ניצחון גדול להפועל חולון בבית הדין העליון של איגוד הכדורסל. אחרי שאתמול (חמישי) פסקו הדיינים על הפסד טכני לסגולים שסירבו לעלות בחזרה למשחק מספר 2 בגן נר מול גלבוע/גליל מכיוון שהחשמל במקום כבה וחזר, החליט בית הדין לערעורים כי ההפסד הטכני מבוטל וייערך משחק חוזר בין הקבוצות.

סאגת גן נר

התאריך המקורי היה אמור להיות היום ב-16:00, אבל הוא היה משוחק ללא קהל בעקבות התנגדות המשטרה, ולכן הוחלט לדחות אותו למוצ"ש (21:15). מכיוון שהאולם בגן נר נסגר ע"י המשטרה בעקבות אירועי המשחק הקודם בין הקבוצות, במינהלת הודיעו כי ההתמודדות תתקיים ברוממה. בשעות הערב השיגו אנשי גלבוע/גליל את אישור המשטרה לפתיחה מחדש של האולם - והמינהלת מסרה כי המשחק ייערך באולם הביתי של הקבוצה המארחת. ראש מועצת גלבוע, עובד נור, עבד משעות הצהריים באופן אישי על שינוי החלטת המשטרה, והשגת מימון לשכירת גנרטורים חדשים.
9 צפייה בגלריה
נציגי חולון בדיון
נציגי חולון בדיון
נציגי חולון בדיון
(צילום: ברק חקלאי)

הדיינים: "צודק יותר שהעניין יוכרע על המגרש"

"לפנינו מקרה קשה שיש בו יותר מפתרון משפטי סביר אחד", פתח ואמר אב בית הדין, השופט בדימוס עודד מודריק. "הוא קשה מכיוון שהאחריות של חולון אינה ניתנת לערעור. הפנקסנות בעניין דקות ההפסקה והחלטת השופטים אינה שייכת לעניין. ברור ששחקני חולון לא צייתו לשופטים. חולון ושחקניה נהגו שלא ברוח הספורט. מכאן בוודאי שהם זכאיים לעונש, והוא צריך לכלול הפסד טכני. מצד שני, איננו יכולים להתעלם מכך שגלבוע לא הכינה מגרש ראוי, גם אם אין דרישה טכנית בתקנון לאספקת גנרטור למקרה של הפסקת חשמל. יש חובה מוחלטת בחוקת הכדורסל לדאוג לתאורה במגרש, רק כוח עליון מתגבר על העניין הזה".
עוד אמר מודריק: "ברי שההפרה שנעשתה על ידי חולון קשה יותר. אי אפשר לקבל ששחקנים יעשו דין לעצמם ויכתיבו לשופטי המשחק את החלטותיהם. זה לא ספורטיבי ולא חוקי. לא בכדי קובע התקנון עונש אוטומטי. אבל בגלל שאנחנו בסוף העונה ולקראת הכרעה, נראה לנו שצודק יותר ונכון יותר שהעניין יוכרע על המגרש. לכן אנחנו מבטלים את ההחלטה על הפסד טכני ומורים על משחק חוזר מתחילתו. הקנס לחולון עלה ל-50 אלף שקלים והפחתת שתי נקודות על תנאי, וכן תשלום דמי השיפוט במשחק. חולון תחויב לשלם לגלבוע/גליל גם הוצאות משפט ומשחק חוזר".
מהגלבוע נמסר: "הפועל גלבוע/גליל תתייצב לכל משחק שנקבע, מכוון שאיננו מאמינים בצעדים כוחניים הנוגדים את רוח הספורט. דווקא בימים בהם חשוב להוקיע את הכוחניות והאלימות מכל זירה והשפעה, קשה להשתחרר מהתחושה שלא ערכי הצדק, ההוגנות וההגינות, הובילו היום את בית הדין העליון של איגוד הכדורסל".

