הפועל ירושלים הכריזה הערב (רביעי) על החתמתו של מאמן חדש - איליאס קאנצוריס. היווני בן ה-50, ששוחרר לבקשתו מלימוז', לא עומד בקריטריונים הבסיסיים שקבע משרד הספורט למינוי מאמני כדורסל זרים, אך באיגוד החליטו לאשר את החרגתו - והוא יעמוד על הקווים כבר במחזור הבא, ביום ראשון מול הפועל אילת.
מדובר בהחלטה לא שגרתית של האיגוד. רק לפני ארבע שנים החליטו במשרד הספורט - יחד עם האיגוד - ליצור קריטריונים ברורים להחתמת מאמנים זרים בישראל, במטרה להקשות על מינוי אנשי מקצוע מחו"ל ולשמור על מעמדו של המאמן המקומי. מטרה נוספת הייתה לדאוג גם לכך שהמאמנים הזרים שיגיעו לכאן יהיו בעלי רזומה אמיתי ויוכלו לתרום לכדורסל הישראלי.
3 צפייה בגלריה
איליאס קאנצוריס
איליאס קאנצוריס
החלטה לא שגרתית של האיגוד. קאנצוריס
(צילום: צילום: Elyxandro Cegarra / Panoramic via Reuters)
שלושה קריטריונים מרכזיים נקבעו למינוי מאמן זר: 1. תעודת מאמן בתוקף עם חתימת נוטריון; 2. ב-12 השנים האחרונות מינימום של ארבע עונות מלאות בקבוצות ששיחקו בליגה הבכירה ביותר בארצן; 3. אימון בשלוש עונות מלאות לפחות בקבוצה שהשתתפה ביורוקאפ או בליגת האלופות. קאנצוריס אינו עומד בתנאים 2 ו-3. רוב הקריירה שלו עבד כעוזר מאמן, ורק בינואר 2020 קיבל את משרת האימון הראשונה שלו, כך שאין לו ניסיון של ארבע שנים מלאות בליגה בכירה וגם לא שלוש שנים מלאות בקבוצות ששיחקו במפעל אירופי בכיר.
ל-ynet נודע כי בוועדת חריגים של האיגוד, שאישרה את מינויו של קאנצוריס, ישבו האחראי על האגף המקצועי פיני גרשון, יו"ר הוועדה ד"ר איציק בן מלך והמנכ"ל יעקב בן שושן. בתשובה לפנייתנו, באיגוד הסבירו למה בדיוק הוחרג המאמן היווני: "לאיליאס קאנצוריס תעודת מאמן בתוקף (מההתאחדות היוונית), הוא עבד שלוש שנים בליגה הראשונה ביוון, חצי עונה בצרפת ומספר חודשים בגרמניה. סך הכל כמעט ארבע שנים – כנדרש. כמו כן, המאמן עובד שנים רבות כעוזר מאמן נבחרת יוון והשתתף באליפויות אירופה ועולם".
3 צפייה בגלריה
איליאס קאנזוריס
איליאס קאנזוריס
רק בינואר 2020 קיבל את משרת האימון הראשונה שלו. קאנצוריס
(צילום: FIBA PHOTOS)
3 צפייה בגלריה
ישב בוועדת החריגים. גרשון
ישב בוועדת החריגים. גרשון
ישב בוועדת החריגים. גרשון
(צילום: עוז מועלם)
עוד נטען כי "לאור הקרבה לקריטריונים שנקבעו, ההמלצה המקצועית, המלצות מגורמים מקצועיים מחו"ל וכן המצוקה הלא צפויה שהובילה לעזיבת מאמנה של הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ', כולל הצורך למאמן מתאים, הוחלט לאשר את העסקת המאמן עד תום עונה זו בלבד".
בקבוצות אחרות בליגת העל לא ממש אהבו את ההחלטה, זאת מאחר שבשנים קודמות לא מעט מהן עשו מאמצים למצוא מאמנים שמתאימים לקריטריונים ואף ויתרו על כאלה שלא עמדו בהם. בשלב זה אף אחת מהן לא צפויה לערער על ההחלטה. עם זאת לצעד של האיגוד עשויות להיות השלכות, וייתכן שיתקשה לא לאשר החרגות נוספות של מאמנים, או שייאלץ לשנות את הקריטריונים שנקבעו בשנת 2020.