ביוני 2012, אחרי עונה אישית פנטסטית במדי ליל הצרפתית, צ'לסי פתחה את פנקס הצ'קים ושילמה 38 מיליון אירו תמורת אדן הזאר, אז כישרון על בן 21. חודש וחצי מאוחר יותר הבלוז רכשו, תמורת חצי מיליון אירו בלבד, את אחיו הצעיר של אדן, תורגן (אז בן 19), מלאנס - מי שנחשבת ליריבה הגדולה ביותר של ליל.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
אדן הפך לאחד הכוכבים הגדולים בפרמייר-ליג ובעולם כולו, ובשבע השנים שלו בצ'לסי רשם 352 הופעות בכל המסגרות בהן כבש 110 שערים והוביל את הקבוצה לשתי אליפויות, גביע ושתי זכיות בליגה האירופית.
4 צפייה בגלריה
תורגן הזאר חוגג עם אחיו אדן
תורגן הזאר חוגג עם אחיו אדן
כבר לא רק האח של. תורגן הזאר חוגג עם אחיו אדן
(צילום: רויטרס)
תורגן לעומת זאת בילה אך ורק בהשאלות (זולטה וארחם ומנשנגלדבאך) וזכה ללבוש את המדים הכחולים של צ'לסי רק פעם אחת, במשחק של קבוצת הנוער של המועדון מול מנצ'סטר סיטי. וזהו על רגל אחת ההבדל בין האחים הזאר – אחד נתן לכישרון להוביל אותו קדימה והיה זה שמשך את אור הזרקורים, והשני שהה בצל של אחיו הגדול, תמיד הושווה אליו ונאלץ לעמוד בציפיות המוגזמות של אדן. אבל לא עוד.
יורו 2020 בינתיים שייך כולו לתורגן, בטח אחרי מפגש שמינית הגמר מול פורטוגל בו הוא כבש שער פנטסטי, היחיד במשחק, וסידר לבלגיה את הכרטיס לרבע הגמר הערב (שישי, 22:00) מול איטליה. "עבורי אדן היה הטוב ביותר על המגרש", טען תורגן בראיון נרגש בסיום המשחק. "הוא הגן, ידע לשמור על הכדור ואיתגר את שחקני היריבה". אופ"א לא הסכימה עם הקביעה הזו של הזאר "ג'וניור" (בן ה-28) ונתנה דווקא לו את פרס השחקן המצטיין.
הפרס, ובעיקר השער, היו רגעים נדירים בקריירה של תורגן, שפתאום זכה לכל היחס מהתקשורת והפך למרכז העניינים. הוא יצא מהצל בצורה הכי מרשימה שאפשר. פתאום זה היה הפרצוף שלו שהיה מרוח על שערי העיתונים יום לאחר ניצחון של נבחרת בלגיה. והיה זה תורגן שכולם רצו לדבר איתו. "אם לשפוט על פי כל ההודעות ששלחו אליי לטלפון, אז כנראה שזה היה השער החשוב ביותר שלי בקריירה", הוא סיפר בחיוך.
4 צפייה בגלריה
תורגן הזאר מכניע את רוי פטריסיו
תורגן הזאר מכניע את רוי פטריסיו
איזה כדור אדיר. תורגן הזאר מכניע את רוי פטריסיו
(צילום: רויטרס)
אבל שיהיה ברור, תורגן הוא שחקן מצוין בפני עצמו והגיע לאן שהגיע בזכות עבודה קשה ויכולת גבוהה. לפני שנתיים דורטמונד רכשה אותו מגלדבאך (שב-2015 שילמה עליו לצ'לסי שמונה מיליון אירו) תמורת 25.5 מיליון אירו – השקעה שהתבררה כמוצלחת במיוחד.

