הפועל ירושלים נמצאת במבוי סתום, כשמצד אחד ההנהלה לא רוצה להיפרד מהמאמן, אלכסנדר דז'יקיץ', אבל מצד שני מבינה שלא יהיה אפשר להמשיך במצב הזה לאורך זמן, כשהסרבי מסרב להגיע בשלב זה לארץ בשל המלחמה.
ירושלים הספיקה לשחק עד כה ארבעה משחקים בליגה, והיא מדורגת במקום האחרון בטבלה עם ניצחון בודד ושלושה הפסדים. שלושתם היו ללא דז'יקיץ', כשעוזרי המאמן שלו מעבירים את המשחקים, ואילו הניצחון היחיד היה כשהמאמן הסרבי כן הסכים להגיע לארץ.
5 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
דז'יקיץ'. ירושלים מתחיל להיגמר הזמן
(צילום: אתר פיב"א)
אגב, עם עוזרי המאמן יש סאגה לא קטנה. את שני המשחקים הראשונים בליגה העביר שי אלוארצ'יק, מכיוון שדז'יקיץ' ושאר אנשי הצוות המקצועי הזרים, כמו גם השחקנים הזרים, נשארו בבלגרד. אבל בהפסד להפועל ת"א עמד על הקווים תאודורוס ינאקופולוס, שבקבוצה התבשרו כי לא יוכל לעשות זאת שוב מכיוון שהוא לא עומד בקריטריונים של איגוד הכדורסל למאמנים זרים. בימים האחרונים עלתה הצעה שהמנהל הספורטיבי, יונתן אלון, שכבר אימן בעבר את הקבוצה מהבירה, יירד לקווים, אך לבינתיים ההצעה הזאת ירדה מהפרק.
בקבוצה עושים ניסיונות רבים על מנת להחזיר את דז'יקיץ' לישראל, אפילו בימים האחרונים התקבלה החלטה לאפשר לסרבי לחתום בשורות נבחרת גיאורגיה, אחרי שבהנהלה סירבו לכך תחילה, זאת בכדי לרצות אותו ואולי בעקבות כך הוא יראה את הכוונה הטובה של אנשי המועדון ויסכים לטוס לישראל. אולם נכון לעכשיו המאמן עדיין מסרב, ולא צפוי להגיע לשני משחקי הליגה הקרובים מול הפועל באר שבע ביום שני, ונגד הפועל חיפה בשישי.
5 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
אלון. יש כאלה בי-ם שרוצים שהוא יאמן
(צילום: עוז מועלם)
בהתחלה החליטו ראשי המועדון לתת לדז'יקיץ' אפשרות להישאר בבלגרד עד סוף ינואר לפחות, זאת בהנחה שהמצב יירגע ואז הוא יוכל לשוב לארץ ללא חשש. אולם עקב התוצאות הלא טובות והעובדה שאם עד סוף הסיבוב הראשון י-ם לא תהיה בין שמונה הראשונות בליגה - היא לא תשתתף בגביע המדינה, הסבלנות כלפי המאמן אזלה וההנהלה צפויה לקבל בקרוב את ההחלטה האם לדרוש ממנו לחזור ארצה, ולפטרו אם לא יסכים לכך.
במידה שבירושלים יחליטו ללכת על הצעד הדרמטי של פרידה מהמאמן שמחזיק בחוזה לשנתיים הבאות, הרצון הראשוני הוא להחתים איש מקצוע זר אחר בעל ניסיון באירופה, שיוכל לעשות עם המועדון עוד צעד אחד קדימה בליגת האלופות, אחרי שבעונה החולפת הקבוצה הגיעה יחד עם דז'יקיץ' עד לגמר המפעל. החשש היחיד בצירוף מאמן זר הוא האפשרות שהמצב הביטחוני פתאום יסלים, כך שגם אם ימצאו מאמן שיעמוד בקריטריונים של האיגוד, בעל רזומה מספיק באירופה וגם יסכים להגיע ארצה בזמן מלחמה, יש סיכוי שבמצב של שינוי ביטחוני הוא לא ירצה להישאר.
ירושלים כבר החלה לבדוק את שוק המאמנים, ויש שני מועמדים שהשם שלהם כבר עלה, שניהם עם זיקה לישראל. שם נוסף שעשוי לעלות הוא מאמן עם רזומה מרשים אפילו יותר, שכבר היה מועמד בעבר לכמה קבוצות בארץ.