מהלך הדיון

8:55: הדיון יצא לדרך.
אב בית הדין מודריק: "לא נתערב בהחלטת בית הדין, אלא אם כן יהיה משהו מרחיק לכת".
עו"ד רועי רוזן: "יש בסכמות בית הדין שלא לפסוק הפסד טכני. אני חושב שאין מקרה יותר מובהק עם נסיבות יוצאות דופן כמו המקרה זה. היה באולם כישלון ומחדל של הקבוצה המארחת. אם אתה מארח משחק אתה צריך לדאוג שיהיה גנרטור, זאת הנחיה של משטרת ישראל. עוד לפני המשחק גלבוע/גליל ידעו שיש בעיות בגנרטור, ואף נערכה בדיקה, אבל הם לא טיפלו בזה. גילינו גם שמנכ"ל גלבוע/גליל הוא עובד מועצה ואחראי על אולמות הספורט במועצה. יש פה התנהלות שהיא רשלנית. ברירת המחדל היא שגורל עונה לא יכול להיות מוכרע על השולחן אלא על הפרקט".
9 צפייה בגלריה
יו"ר המינהלת שמואל פרנקל והמנכ"ל שלומי פרי בדיון
יו"ר המינהלת שמואל פרנקל והמנכ"ל שלומי פרי בדיון
יו"ר המינהלת שמואל פרנקל והמנכ"ל שלומי פרי בדיון
(צילום: ברק חקלאי)
מודריק: "הוא גם לא יכול להיות מוכרע בחדר ההלבשה על ידי השחקנים".
רוזן: "אי אפשר היה לשחק, באולם היו 40 מעלות חום, הפרקט היה רטוב. ושוב אני מזכיר, המחוללת של האירוע היא גלבוע/גליל. גם אם הפועל חולון והשחקנים טעו בשיקול הדעת, אני חושב שאם מסתכלים על הענישה הכללית זה לא ספורטיבי ומידתי לתת פה הפסד טכני. יש מגוון כל כך רחב של עונשים, כמו למשל קנס כספי או הפסד טכני על תנאי".
מודריק: "השופטים קבעו שהמשחק יתחדש אחרי חימום מסוים, ואתם קיבלתם החלטה בעצמכם, למרות שהחשמל חזר".
מנכ"ל חולון, רועי דבורה: "לא נסכן את בריאות השחקנים שלנו שיערכו חימום בחושך, כשהמגרש רטוב. יכולנו לכפות על השחקנים לחזור לשחק, אבל עובדה שגיא פניני פנה למנכ"ל המינהלת שלומי פרי ואמר לו חצי שעה קודם לכן שזה לא בטיחותי. אומרים שלא רצינו להמשיך לשחק? הפיגור שלנו היה קטן, הכדור היה בידיים שלנו, יכולנו לנצח. אין קשר בין הדברים".
9 צפייה בגלריה
השופט מודריק בדיון המשמעתי
השופט מודריק בדיון המשמעתי
השופט מודריק בדיון המשמעתי
(צילום: ברק חקלאי)
הדיין גדעון פרייטג: "לא אכפת לי אם אמרו לחכות שעה או לא. זאת לא הוראה משמיים. האם קיבלתם מסר אחרי שחזר החשמל לחזור לשחק?"
רוזן: "אני אומר שחולון לא פעלה נגד החלטת השופטים, ממש לא. ההיצמדות לדקות היא מאוד דרמטית מתוך דוח השופטים, הם ממש נוקבים בזה. בדוח שלהם נפלה טעות. הם כתבו שב-22:51 כבו האורות ופנו מיד למזכירות שיצלמו את השעה המדויקת שבה נפל החשמל. מסתכלים על הצילום והוא התבצע ב-22:48. כשהחשמל חודש עברה יותר משעה".
מודריק: "בהנחה שאתה צודק בעניין הדקות, עדיין - השחקנים יכולים לקחת את המזוודות וללכת הביתה?"
רוזן: "יש דוח ברור שנוקב בדקות, הוא מאוד רלוונטי לכל הדיון הזה".
9 צפייה בגלריה
הפסקת חשמל בגן נר
הפסקת חשמל בגן נר
הפסקת חשמל בגן נר
(צילום: אביהו שפירא)
פרייטג: "אמרת דבר חשוב על האחריות של גלבוע/גליל, אבל לא ענית לי על הספורטיביות. השופטים הורו לך לעלות והחלטת לא לעלות. למה לא עליתם?"
רוזן: "מה שהשופטים אומרים צריך לעשות, אבל אסביר: השחקנים חששו לבריאותם. הבאתי מכתב מרופא אורתופד שתומך בכך".
פרייטג: "זה לא שאתם החלטתם לשמור על הבריאות שלהם, השחקנים עצמם רצו לשמור על בריאותם".
דבורה: "הפכנו עולמות כדי להתנהג העונה בצורה הכי ספורטיבית, היו לנו שני משחקים תוך 24 שעות כבר העונה. אבל אני לא יכול לחייב את השחקנים שלי לעלות לשחק כשיש חום כבד באולם והפרקט רטוב".
9 צפייה בגלריה
עורך הדין טל אור
עורך הדין טל אור
תובע האיגוד עו"ד טל אור
(צילום: ברק חקלאי)
יו"ר חולון, איתן לנציאנו: "יש שתי עובדות מאוד חשובות שלא הצלחנו להעביר בבית הדין. ההחלטה להפסיק את המשחק לא הייתה של השופטים, אלא של המינהלת. וכן, עניין הדקות של חידוש המשחק קריטי ויש כללים ברורים, כמו שמשחק נערך 40 דקות".