עובד קשה ועושה הכל

אחרי עונת בכורה פנטסטית (7 שערים ו-13 בישולים בבונדסליגה ב-33 הופעות), הוא נפצע בדצמבר האחרון והחמיץ מעל חודשיים של כדורגל. הפציעה עצרה את ההתקדמות שלו, אך כשחזר היה אחד האחראיים לריצה של השוורצגלבן במאני-טיים עם רצף ניצחונות שבסופו של דבר סידר לקבוצה עונה נוספת בליגת האלופות. הקינוח היה זכייה בגביע הגרמני עם 1:4 גדול בגמר על לייפציג החזקה.
זה היה התואר הראשון של תורגן בקריירה ועכשיו פתאום הפך גם לשחקן מרכזי בהרכב של רוברטו מרטינס בנבחרת – הישג שלא בטוח שהוא אפילו פינטז שיכול לקרות. המאמן הספרדי של בלגיה הציב אותו בכנף, ובניגוד גמור למה שהוא רגיל, יש לו גם לא מעט משימות הגנתיות. אותן משימות נועדו כדי לפנות את אדן ולתת לו הרבה יותר חופש בהתקפה.
4 צפייה בגלריה
תורגן הזאר חוגג עם ארלינג הולנאד
תורגן הזאר חוגג עם ארלינג הולנאד
מככב גם בדורטמונד. הזאר חוגג עם הולאנד
(צילום: getty images)
אם אתם חושבים שכל זה מפריע לתורגן, והעובדה שגם עכשיו כשהוא מקבל את כל המחמאות והיחס האוהד מהתקשורת והאוהדים, הוא עדיין כינור שני לאחיו הגדול, אתם טועים ובגדול. "לאורך זמן רב אדן הראה לי את הדרך הנכונה בכדורגל ואני מנסה ללכת בדרכו", אמר תורגן בראיון שנתן לאתר "גול" ב-2017. "עבדתי קשה מאוד כדי לקבל הזדמנות לשחק בנבחרת לצד אדן".
"אני מקווה שעכשיו, כאח הקטן, אני יכול לכוון לאותן מטרות גם בנבחרת, אז אני ממשיך לעבוד קשה", הוא הוסיף. "אני לא מרגיש שום לחץ מאדן. זה היה כך מאז שהייתי בן 14, אז אין עליי שום לחץ, זה נורמלי".
לפני מספר שנים, כשתורגן עוד שיחק בגלדבאך, צ'לסי הגיעה לסיכום עם הקבוצה הגרמנית על רכישתו כחלק מסעיף של קנייה חוזרת במחיר שסוכם מראש, אך העסקה נפלה ברגע האחרון ורק כאשר הזאר ג'וניור הגיע לנבחרת, האחים זכו סוף סוף לשחק יחד. "אני לא חושב שזה קל כשמשווים אותך כל הזמן לאחיך הגדול פשוט כי הוא כבר עשה כמה דברים יפים בכדורגל", אמר אדן לאחר התצוגה של אחיו. "מגיעות לו יותר מחמאות ממני, גם כי זה קשה לו יותר ממני, כי הכל בא לי בקלות, נתתי כמה משחקים טובים בתחילת הקריירה שלי. הוא תמיד היה צריך להתמודד עם 'הוא האח של אדן', עכשיו הוא עשה לעצמו שם כשחקן נבחרת בלגיה".
4 צפייה בגלריה
תורגן הזאר ואדן הזאר חוגגים
תורגן הזאר ואדן הזאר חוגגים
"עכשיו הוא עשה לעצמו שם". אדן עם אחיו הצעיר תורגן
(צילום: getty images)

"ההתקדמות הגדולה ביותר בשלוש השנים האחרונות"

ההבדלים ביניהם מהותיים - לא רק בתדמית שהם בנו לעצמם וסגנון המשחק, אלא כמעט בכל אספקט. אם אדן נחשב לגאון כדורגל שמעדיף לא לעבוד קשה, להשקיע פחות באימונים ולככב על הדשא ברגע האמת, תורגן תמיד עשה כל מה שהוא יכול כדי לרצות את המאמנים שלו, לפעמים גם בתפקידים שהוא פחות חיבב, ובכל עונה הלך ושידרג את מעמדו.
"כשהגעתי ב-2016 לנבחרת תורגן היה מחוץ לסגל", משחזר מרטינס. "אבל הוא החל להתפתח והבין איך לשחקן במגוון עמדות. וזה סימן ליכולת של שחקן, אם הוא יכול לשחק בשלושה תפקידים על המגרש, זה מאוד מאוד עוזר לנו. עכשיו הוא כבר שולט לחלוטין בתפקיד של שחקן כנף. ראיתם איך הוא הצליח להגן מול פורטוגל, אבל הוא הראה גם את האיכות שלו בהתקפה עם השער שכבש. אני חושב שזה מראה שהוא כנראה השחקן שעשה את ההתקדמות הגדולה ביותר בכדורגל בשלוש השנים האחרונות, למרות שהוא לא מקבל את ההכרה כמו שחקנים אחרים באירופה".
אז כן, תורגן הוא אפילו לא השחקן הכי מפורסם במשפחה שלו, אבל אמרנו כבר שאור הזרקורים לא מעניין אותו - לנצח את איטליה ולעלות לחצי הגמר דווקא כן.