בשקט ועם הרבה עבודה קשה, הצליח נועם יעקב, לסלול את מקומו בשבועות האחרונים ברוטציה של וילרבאן. הרכז הצעיר (בן 19 בלבד) הופך לשחקן המשמעותי שהוא קיווה שיהיה כשחתם בקבוצה הצרפתית לשנתיים עם אופצייה לשנתיים נוספות.
יעקב נולד בדנמרק לאבא ישראלי ולאמא דנית, אך בגיל 13, כדי למצות את כל האמצעים להתקדם בכדורסל, החליט לעלות ארצה ולהתגורר בקיבוץ העוגן שבמועצה האזורית עמק חפר יחד עם סבא וסבתא שלו. התוכנית של יעקב הצליחה לחלוטין. אחרי שהציג יכולת נהדרת בליגת הנוער של עמק חפר הוא חתם על חוזה ארוך טווח באקדמיה של וילרבאן וכבר העונה נכלל בסגל הקבוצה הבוגרת.
2 צפייה בגלריה
שחקן וילרבאן נועם יעקב
שחקן וילרבאן נועם יעקב
סלל את מקומו לרוטציה של וילרבאן. נועם יעקב
(Frederic Chambert / Panoramic via Reuters)
העבודה באקדמיה עשתה לו פלאים, אבל בישראל המודעות אליו התחילה אחרי היכולת המצוינת שהציג בנבחרת הנוער ב-2022 כשנבחר לחמישיית הטורניר באליפות אירופה עם ממוצעים של 19.3 נקודות, 6 ריבאונדים ו-6 אסיסטים למשחק. בקיץ האחרון הוביל את נבחרת העתודה לזכייה במדליית כסף באליפות אירופה עד גיל 20 וסיים את שבעת המשחקים בטורניר עם ממוצע של 16 נקודות, 4.4 ריבאונדים ו-7.6 אסיסטים.
הקפיצה לנבחרת הבוגרת הגיעה מהר מאוד, ובחלון הראשון של מוקדמות אליפות אירופה בחודש פברואר האחרון הוא שותף בשני המשחקים מול סלובניה ופורטוגל וסיים עם ממוצע של 4.5 נקודות לצד 0.5 אסיסטים ב-8.6 דקות שקיבל.

המסע ליורוליג

את השנתיים הראשונות הוא העביר באקדמיה של וילרבאן בה העמיד ממוצעים של 17.8 נקודות ו-8.2 אסיסטים למשחק. בינואר 2023 הוא החליט לעשות צעד שיקנה לו דקות משחק וגם צבירת ניסיון ועבר בהשאלה להפועל ירושלים שם הוא שותף ב-13 משחקי ליגה בהם קיבל 15.9 דקות בממוצע ורשם 4.4 נקודות לצד 2.1 אסיסטים. לעומת זאת, בליגת האלופות הוא מיעט לקבל קרדיט עם ממוצע של 2.6 דקות. אחרי חמישה חודשים בקבוצה מהבירה הוא חזר לווילרבאן, הפעם לסגל הבוגר.
בפברואר האחרון הגארד נכנס לרשימה יוקרתית שפורסמה באתר פיב"א: 20 השחקנים הכי מוכשרים באירופה עד גיל 20. לצידו ברשימה נמצאים כוכבים אמיתיים כמו ויקטור וומבניאמה, כוכב סן אנטוניו ואחד השחקנים הכי מדוברים ב-NBA; בילאל קוליבאלי, הרוקי המוכשר וחברו של דני אבדיה בוושינגטון - והוגו גונסאלס הספרדי, מי שאמור להיבחר באחד המקומות הראשונים בדראפט ה-NBA ב-2025.
2 צפייה בגלריה
נועם יעקב במדי וילרבאן
נועם יעקב במדי וילרבאן
נבחר לאחד מ-20 הכדורסלנים המוכשרים באירופה עד גיל 20
(צילום: EPA/GEORGIA PANAGOPOULOU)
הדרך לקרדיט ביורוליג ממש לא הייתה פשוטה עבור יעקב. בסיבוב הראשון הוא שותף בעשרה משחקים בהם קיבל בממוצע 4.7 דקות וגם לא הצליח לבוא לידי ביטוי יותר מדי עם 0.5 נקודות ו-0.3 אסיסטים. יש לציין שווילרבאן עוברת עונה מאוד מטלטלת. היא מדורגת במקום הלפני אחרון ביורוליג עם מאזן של 7 ניצחונות לעומת 22 הפסדים וכבר הספיקה להחליף שני מאמנים.
בסיבוב השני מעמדו של יעקב השתנה וממוצע הדקות שלו עלה ל-12.7 דקות בהן רשם 4 נקודות לצד 1.4 אסיסטים, אבל ההתקדמות האמיתית הגיעה בארבעת המחזורים האחרונים כשקיבל כבר מקום משמעותי ברוטציה עם ממוצע של 8.5 נקודות ו-2.5 אסיסטים ב-20 דקות.
כעת, אחרי שכיכב בנבחרות הצעירות, הגיע לנבחרת הבוגרת והראה ניצנים מהכישרון הגדול שטמון בו במדי הפועל ירושלים - ינסה יעקב להראות לחובבי הכדורסל הישראלי מה יש לו בידיים כשיפגוש הערב (חמישי, 21:05) בבלגרד את מכבי ת"א במסגרת המחזור ה-30 ביורוליג. האם התנופה של הגארד תמשיך גם נגד האלופה הישראלית?