לפני קצת יותר משנתיים נראה היה שהקריירה הבינלאומית של תומאס מולר הסתיימה לה במפתיע בגיל 28. יוגי לב, מאמן הנבחרת הגרמנית, הדהים את האומה כולה כשהחליט בתחילת 2019 שמולר לא נמצא יותר בתכניות שלו.
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
גרמניה, אלופת העולם, כשלה באופן מחפיר במונדיאל 2018 ברוסיה כשהודחה כבר בתום שלב הבתים. ההתאחדות הגרמנית הפתיעה כאשר השאירה את לב בתפקיד והוא, בצעד דרמטי, החליט לנפות מהסגל שלושה מהשחקנים הוותיקים ביותר שלו: הבלמים ג'רום בואטנג ומאטס הומלס - ותומאס מולר, הכוכב הכי גדול של באיירן מינכן.
5 צפייה בגלריה
תומאס מולר
תומאס מולר
ניפוי הזוי. מולר
(צילום: רויטרס)
לרבים זה נראה כמו פעולת נקמה. יוגי לב מעולם לא אמר זאת, אבל התחושה הייתה שהוא מאשים את בואטנג, הומלס ומולר בפיאסקו ברוסיה - אולי בניסיון להסיר חלק מהאשמה שדבקה בו.
מולר לקח את זה קשה. "אני כועס ומופתע", הוא אמר כשלב הודיע על החלטתו ב-9 במרץ 2019. אסור לשכוח שלב היה זה שזימן אותו לנבחרת ב-2010 והפך אותו לכוכב עולמי במונדיאל בדרום אפריקה באותה שנה. גרמניה אמנם הפסידה לספרד בחצי הגמר, אבל מולר סיים את המונדיאל כמלך שערי הטורניר, עם חמישה כיבושים, וכשחקן הצעיר המצטיין של הגביע העולמי.
ארבע שנים לאחר מכן מולר כבר היה אלוף עולם, כשגרמניה ניצחה בגמר בריו דה ז'ניירו את ארגנטינה. בגמר הוא לא כבש, את זה עשה מריו גצה, אבל מולר סיים גם את המונדיאל בברזיל עם חמישה שערים. בכל תולדות המונדיאלים יש רק שישה שחקנים שכבשו יותר ממנו. ואז הגיע הכישלון ברוסיה, וההדחה המפתיעה מהנבחרת בה שיחק 100 פעמים וכבש 38 שערים.
5 צפייה בגלריה
יוגי לב
יוגי לב
לב. הבין שהוא חייב את מולר
(צילום: EPA)

הגרמנים לא השתפרו

מולר לא הצליח להבין מדוע יוגי לב היה כל כך נחרץ, שהרי הוא לא ניפה אותו באופן זמני אלא הבהיר שההחלטה היא סופית. "אני רק בן 28", הוא אמר לכל מי שרק רצה לשמוע. אבל לב היה נחוש וגם הסביר: "אנחנו שולחים מסר ברור של התחדשות. אנחנו רוצים לתת לנבחרת פנים חדשות. אני משוכנע שזהו הצעד הנכון".
ואכן, לנבחרת הגיעו בשנתיים האחרונות לא מעט שחקנים חדשים, כמו קאי האברץ וג'מאל מוסיאלה. אבל להגיד שהנבחרת שינתה את פניה? ממש לא. וגרוע יותר, היא רק הלכה מדחי אל דחי. השיא היה ההפסד הביתי לפני חודשיים וחצי לצפון מקדוניה במוקדמות המונדיאל.
זה היה הרגע שבו גם לב הבין שטעה. שהנבחרת חייבת את מולר בחזרה. הוא אולי לא יהיה המושיע שלה, אבל פשוט לא הגיוני להשאיר את אחד השחקנים הגרמנים הטובים ביותר מחוץ לסגל ליורו.
5 צפייה בגלריה
קאי האברץ
קאי האברץ
האברץ. אחד מילדי הפלא של גרמניה
(צילום: AP)
עונת 2019/20 הייתה אחת הטובות ביותר בקריירה של מולר. הוא היה מהמצטיינים בזכייה של באיירן בליגת האלופות, ובליגה קבע שיא בישולים חדש, 21, ושבר את השיא בו החזיקו ביחד קווין דה בריינה ואמיל פורסברג. את העונה סיים עם 11 שערי ליגה, הכי הרבה שלו בחמש העונות האחרונות. וזו גם הייתה האליפות העשירית שלו בקריירה. בכלל, אנחנו מדברים על השחקן הגרמני המעוטר ביותר, כזה שזכה ב-29 תארים בקריירה. מה שמציב בסימן שאלה גדול עוד יותר את ההחלטה של לב לוותר עליו, על הניסיון שלו ועל הווינריות שלו.
בסופו של דבר זה קרה. ב-19 במאי, כשלב פירסם את הסגל שלו ליורו, מולר והומלס היו בין 26 המוזמנים. במשחק ההכנה האחרון של גרמניה לפני היורו, הניצחון הקליל 1:7 על לטביה, מולר הבקיע בדקה ה-27. זה היה שער ראשון שלו במדים הלאומיים מזה שלוש שנים ושלושה חודשים.

