צעד חסר תקדים: נבחרת ישראל בכדורסל צפויה לצאת מחר (רביעי) לגאורגיה ללא מאבטחי שב"כ, ללא התחשבות בדרישות השב"כ לגבי מקומות השהייה במדינה.
כמו לפני כל נסיעה של משלחת ספורטיבית, גם איגוד הכדורסל פנה לשב"כ כדי לתאם איתו את האבטחה הדרושה לנסיעה לשני המשחקים שייערכו בטביליסי. בעקבות שביתת עובדי משרד החוץ המטפלים בדרך כלל בנושא, הפנייה נעשתה באמצעות משרד התרבות הספורט. בחודשים האחרונים הצליח השר חילי טרופר למצוא פתרונות ליציאת משלחות מאובטחות בתיאום עם השב"כ, למרות השביתה במשרד החוץ.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל וגביע אירופה באימון
נבחרת ישראל וגביע אירופה באימון
נסיעה שנויה במחלוקת. נבחרת ישראל בכדורסל
(צילום: עוז מועלם)
גאורגיה נחשבת "יעד אדום" שדורש אבטחה מתוגברת, ולכן ביקש השב"כ כי שבעה מאבטחים יצטרפו לנסיעה וכן קבע רשימת יעדים מוגדרים שבהם תוכל הנבחרת לשהות. במקרה כזה, איגוד הכדורסל אמור לשלם במקרה אלפי דולרים לטובת הטיסות ושהיית המאבטחים, בעוד שמשרד התרבות והספורט הוא זה שמממן את יציאתם.
להפתעת השב"כ, הודיע האיגוד כי החליט שהנבחרת תמריא לגאורגיה ללא מאבטחים, וגם לא היה קשוב ליעדי השהייה שנקבעו. מנכ"ל האיגוד יעקב בן-שושן אף הודיע במכתב למשרד הספורט: "מאחר שנוצרו יותר מדי בעיות עם הנסיעה ואתם לא מאשרים את המלון ואנחנו אורחים בטורניר, ומאחר שהטיסות שאתם דורשים לטוס בהן עולות כפול במחיר ועלויות האבטחה גדלו לרמה שאיגוד הכדורסל לא יוכל לעמוד בעלויות אלה – אנחנו מודים לכם ומקווים להמשך שיתוף פעולה".
3 צפייה בגלריה
מכתב משרד הספורט לאיגוד: "רואים את ההתנהלות, המתעלמת מכל אזהרות והנחיות שב"כ, בחומרה רבה"
מכתב משרד הספורט לאיגוד: "רואים את ההתנהלות, המתעלמת מכל אזהרות והנחיות שב"כ, בחומרה רבה"
מכתב משרד הספורט לאיגוד: "רואים את ההתנהלות, המתעלמת מכל אזהרות והנחיות שב"כ, בחומרה רבה"
בעקבות ההחלטה, שלח מנכ"ל משרד התרבות והספורט רז פרויליך מכתב נוקב למנכ"ל איגוד הכדורסל יעקב בן-שושן, תחת הכותרת "כשלים חמורים של איגוד הכדורסל באבטחת יציאת נבחרת הכדורסל לגאורגיה": "בוצע טיפול מסודר ומלא לטובת היערכות המשלחת לנסיעה ולסידורי האבטחה הנדרשים לה, על-ידי שירות ביטחון כללי, ובסיומו הועבר לאיגוד מכתב ובו נקבעה רמת האבטחה לטיפול, שכללה דרישה לשיגור שבעה מאבטחים ישראלים. בתשובה, הודיע למחרת האיגוד כי הוא אינו מאשר את רמת האבטחה שנקבעה כאמור, ומוותר על אבטחת המשלחת.
"בעקבות הודעה זו, נערכה באותו ערב שיחת ועידה שבה נכחו ראש מינהל הספורט, מנהל אגף הביטחון של משרד הספורט, קב"ט המשלחות במשרד ומנכ"ל האיגוד. במהלך השיחה הובהר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי המשלחת יוצאת ליעד ברמת סיכון גבוהה מאוד, כי מדובר במשלחת אטרקטיבית לניסיונות פגיעה בה, וכי הגעתה ליעד המדובר פורסמה ברבים, דבר המהווה גורם סיכון מוגבר. בנוסף, הובהר בשיחה בצורה ברורה וחד משמעית, כי סידורי הלינה שבחר האיגוד להלנת חברי המשלחת אינם מאושרים לשהייה מסיבות ביטחוניות (שאין בידנו לפרט). כמו כן, בסיכום השיחה הובהר, שוב, כי במידה שהאיגוד 'יוותר' על אבטחה רשמית של המשלחת, בניגוד מוחלט להמלצות ולהנחיות שירות ביטחון כללי והמשרד, ללא התחשבות בסיכונים הכרוכים ביעד הספציפי ובמקום הלינה הספציפי שנבחר, האחריות על שלומם וביטחונם של חברי המשלחת מוטלת במלואה על האיגוד בכלל ועל מנהלי האיגוד אשר בחרו להתעלם מההמלצות ומההנחיות הנ"ל בפרט.
3 צפייה בגלריה
 מכתב האיגוד למשרד הספורט: "נוצרו יותר מדי בעיות"
 מכתב האיגוד למשרד הספורט: "נוצרו יותר מדי בעיות"
מכתב האיגוד למשרד הספורט: "נוצרו יותר מדי בעיות"
"על אף כל האמור לעיל, חזרת והודעת בתאריך 4/8/2022 לנציג המשרד (קב"ט משלחות) טלפונית, כי האיגוד אינו מעונין באבטחה, ואינו מוכן להחליף את סידורי הלינה שנקבעו למשלחת או לשלם עבור טיסת המאבטחים הנדרשים על פי החלטת שב"כ. בעקבות הודעה זו מסר לך סגן ראש המינהל בכתב כי מלוא האחריות על ביטחון המשלחת הינה על האיגוד בלבד, וכי המשרד אינו נותן לה חסות.
"ברצוני להדגיש, כי אנו רואים את ההתנהלות המתוארת לעיל, המתעלמת מכל אזהרות והנחיות שירות ביטחון כללי, בחומרה רבה. בהתאם, ולנוכח הסיכון הרב לשלום חברי המשלחת ככל שזו תצא לחו"ל ללא אבטחה וללא שינוי סידורי הלינה המיועדים לחבריה, איגוד הכדורסל (ואתה באופן אישי) נדרשים בזאת לעדכן את הנהלת האיגוד ואת כל חברי המשלחת ומשפחותיהם בתוכן מכתבנו לעיל".
מאיגוד הכדורסל נמסר בתגובה: "למרות שאנחנו אורחים, התבקשנו להחליף מלון. פנינו למארחים, שאמרו שלא ניתן למצוא מלון ברמה למשלחת כה גדולה. נקבעה כמות של שבעה מאבטחים. מצאנו טיסות עבורם, אבל הם דרשו טיסות אחרות שעלותם 1,600 אירו לאדם. צריך לזכור שמדובר בכספי ציבור. בשל כך, האיגוד שכר אבטחה מחברה פרטית, שיצרה קשר עם השגרירות שהבטיחה לסייע ועם המשטרה המקומית שתאבטח יחד איתה את המשלחת, כמו בכל נסיעה של נבחרת ישראלית".