא עושה זאת מהמקום ה-62 בעולם. המדורגת הנמוכה ביותר בתולדות הטורניר. היא תתמודד בשלב הבתים נגד אוסטריה ואוקראינה בבוקרשט ונגד הולנד באמסטרדם. "הדור שלנו עשה היסטוריה עם ההעפלה", אמר פאנדב לפני תחילת הטורניר. "יש לנו תערובת של אמביציה מצד אחד והאפשרות לשחק כדורגל תחת ההנחה שעשינו את שלנו כשהגענו לפה. זו תערובת מסוכנת לכל היריבות שיגיעו נגדנו כפייבוריטיות, ועם הלחץ עליהן".
עיתונאים צפון מקדוניים וכ-2,000 אוהדים שמלווים את הנבחרת לבוקרשט (אילולא הקורונה היו מגיעים עשרות אלפים) הרבה יותר ריאליים. "אנחנו כבר לא מרגישים שהתגנבנו לטורניר דרך הדלת האחורית. אנחנו שייכים. התקדמנו מאוד בשנה האחרונה, והגענו לשיא עם הניצחון על גרמניה. מדובר בניצחון שיכניס ספק ליריבה שלנו אוסטריה, שניצחה אותנו פעמיים בשלב המוקדמות", אומר שדר הטלוויזיה המקדוני ולדקו ארסוב, "אבל מבחינה ריאלית ברור לנו שכל תרחיש מלבד השפלה טוטאלית יהווה הצלחה גדולה לנבחרת".
4 צפייה בגלריה
גוראן פאנדב אחרי ההעפלה ליורו
גוראן פאנדב אחרי ההעפלה ליורו
פאנדב לא מאמין. אחרי הבטחת המקום ביורו
(צילום: רויטרס)
כדורגל תמיד קשור לפוליטיקה. זה נכון לכל העולם, וזה נכון פי מיליון בכל מה שקשור לבלקן, שם המנהיגים תמיד ידעו לקדם את עצמם ואת הרעיונות שלהם תוך שהם משתמשים בקבוצות ספורט אהודות. יש מי שטוען עד היום שהטריגר למלחמת האזרחים ביוגוסלביה היה משחק בין הכוכב האדום בלגרד לדינמו זאגרב. אחרי המלחמה, כשקמו רפובליקות אחרות במקום יוגוסלביה, ספורט היה אחת מהסיבות המרכזיות לגאווה לאומית, כמו ההצלחה של קרואטיה במונדיאל 1998.
העלייה לטורניר תשים על צפון מקדוניה פנס שיאפשר לה לצאת מההגדרה של מדינה שגובלת בסרביה, בולגריה, ויוון (עם האחרונה ניטשו ריבים גדולים על חלק מהסמלים וגם על השימוש בשם מקדוניה. יוון טענה שמדובר בסמלים ושמות שמזכירים את אלכסנדר הגדול ולכן שייכים לה). ב-2019 המדינה אכן שינתה את שמה לצפון מקדוניה, וסללה את הדרך למשא ומתן לגבי כניסתה לאיחוד האירופי. ההמנון שלה לטורניר כולל את המילים: "בואו נלך לאירופה, לשם אנחנו שייכים".

ותודה לאופ"א

מבחינת הכדורגל, אירופה אימצה את המדינה כבר מזמן. צפון מקדוניה נבחרה ב-2014, ביחד עם ארמניה, גיאורגיה ובלארוס, כאחת המדינות שבהן אופ"א החליטה להשקיע באקדמיות כדורגל, כאשר בכל מחזור 30 שחקנים בולטים נבחרים, מתאמנים, לומדים וחיים ביחד אחד עם השני. ההשקעה הזו השתלמה כבר ב-2017 כשצפון מקדוניה העפילה לראשונה בתולדותיה לאליפות עד גיל 21. השלד של הנבחרת הבוגרת הנוכחית הוא השלד של אותה נבחרת צעירה מ-2017.
ההצלחות הללו הביאו גם לבעיות חדשות: במדינה שבה האצטדיונים הם בעלי תפוסה של 4,000 מקומות במקרה הטוב, שבה חלק מבעלי הקבוצות גם אחראים לטיפוח כר הדשא, ובה תקציב המועדונים הוא בסביבות חצי מיליון אירו לעונה עם משכורת חודשית ממוצעת של 3,000 אירו לשחקן, מתחיל כבר האקסודוס של הכישרון בגיל צעיר למדינות העשירות. רק שלושה מתוך 26 שחקני הסגל חתומים על חוזה מקצועי בצפון מקדוניה.
4 צפייה בגלריה
אלמאס וספירובסקי בטירוף
אלמאס וספירובסקי בטירוף
אלמאס וספירובסקי בטירוף
(צילום: EPA)
בניגוד לכוכב העבר משנות ה-90, דרקו פנצ'ב שכיכב בנבחרת ובכוכב האדום בלגרד, אבל הצליח לחרב את הקריירה הבינלאומית שלו באינטר בגלל בעיות ראש קשות, פאנדב לא מתכנן חזרה למולדת כדי לפתוח בית קפה ולשבת בו כל היום. "הוא כבר השקיע הון כספי ואישי בהקמת אקדמיות כדורגל בצפון מקדוניה", אומר מריו סטירובסקי, כתב הכדורגל של העיתון "וצ'ר". "הוא הולך לפרוש אחרי הטורניר ויש שמועות שהוא רוצה להיות יושב ראש ההתאחדות, מה שגורם למתחים לא בריאים סביב הנבחרת. אבל צריך להבין איפה פאנדב נמצא מבחינת פופולריות, אם הוא רוצה הוא יכול להיות מחר גם ראש הממשלה".
התקווה במדינה היא גם שדמות כמו פאנדב וההעפלה לטורניר תצליח לאחות את השסעים בחברה הצפון מקדונית, בעיקר בין המקומיים לאלבנים (רובם מוסלמים) שמהווים כ-25 אחוז מהאוכלוסייה. "פאנדב התחיל את הקריירה הבינלאומית שלו ב-2001", אומר סטירובסקי. "זו הייתה השנה שבה היה החלק האחרון של הקרבות בקוסובו והיו משחקי כדורגל פה שנערכו ויכולת עדיין לשמוע את היריות והכדורים שורקים מחוץ לאצטדיון".
"המחליף שלו, אלמז, בא מרקע טורקי, זכר לשלטון העות'מאני. זה לא רק טקס העברת השרביט ביניהם, וזו לא רק סגירת מעגל של 20 שנה, זה עוד צעד בלהכניס את כל הקבוצות העדתיות של צפון מקדוניה תחת דגל אחד. אם זה יצליח, זה יותר חשוב מכל נקודה שנשיג בטורניר הזה".
פורסם לראשונה: 12:35, 13.06.21