"מה אני יכול לעשות עם חצי מיליון שקל? כלום, זו בדיחה עצובה. איך סבא שלי היה אומר: 'אם הבדיחה לא הייתה על חשבוני, הייתי צוחק'". כך מספר יו"ר מכבי ראשל"צ, יצחק פרי, בראיון מיוחד ל-ynet. זאת אחרי ששלח אתמול (חמישי) מכתב לשר התרבות והספורט, חילי טרופר, בנוגע למתווה פיצוי לענף הכדורסל בעקבות נזקי נגיף הקורונה.
רשת הביטחון שניתנה במשרד האוצר לכדורסל עומדת על סכום של 35 מיליון שקלים בגין אי הכנסות על מנויים ומכירת כרטיסים. מי שאמורות לקבל את רוב הכסף הן כמובן הקבוצות הגדולות. מכבי ת"א (צפויה לקבל כ-17 מיליון שקל), הפועל ירושלים, הפועל ת"א והפועל חולון שמחזיקות במספר המנויים הגבוה ביותר משאר הקבוצות האחרות בליגה.
4 צפייה בגלריה
יצחק פרי מגיע לישיבה
יצחק פרי מגיע לישיבה
מכתב לשר הספורט. פרי
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ראשון לציון
אוהדי מכבי ראשון לציון
"ברגע שאין קהל, אין מפרסמים"
(צילום: אורן אהרוני)
"מה גרם לי לשלוח כעת את המכתב? לחץ הזמן", הוסיף פרי. "בעוד שבועיים אנחנו צריכים להגיש את כל המסמכים לבקרה ועדיין אין לנו מושג מה נקבל. הדבר היחיד שברור הוא שהכנסות שהיו לנו ממנויים ומכירת כרטיסים לפחות בשלב זה אינן".
אתה הבנת מה זו רשת הביטחון?
"הוקצבו 35 מיליון שקל בתור רשת ביטחון לכדורסל. ניסיתי להבין מה זה בדיוק רשת ביטחון, אם יש בניין והוא נשרף אז שמים רשת ביטחון שכולם יוכלו לקפוץ לתוכה? הרשת שאנחנו הבנו שנותנים לקבוצות זה 17 מיליון למכבי ת"א, 8 מיליון לירושלים ועוד סכום גבוה להפועל ת"א וחולון. אז לא מדובר ברשת ביטחון אלא בפתרון למכירת כרטיסים. אם היו קוראים לזה פיצוי על אי מכירת כרטיסים, אז ניחא. אבל ברגע שמגדירים רשת ביטחון לליגה אז צריך לתת לכל הקבוצות אפשרות לבנות תקציב מכובד ומאוזן. אני מבין שאני הולך לקבל סכום של 400 אלף שקל ואחרים יקבלו מיליונים, אז אני חושב שזה לא הוגן ולא מכובד. ראיתי סיבה לפנות לשר הספורט, שיבדוק בעצמו לפני שמוציאים את ההחלטות הסופיות".
4 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי
מכבי ת"א תקבל 17 מיליון שקל. פרי: "לא מאשים אותם"
(צילום: עוז מועלם)
אתה בעצם מבקש שרשת הביטחון תהיה על כל הנזקים שנגרמו עם תחילת הקורונה?
"בוודאי. יש לנו מפרסמים בתוך האולם. ברגע שאין קהל, הם לא רוכשים את הפרסום הזה. זה שאין קהל, זה לא משפיע רק על מכירת הכרטיסים. עכשיו גם למה לדאוג רק למכירת כרטיסים? 90 אחוז מהספונסרים שהיו לנו בשנים קודמות כבר לא מוכנים לתת כספים בעונה הזאת, ומדובר בגופים גדולים מאוד. וגם למה להגדיר רשת ביטחון רק למכירת כרטיסים? כי זה מתאים למספר מסוים של קבוצות שישבו עם שר הספורט והאוצר באותה פגישה מכרעת? הפתרון שנתנו למי מתאים? לאילת ולגליל? לא. הוא מתאים לירושלים ומכבי ת"א. גם עצם זה שעדיין לא הודיעו כמה כל קבוצה תקבל, אז איך אני יכול לדעת באיזה סכום כסף אני יכול להביא שחקנים? גביע ווינר מתחיל בעוד שבועיים ואני כבר צריך להעמיד קבוצה".