מודריק: "הכל היה נראה אחרת אם השחקנים היו עולים למגרש ואז אומרים לשופט שאי אפשר לשחק ככה".
דבורה: "זה לא נכון, השחקן (פניני) אמר לאנשי המינהלת שאי אפשר לחזור לשחק ככה".
תובע האיגוד, טל אור: "בית הדין קבע בעבר שלא ניתן להתערב בהחלטת השופטים במשחק, אלא אם כן מדובר בחריג כמו למשל שוחד ודברים דומים. הייתה פה החלטה מושכלת והגיונית בניסיון להכריע אותו בשדה המשחק. בסוף מי שקבע על סיום המשחק היו השופטים, ולא אנשי המינהלת".
9 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
גיא פניני
(צילום: עוז מועלם)
פרייטג: "האם לשופטים הייתה אפשרות להאריך את משך ההפסקה?"
אור: "בוודאי, השופטים גם נתנו לחולון זמן להודיע על החלטתם, וגם זמן לערוך חימום".
מודריק: "ראיתי שהחלטת לא להעמיד לדין את גלבוע/גליל, מדוע?".
אור: "היו פה נסיבות כוח עליון. פסק החשמל בכל האיזור. אני לא מכיר הוראה תקנונית במשחקי איגוד הכדורסל או המשמעת שכתוב בהם משהו על גנרטור".
9 צפייה בגלריה
הפסקת חשמל בגן נר
הפסקת חשמל בגן נר
הפסקת חשמל בגן נר
(צילום: אביהו שפירא)
מודריק: "בחוקת המשחק כתוב על תאורה במהלך המשחק, וצריך להתייחס לזה".
אור: "יש פה מקרה ייחודי, היה פה אירוע שלא היה בשליטת הקבוצה".
מודריק: "חלק מזה נכון, אבל מה עם הגנרטור?"
אור: "שוב, אני לא מכיר דבר כזה בתקנון, ובגלל זה לא יכולתי להעמיד את גלבוע/גליל לדין".
פרייטג: ומה בנוגע לטענות על סגירת האולם?".
אור: "הנתון הזה לא הוצג בדיון הראשון בבית הדין, ככה שלא הכרתי אותו".
עו"ד גאייר: "סגירת האולם אם היא אכן נכונה קרתה רק אתמול, ולא ביום המשחק".
9 צפייה בגלריה
צו הסגירה שנתלה מחוץ לאולם בגן נר
צו הסגירה שנתלה מחוץ לאולם בגן נר
צו הסגירה לאולם בגן נר
(צילום: פרטי)
אור: "כן גנרטור, לא גנרטור, הייתה החלטת שופטים שאפשר לחזור לשחק. הם אפילו נתנו זמן לחולון לעלות לשחק. למרות הכל, הקבוצה עשתה דין לעצמה ולא עלתה לשחק. זאת עבירה - אי ציות להוראות המשחק - וזה מקרה חמור. אני מלווה את האיגוד הרבה שנים ולא מכיר מקרה כזה שקבוצה בליגת העל מחליטה שהיא מעל השופטים. זאת הסיבה שבית הדין הרשיע אותה ונתן לה הפסד טכני. אין כאן שום נסיבות לאפשר משחק חוזר. לא רק שתקנון איגוד הכדורסל קובע את זה - גם סעיף 20 בחוקת פיב"א".
גאייר: "אני מאמץ את טענות תובע האיגוד, ואגיד שההפסד הטכני הוא מובן מאליו עוד לפני ההחלטה של בית הדין, זה הכלל. בנוגע לטענה שהמשחק צריך להיות מוכרע על הפרקט. אנחנו מסכימים, אבל יש כאן ציניות כי הייתה קבוצה אחת שסירבה לעלות לשחק. בנוגע להחלטת השופטים, גם אם הם התייעצו עם אנשי המינהלת, ההחלטה בסופו של דבר היא שלהם גם אם היא שגויה. חולון לא יכולה לעשות דין לעצמה".
גאייר: "לגבי הליקויים שהיו במגרש, אנחנו כופרים בהם, אבל נגיד שזה קרה. אם חולון התלוננו, והשופטים עדיין החליטו לחזור לשחק, אז זה המצב, גם אם ההחלטה שגויה".
גאייר: "היו כבר דברים מעולם. משחקים כבר הופסקו לשעה ויותר בספורט, זאת לא הפעם הראשונה".
9 צפייה בגלריה
יוסי גאייר
יוסי גאייר
עו"ד יוסי גאייר
(צילום: ברק חקלאי)
רוזן: "תן דוגמה".
גאייר: "לא זוכר, אבל אני יכול לתת דוגמה שבטורניר ווימבלדון בטניס לפעמים מפסיקים לשחק וחוזרים אחרי כמה שעות, או אפילו יום".
רוזן: "איגוד הכדורסל הוא לא אוטונומיה, ואם משטרת ישראל מחליטה משהו זה כלל חשוב יותר. אם המשטרה אומרת שצריך להיות גנרטור, וזה לא היה, זה לא מוריד מחומרת העניין. זה בטח צריך להשפיע על העונש".
10:00: הדיון הסתיים, הדיינים מסרו כי יקבלו החלטה תוך חצי שעה.