לוהט במונדיאל, פחות ביורו

מולר עצמו מודה שהוא השתנה עם השנים. "יכול להיות שאני כבר לא מבקיע בצרורות כמו בעבר", הוא אמר. "אני מנסה להיות אחראי יותר עבור הקבוצה כולה, לתת לה את המבנה הנכון, את הארגון והעוצמה, וכמובן שאני משתדל לבשל. ברור שאם תהיה לי הזדמנות להבקיע אעשה זאת, אבל כשאני צריך להחליט מה לעשות, להיכנס לרחבה, או לשמור על השטח שלפני הרחבה כדי למנוע התקפה מתפרצת, לפעמים אני מעדיף את המהלך היותר הגנתי. חשוב לי יותר לסייע לקבוצה מאשר לנסות ולהיות מלך השערים".
5 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי ותומאס מולר
רוברט לבנדובסקי ותומאס מולר
מולר (משמאל). עונה אדירה בבאיירן
(צילום: AFP)
במשחק הפתיחה של גרמניה ביורו מולר ניסה כמיטב יכולתו, אבל מול צרפת העוצמתית זה פשוט לא הספיק. הוא שיחק את כל 90 הדקות וכהרגלו ניסה למצוא את השטחים בין הקווים של הנבחרת הצרפתית, אבל זו הייתה משימה כמעט בחלתי אפשרית.
הערב (שבת, 19:00) מולר מקווה לתוצאה טובה יותר מול אלופת אירופה פורטוגל, שגם היא כמו צרפת, נראית נבחרת איכותית יותר מגרמניה. למולר יש דווקא זיכרונות טובים מפורטוגל. את השלושער היחיד שלו בנבחרת רשם נגד כריסטיאנו רונאלדו וחבריו במשחק הפתיחה של גרמניה במונדיאל 2014. זה היה באצטדיון פונטה נובה בסלבדור, כאשר גרמניה מחצה את פורטוגל 0:4. ומי הבקיע את השער הנוסף של גרמניה באותו משחק? החבר הטוב הומלס. חוץ מהשניים הללו נשארו בנבחרת הגרמנית רק השוער מנואל נוייר והקשר טוני קרוס. קצת מוזר, אבל בניגוד למונדיאלים, שבהם יש לתומאס מולר 10 שערים, באליפויות אירופה הוא עדיין לא כבש ב-12 משחקים.
ניצחון הערב על פורטוגל ישפר מאוד את סיכוייה להעפיל לשמינית הגמר, בהתחשב בעובדה שבמשחק השלישי שלה היא תארח במינכן את הונגריה. אבל דבר אחד בטוח: לא משנה איך תסיים גרמניה את יורו 2020, מולר ימשיך לשחק בנבחרת, שכן מיד בסיום הטורניר לב יפנה את מקומו להאנזי פליק, מעריץ גדול שלו ומי שאימן אותו בשנתיים האחרונות בבאיירן. "תומאס שחקן שיש לו הבנה טקטית מדהימה", אמר עליו פליק. "הוא שחקן שהנוכחות שלו היא קריטית. הוא בעצם יד ימינו של המאמן על המגרש. והוא מנהיג מהרמה הגבוהה ביותר".
5 צפייה בגלריה
מולר. רוצה לחגוג גם ביורו
מולר. רוצה לחגוג גם ביורו
מולר. רוצה לחגוג גם ביורו
(צילום: EPA)

ומה עוד מחכה היום

הונגריה - צרפת (16:00)
צרפת עדיין לא הבקיעה ביורו. כזכור שער הניצחון של אלופת העולם מול גרמניה היה עצמי של הומלס. קארים בנזמה וקיליאן אמבאפה אמנם מצאו את הרשת, אבל השערים שלהם נפסלו, בצדק, ע"י ה-VAR. היום בבודפשט זו ההזדמנות של שני החלוצים של צרפת להבקיע את שערי הבכורה שלהם ביורו. בנזמה לא כבש באליפויות אירופה של 2008 ו-2012, ויחד עם המשחק מול גרמניה, אין לו עדיין כיבוש באליפות היבשתית למרות שבעט 28 פעמים לשער ב-7 משחקיו.
ספרד - פולין (22:00)
לואיס אנריקה הוא בחור עקשן. למרות הביקורת הקשה שהוטחה לעברו על כך שפתח מול שבדיה עם אלברו מוראטה, ולמרות שריקות הבוז שספג החלוץ של יובנטוס מאוהדי הנבחרת בסביליה, גם הערב הוא יהיה בהרכב. "זה יהיה מוראטה ועוד 10", אמר לואיס אנריקה ערב המשחק. מהעבר השני יש ביקורת גם כלפי החלוץ המרכזי של פולין, רוברט לבנדובסקי, שמתקשה לשחזר את יכולתו בבאיירן מינכן במדי הנבחרת.