תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי
(צילום: באדיבות ONE)
פייר, הסיפור שהיה אתמול באין-דרבי הוא הזיה. כבר שנים כולם מתלוננים על זה שכבר אי אפשר ללכת למגרשי ספורט אם אתה לא גבר בשנות העשרים לחייו שיודע ללכת מכות, כי כל השאר נמצאים בסכנה שידחפו אותם, ירביצו להם, יזרקו עליהם חפצים, יציתו לידם אבוקות או חזיזים – ויגרמו להם נזק גופני ממשי.
עוד על סערת ביטול הדרבי התל אביבי
כולם תוהים, ובצדק, למה אי אפשר שכמו בכל מדינה נורמלית גם נשים, ילדים ואנשים מבוגרים יוכלו להגיע למשחק, לשבת במקום שאליו באמת רכשו כרטיס בלי שמישהו יתפוס להם אותו, וליהנות מאירוע ספורט בלי שיעשנו להם בפרצוף, יזרקו עליהם קליפות גרעינים, יקללו אותם וינהגו כלפיהם באלימות.
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
אוהדי הפועל ת"א עומדים בתור
(צילום: יאיר שגיא)
רשימת הגופים והגורמים שזוכים לביקורת על תופעה זאת, גם מצד מועדוני הספורט עצמם, היא ארוכה להפליא. ההתאחדות, האיגוד, המינהלת, המשטרה, הממשלה, בתי המשפט - כולם מואשמים בכך שהם לא ממגרים את האלימות, לא נוקטים ביד מספיק חזקה נגד המתפרעים, לא מאתרים ולא מענישים באופן ראוי, בכדורגל ובכדורסל. לא פעם שמענו בעלי מועדונים מתנערים מאחריות על מעשי אוהדיהם, וטוענים: "אין לי שליטה עליהם. זה תפקידה של המשטרה. אל תענישו את המועדון בגלל חוליגנים שהם לא אוהדי אמת".
והנה, המשטרה סוף-סוף עושה מה שהיא צריכה. היא התכוונה לעשות חיפוש רציני על האוהדים, לא החלטורה שעשו עד היום כשאפשרו להכניס למגרש טילי לאו למי שבאמת רצה; וגם לבקש תעודות זהות באופן רשמי כדי שאפשר יהיה לגלות אם יש אוהדים מושעים שאסור להם להיכנס, ולדעתי גם כדי שיהיה קל יותר לאתר את מי שיזרוק חזיזים, אבוקות או בקבוקים למגרש, או שסתם ילך מכות.
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
סוף-סוף עשו מה שצריך. כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
(צילום: יאיר שגיא )
והפועל ת"א, בגלל שביקשו מאוהדיה להציג תעודה מזהה, החליטה לא לעלות לדרבי. למה? כי האוהדים שלכם זהב טהור? כי אף פעם לא הודלקו אבוקות ביציעים במשחקי המועדון בענפים השונים? כי משחקי הדרבי עוברים בחיבוקים והענקת פרחים בין האוהדים? נו בחיאת, אי אפשר גם להתפרע, גם להתבכיין כל הזמן על האלימות במשחקים ועל אוזלת היד של הרשויות, ואז גם לייבב כמו קוזאק נגזל כשמנסים להשליט קצת סדר ולהחזיר ביטחון.
הטיעון ההגיוני היחיד שאפשר להשמיע בנושא זה הוא "למה התחלתם דווקא איתנו?". לגיטימי. בדרישה לאכיפה אחידה יש היגיון מסוים. אבל יש לזה עלות כלכלית גבוהה, מחיר כבד לכוח האדם השחוק ממילא של המשטרה, וזה גם עונש לאוהדים שבקבוצות שלהם זה לא קורה. למה אוהדי קריית-אתא, כמשל, צריכים לעבור בדיקות מגנומטר אם אין במשחקים של קבוצתם שום היסטוריה של אלימות, או להציג תעודות זהות אם אף אחד מהם מעולם לא הושעה?

במקום לטפוח על השכם, מתלוננים

צריך לטפל בקהלים הבעייתיים, וקל מאוד להגיד מי הם: תסתכלו על רשימת מקבלי הקנסות עקב התפרעויות אוהדים בשלוש השנים האחרונות בכדורגל ובכדורסל ותקבלו תמונה מדויקת. כן הפועל ת"א, גם אתם שם. וזה ממש לא משנה שעל הפרקט יש לכם קבוצה מקסימה עם אנשים נהדרים.
3 צפייה בגלריה
ספי שמש שורק לסיום הדרבי התל אביב שלא שוחק
ספי שמש שורק לסיום הדרבי התל אביב שלא שוחק
השופט ספי שמש שורק לסיום הדרבי התל-אביבי שלא שוחק
(צילום: יאיר שגיא )
מעבר לכך, במשטרה טוענים כי היו להם התרעות לגבי הכנסת חומרים מסוכנים למגרש במשחק הספציפי הזה. אז מה הם אמורים היו לעשות? להתעלם? אני רק מדמיין את הכותרות הבוקר אם היכל קבוצת שלמה היה בוער מאבוקות, המשחק היה מתעכב בשעתיים בגלל עשן ושחקנים היו נחנקים, או חלילה איזה ילד היה עולה באש כי מישהו זרק חלש מדי את החזיז. כמה ביקורת הייתה מועברת על כל הגופים שפירטתי קודם לכן, ובצדק.
אז באופן יוצא דופן מישהו במדינה הזאת דווקא כן פעל מראש כדי למנוע בעיות. במקום לטפוח לו על השכם, מתלוננים. עולם הפוך.
"הקבוצה שייכת לאוהדים", הם אומרים. נכון, ואתם יודעים כמה מהם הפסיקו לבוא למשחקים כי המגרשים הפכו לגועל נפש? המון. להם לא מגיעה אפשרות לבוא לראות את קבוצתם האהובה? לוונדלים האלימים מגיע יותר? אם זה מה שאתם חושבים, טוב שלא עליתם למגרש.
פורסם לראשונה: 06:00, 29.09.23