שיחק בירושלים: יוריצה גולמאץ

המאמן הסלובני בן ה-46 מוכר יותר מקריירת המשחק המרשימה שלו, כשבין השאר עבר בלובליאנה, אפס פילזן, פנאתינייקוס ואלבה ברלין, וייצג את נבחרתו בשלושה יורובאסקטים. בעונת 2006/07 הגיע גולמאץ להפועל י-ם של דן שמיר כהבטחה גדולה, אבל לא סיפק את הסחורה וסיים עם ממוצע של 7.5 נקודות ו-2.6 ריבאונדים. בפיינל פור של ליגת העל הוא כלל לא בא לידי ביטוי, ובהפסד למכבי ת"א בגמר קלע 2 נקודות ב-19 דקות. הוא כן יכול לרשום לזכותו זכייה בגביע המדינה עם האדומים.
לפני עשור פרש ממשחק ומאז הוא מאמן. תחילה היה עוזר בציבונה זאגרב, וגם בנבחרת גיאורגיה, אבל מ-2017 הפך למאמן ראשי, ומהר מאוד הגיע להישגים יפים. לגולמאץ יש שלוש זכיות באליפות סלובניה, הראשונה עם קבוצת קופר האלמונית, והשניים הנוספות עם צדביטה. יש לו גם ארבע זכיות בגביע הסלובני.
אחרי קצת יותר משלוש שנים כמאמן צדביטה הוא פוטר במרץ האחרון, בעיקר בעקבות יכולת רעה ביורוקאפ. הישג השיא שלו עם הקבוצה באירופה היה הגעה לרבע גמר היורוקאפ בעונת 2021/22. מי שהחליף אותו בצדביטה היה אקס י-ם, סימונה פיאנג'יאני. יש לציין כי מבחינת הקריטריונים של משרד הספורט, לגולמאץ חסרים חודשיים של אימון ביורוקאפ/ליגת האלופות: יש לו כמעט שלוש עונות מלאות עם צדביטה, כפי שהקריטריון דורש, אבל הוא פוטר 3 מחזורים לסיום העונה הסדירה ביורוקאפ. י-ם יכולה להגיש בקשה מיוחדת ממשרד הספורט להחריג את גולמאץ.
5 צפייה בגלריה
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ כשחקנה של הפועל ירושלים
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ כשחקנה של הפועל ירושלים
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ כשחקנה של הפועל ירושלים
(צילום: טל שחר)

זכור לטובה: ננאד מרקוביץ'

הבוסני בן ה-55 הוא אחד השחקנים האהובים על אוהדי הפועל ת"א אי פעם, למרות שלבש את הגופייה האדומה בסך הכל עונה וחצי. מרקוביץ' הגיע עם הפועל ת"א לגמר גביע המדינה ולגמר הפלייאוף, אבל בשני המקרים הקבוצה הפסידה ליריבה העירונית, מכבי ת"א. הוא חזר לשחק בקבוצה בהמשך לעונה נוספת, ושיחק לאחר מכן גם בהפועל אילת.
מרקוביץ' הוא מאמן הרבה יותר מנוסה מגולמאץ, והספיק לעבוד בהרבה מועדונים. בין השאר הוביל את פאניוניוס הקטנה להעפלה ליורוליג בשנת 2007, אבל עזב את המועדון. כמו כן, עבד בשלוש קבוצות שונות בטורקיה (טרבזונספור, קרשיאקה וגזיינטפ) וזכה עם טנריפה הספרדית בגביע הבין-יבשתי ב-2018.
משנת 2021 הוא אימן את דיז'ון, אותה הוביל למקום הראשון בתום העונה הסדירה בצרפת (2021/22), וגם לחצי גמר הגביע בעונה הקודמת. רק לפני שבועיים הודיעה דיז'ון די במפתיע על פיטוריו למרות שהוביל את המועדון לטופ 16 בליגת האלופות בזכות מאזן 0:5 בשלב הבתים הראשון. בליגה הצרפתית הקבוצה שיחקה הרבה פחות טוב, ובעת פיטוריו עמדה על מאזן שלילי של 6 ניצחונות ו-9 הפסדים. במועדון הוציאו הודעת פיטורים לקונית ומוזרה, ובה ציינו שמרקוביץ' פוטר מבלי להציג את הישגיו עם הקבוצה או איזושהי הערכת תודה, מה שיכול לסמן על סיום רע של מערכת היחסים בין הצדדים שנמשכה שנתיים וחצי.
5 צפייה בגלריה
ננאד מרקוביץ'
ננאד מרקוביץ'
מרקוביץ'. עזב בצורה צורמת את דיז'ון
(צילום: Fiba europe)

כמעט וכבר אימן בארץ: איליאס זורוס

היווני בן ה-57 אימן במשך שמונה שנים את נבחרת גיאורגיה, ודז'יקיץ' אמור להיות המחליף שלו. רק בקיץ האחרון היה זורוס במו"מ עם הפועל אילת לאמן את המועדון, ועוד קודם לכן, בסוף 2019, כמעט והגיע להפועל חולון במקומו של שרון דרוקר. זורוס אפילו נחת בארץ כדי לערוך היכרות עם אנשי המועדון, אבל השידוך לא יצא אל הפועל.
זורוס הוא מאמן ותיק מאוד. קריירת האימון שלו החלה בתחילת שנות ה-90. בין המועדונים הגדולים אותם אימן אפשר למנות את אולימפיאקוס, ז'לגיריס ואנאדולו אפס. הוא גם אימן את נבחרת יוון ביורובאסקט, ולאחר שלא הצליח להגיע איתה למשחקים האולימפיים בלונדון 2012 הוא עזב. את גיאורגיה הוביל לשני יורובאסקטים (2017 ו-2022), ואפילו להופעת בכורה בגביע העולם בקיץ האחרון.
5 צפייה בגלריה
זורוס. הפעם יחתום בארץ?
זורוס. הפעם יחתום בארץ?
זורוס. הפעם יחתום בארץ?
(צילום: FIBA.COM)