השתלשלות האירועים

כזכור, קצת פחות משבע דקות לסיום המשחק החשמל באולם ובכל איזור גן נר פסק, והוחלט על ידי מינהלת הליגה, השופטים והמשקיף כי במידה שהוא ישוב תוך שעה חוזרים לשחק, ואם לא ייערך משחק חוזר היום. בזמן הפסקת החשמל חלק משחקני חולון התסגרו בחדר ההלבשה וגיא פניני הסתובב על הפרקט יחף.
רגע לפני שהדד-ליין הסתיים החשמל חזר (לטענת אנשי חולון זה קרה אחרי), ושחקני האורחת בגיבוי המאמן סטפנוס דדאס וההנהלה סירבו לשוב לפרקט בטענת כי מדובר בסיכון בריאותם נוכח התנאים שנוצרו באולם (חום, פרקט רטוב ומעל שעה בה השחקנים לא היו בפעילות גופנית). לאור כך, ואחרי שנוצר כאוס שלם באולם, החליט השופט סמי שמש לשרוק לסיום המשחק וחולון ספגה הפסד טכני שאושר ע"י דייני בית הדין יחד עם קנס של 10,000 שקלים.
בנוגע לאולם בגן נר, ההחלטה של המשטרה לסגור את המתקן לאלתר הייתה כאמור בעקבות מה שקרה בהפסקת החשמל. בבדיקה שערכו במקום ולאחר מכן בשימוע שנערך למנהלי האולם ע"י קצין האג"ם האיזורי, נמצא כי הגנרטור לא עבד, מערכת הכריזה הייתה תקולה, כמו גם תאורת החירום, ועד שלא יתוקנו התקלות וייערך שימוע נוסף גלבוע/גליל לא יכולה לארח במקום.
פורסם לראשונה: 08:29, 11.06.21