בדיוק לפני שנה, כשנחתה בישראל והצטרפה לאליצור רמלה, שאקירה אוסטין, מהכוכבות העולות אז ב-WNBA, התמוגגה מכך שהגיעה ארצה. "אני באה ממשפחה נוצרית, אנחנו מתפללים וכל הזמן מדברים על ארץ הקודש שהיא ישראל", אמרה בריאיון שהעניקה ל-"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
מאז הספיקה לזכות באליפות ליגת העל לנשים עם רמלה, להעפיל איתה עד לרבע גמר היורוקאפ ולהיבחר ל-MVP של העונה. "זה הרגע הגדול בקריירה שלי", הודתה באפריל האחרון. אתמול (שלישי), באופן די מפתיע, כבר שכחה את ימיה והחברות בארץ. אוסטין שיתפה פוסט תמיכה מפתיע על התקיפה הישראלית בעזה - והמילים היו קשות: "עוד רצח עם, התפללו עבור הנפגעים האמיתיים וחיי החפים מפשע שלא יהיו אותו הדבר".
4 צפייה בגלריה
קמבייג', אוסטין ובראון
קמבייג', אוסטין ובראון
קמבייג', אוסטין ובראון
(צילום: עוז מועלם)
אוסטין, מסתבר, לא לבד. שבע שחקניות נוספות ששיחקו בשנה האחרונה בקבוצות ליגת העל הביעו בימים האחרונות, בין השאר, תמיכה בעזה ופלסטין. חלקן שיחקו בארץ שנים רבות, התחברו לקהל הישראלי, למועדונים, אבל בסכסוך הנוכחי בחרו לקחת צד שונה ממה שכולם חשבו.
קלאני בראון, אחת מהשחקניות הבולטות בשנה שעברה בליגה במדי מכבי אשדוד, היא דוגמה טובה. בראון העלתה סטורי בחשבון האינסטגרם שלה ובו נראה תינוק בבית חולים בעזה פצוע ובפניו לצד הכיתוב: "אלוהים, זה צריך להיעצר". בנוסף, עשתה עשתה לייקים לעמודים שתומכים, בין השאר, בעזה.
4 צפייה בגלריה
הפוסט של אדוט בולגאק
הפוסט של אדוט בולגאק
הפוסט של אדוט בולגאק
(צילום: מתוך האינסטגרם)
4 צפייה בגלריה
הפוסט של קנישה בל
הפוסט של קנישה בל
הפוסט של קנישה בל
(צילום: מתוך האינסטגרם)
4 צפייה בגלריה
ליז קמבייג' מגייסת תרומות לעזה
ליז קמבייג' מגייסת תרומות לעזה
ליז קמבייג' מגייסת תרומות לעזה
(צילום: מתוך האינסטגרם)
באשדוד, בה אמורה הייתה השחקנית לשחק העונה (שנדחתה, כידוע, בגלל המלחמה למועד לא ידוע), רתחו מזעם והחליטו בצעד ראשון לשחרר אותה מהקבוצה. בשבוע האחרון היא מתאמנת בקבוצה סינית. "אחרי מה שרשמה, החלטנו לתת לה לשחק בסין", אמר המנהל המקצועי של המועדון, אורי בן סימון. "זה מאוד מכעיס, לא הייתי מצפה משחקנית ששיחקה בארץ ומכירה את ישראל לעשות דבר כזה". אחד מראשי הליגה הוסיף לא לייחוס: "הן פשוט כפויות טובה".
קנישה בל נמצאת בארץ מאז 2019. שיחקה באליצור חולון והפועל פ"ת, אך בימים האחרונים השוותה בין המעשים שנעשו בישראל לאלו בעזה: "הריגה של חפים מפשע פלסטינאים מחרידה. הרגידה של חפים מפשע ישראלים מחרידה. אם אתה לא מרגיש אותו הדבר, תצטרף לשאול את עצמך מדוע". שאטורי ווקר, למשל, שכיכבה אשתקד באשדוד, עוקבת אחרי עמודים ובהם הסברה פלסטינאית. אותו הסיפור עם אדוט בולגאק, שכיכבה בשלוש קבוצות שונות בארץ בשנים האחרונות - אליצור רמלה, מכבי עירוני ר"ג ומכבי חיפה.
ליז קמבייג', מהשחקניות הכי גדולות שהגיעו ארצה לאורך השנים וכיכבה בעונה שעברה במכבי אשדוד, גם כן עוררה סערה. הסנטרית האוסטרלית פרסמה ביום שני שעבר פוסט תמיכה בישראל, אך בימים האחרונים דווקא העלתה בסטורי בקשת גיוס כספים לילדי עזה. "מצליחים לגעת בשחקניות הללו במקומות הרגישים, חלק מהן נגררות וחבל", מסכם בן סימון.