אז איך אתה מציע שרשת הביטחון תהיה?
"היא צריכה להיות רוחבית. לא יכול להיות שרשת הביטחון תהיה רק לשתי קבוצות, זה לא הגיוני. האוצר לא יכול לפתור בעיות רק של שתי קבוצות. אני מנסה עכשיו לדאוג ששאר הקבוצות שנפגעות ושלא משכו בחוטים, יתאחדו ביחד על מנת שלא ינושלו מהנכסים של הציבור. הרי הכסף הזה מגיע ממיסים. דיברתי עם מספר יו"רים בליגת העל, הם יתמכו בנושא וגם יתמכו משפטית, אנחנו נלך עד בג"ץ. פנינו למשרד עורכי דין שבודק את המצב הזה, אבל אני מקווה שעוד לפני כן שר האוצר ושר הספורט ישבו ויתנו את הדעת פעם שנייה. ובהחלטה השנייה שהם יוציאו אולי יהיה יותר היגיון ממה שאנחנו שומעים היום".
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"חייב לתת את הדעת". טרופר
(צילום: עוז מועלם)
לפי המכתב ההצעה היא לחלק את הכסף שווה בשווה בין 12 הקבוצות.
"הייתי שמח מאוד שזה יקרה, אבל ברור לי שזה לא יקרה. ברור לי שקבוצה שיש לה תקציב גדול תקבל פיצוי יותר גדול, אבל זה צריך להיות בצורה הגיונית. הדרישה של מכבי ת"א לקבל 17 מיליון היא לא הגיונית. אני יכול להבין את המצוקה שלהם, מכבי קיבלה את המכה הכי קשה מבין הקבוצות בהכנסות ממנויים וכרטיסים, אבל מתוך הסכום של ה-35 מיליון הם לא יכולים לקבל 50 אחוז, כי פשוט אין פרופורציה. אני לא כועס על מכבי וירושלים, הם עושים מה שטוב להם. בגלל זה לא פניתי אליהם אלא לשר הספורט וליו"ר המינהלת, שאני חושב שהוא זה שהיה צריך לייצג את הקבוצות הקטנות, והוא לא עשה את זה בצורה הולמת. הוא אמר שכשהוא הגיע לפגישה כבר היה איזשהו מתווה, אבל אני חושב שמכוח תפקידו הוא היה צריך לייצג את כל מגוון הקבוצות".
אתה מרגיש שלא דאגו לקבוצות ה'קטנות יותר'?
"ממה שאנחנו שומעים נתנו יתרון לקבוצות הגדולות, מה שלא צריך לקרות בליגה מאוזנת. אני קורא לשר הספורט ולכל הגורמים הרלוונטיים לשמור על כל הקבוצות על מנת שיוכלו להתמודד בצורה מכובדת בעונה הקרובה ולעמוד בתשלומים, כי לא דאגו לנו. אנחנו שבועיים לפני תחילת הליגה ועדיין ניזונים מפירורים של שמועות על כספים מצחיקים. כל הקבוצות נמצאות באותה הסירה, אי אפשר להוריד חבל רק ל-4 קבוצות ולהשאיר את השאר מתנדנדים על הגלים. יש גם עוד דבר מוזר, ביקשו את הדו"ח הכנסות שלנו ממנויים מעונת 2018/19, זו הייתה עונה שלפניה בקושי נשארנו בליגה, אז לא מכרנו מנויים. השנה מכרנו כפול מנויים וכרטיסים, יש חוסר היגיון. אני תכננתי השנה למכור מנויים במיליון שקל ובאותה עונה של 2018 מכרנו רק בחצי מיליון, אז אנחנו נקבל פיצוי לפי זה? מה אני יכול לעשות עם חצי מיליון? כלום, זה בדיחה עצובה".