באמצע אימון נבחרת הולנד בשבת הרימו השחקנים את ראשם כלפי מעלה, הביטו בשמיים. שם, מעל מגרש האימונים, טס לו מטוס קטן, אליו חובר שלט. "פרנק, רק 3-3-4", נכתב שם, קריאה למאמן פרנק דה בור לחזור לדרך ההולנדית הישנה והטובה כי כל דבר אחר מנוגד ל-DNA של הכדורגל במדינה. אבל דה בור הולך עם ה-DNA של יורו 2020.
יורו 2020 ב-ynet - המתחם המיוחד
ימים בודדים לתוך הטורניר וכבר אפשר לקבוע שהנושא הטקטי עליו חובה לדבר הוא מערך של שלושה בלמים ושני חלוצים. תקראו לזה 2-3-5 או 3-5-2, זה לא משנה, הרעיון אותו רעיון והוא גם הרעיון השולט. שש מתוך 14 הנבחרות שהופיעו עד כה שיחקו כך, כשרוסיה צפויה להחליף למערך זה במשחק הבא וסיכוי טוב שכך יהיה גם באנגליה. בנוסף, היום אמורות סקוטלנד ופולין לשחק 2-5-3 וכך גם הונגריה וגרמניה מחר. בקיצור, בערך חצי ממשתתפות היורו.
3 צפייה בגלריה
דומפריס חוגג
דומפריס חוגג
דומפריס. הבריק מאגף ימין
(צילום: AFP)
הכתובת הייתה על הקיר, או אולי על לוח השרטוט. צ'לסי זכתה העונה בליגת האלופות עם אותו מערך בדיוק. אתלטיקו מדריד הפכה בזכותו לאלופת ספרד ואינטר לאלופת איטליה. ברצלונה חזרה לחיים עם שלושה בלמים, אטאלנטה שוב הייתה הכובשת המובילה של הליגה האיטלקית ולייפציג, גם היא עם אותו מערך, הייתה קבוצת ההגנה הטובה ביותר בגרמניה.
המגמה, אם כן, הייתה ברורה עוד לפני היורו, אבל בימים האחרונים ראינו איזו תוספת. ירה אורונן, המגן השמאלי של פינלנד, בישל את שער הניצחון מול דנמרק. תומא מונייה, שבכלל לא פתח נגד רוסיה, כבש ובישל מעמדת המגן הימני. אתמול היה זה שטפן ליינר שכבש ראשון במשחק של אוסטריה ואחריו היה דנזל דומפריס, מגן ימני גם הוא, השחקן המסוכן ביותר של הולנד.
דומפריס כבש, והיה יכול להוסיף עוד שני שערים. ג'יג'י ויינאלדום הוא השחקן היחיד במגרש שאיים יותר ממנו על השער. רעיונות המשחק של הולנד הציגו היטב את מה שראינו גם מנבחרות אחרות. בזמן שהכדור נמצא באגף אחד נכנס המגן שבצד השני לתוך הרחבה ומתפקד ליד החלוץ. המגינים מגיעים להמון מצבים.
3 צפייה בגלריה
שטפן ליינר חוגג
שטפן ליינר חוגג
שטפן ליינר. עוד מגן שהבקיע ביורו
(צילום: גטי אימג'ס)
טורנירי ענק כמו יורו או מונדיאל מכתיבים פעמים רבות טרנדים טקטיים. את ההתמקדות במערך 2-5-3 ראינו כאמור בשלב מוקדם יותר העונה, אבל היורו כן יכול להטמיע את העובדה שמשחק עם שלושה בלמים הוא אינו "הגנתי יותר". זאת, כמובן, אם יש לך את השחקנים המתאימים. במערך הזה יש שני חלוצים במרכז, זאת בניגוד לרוב דרכי המשחק האחרות, ובנוסף אם שני המגינים מאוד התקפיים אז כמות השחקנים היצירתיים בחלק הקדמי גדולה.
אבל למה זה קורה עכשיו? מה הביא לדחיפה לכיוון משחק עם שלושה בלמים באופן התקפי? הכל מתחיל מהנעת כדור. כבר לא מעט שנים שמאמנים יודעים שהנעת כדור מאחור מתבצעת בצורה אפקטיבית כששלושה שחקנים מתפרשים לרוחב המגרש. הרבה פעמים אנחנו רואים את הקשר האחורי יורד לקו הבלמים ומזיז איתם את הכדור. במקרים אחרים זה אחד המגינים שמתקרב לבלמים ואחראי לכך, בעוד המגן השני נמצא בעמדה גבוהה יותר. אם לקבוצה יש בלמים טכניים, כאלה שיכולים להזיז את הכדור או להתקדם איתו, אפילו להשתחרר ממשחק לחץ ולהפוך אותו ליתרון, אז אין סיבה לא לשחק עם שלושה כאלה באותו קו אחורי מדובר.
בדיוק את הדבר הזה ראינו מהולנד אתמול. שלושת הבלמים שפתחו במשחק – יוריאן טימבר, סטפן דה פריי ודיילי בלינד – הם כאלה שיודעים להתקדם עם הכדור, להתחיל התקפות בעצמם, פעולה שהופכת את הולנד להתקפית מאוד דווקא במערך של שלושה בלמים. נמשיך לראות זאת מהרבה נבחרות בחודש הקרוב. גם מהרבה קבוצות בעונה הבאה.
3 צפייה בגלריה
דיילי בלינד
דיילי בלינד
דיילי בלינד. יודע להניע כדור
(צילום: AFP)

ומה מחכה היום?

סקוטלנד – צ'כיה (16:00). העלייה בכמות השערים שנכבשים במצבים נייחים אינה דבר חדש, גם לא ברמת הנבחרות, אבל צ'כיה מסוגלת לקחת את הנושא עוד צעד קדימה. מדובר בנבחרת גבוהה מאוד שעובדת כל הזמן על אותם מצבים מדוברים ומעל מחצית מהשערים שלה במוקדמות, 7 מתוך 13, הובקעו במצבים נייחים. בניגוד לקבוצות ונבחרות אחרות אלה לאו דווקא הבלמים שמסוכנים בגובה אלא קשרים כמו אלכס קראל (הכפיל האירופי של דויד לואיז) וכמובן תומאס סוצ'ק, שהבקיע העונה 10 שערים עבור ווסטהאם.
פולין – סלובקיה (19:00). עם לא פחות מ-41 שערי בונדסליגה, ב-29 משחקים, זכה רוברט לבנדובסקי בתואר הכובש המצטיין של אירופה העונה, בהפרש גדול מכל אחד אחר, אבל בנבחרת הוא לא בועט עם נעל הזהב על הרגל אלא לפעמים נראה כמו חלוצים אחרים – פעם פוגע ופעם לא. שני שערים בלבד יש ללבנדובסקי בטורנירים גדולים, יורו או מונדיאל, והערב הוא פוגש את היריבה הנוחה ביותר מבין יריבות פולין בטורניר.
ספרד – שוודיה (22:00). לא מדברים על הספרדים כמועמדים ללכת רחוק, כנראה בגלל היעדר שחקני ריאל מדריד ומיעוט שחקני ברצלונה בסגל, אבל הכישרון קיים ולואיס אנריקה צריך למצוא את החיבור הנכון בהתקפה. השאלה המרכזית היא החלוץ המרכזי: כולם מכירים את אלברו מוראטה, על יתרונותיו וחסרונותיו, אבל השחקן המוביל במרכז ההתקפה צריך להיות ג'רארד מורנו של ויאריאל. הוא לא רק סקורר מעולה אלא גם מבין מצוין את המשחק ויודע לבשל לאחרים.