עידן חדש בהפועל ירושלים: אנשי הכדורסל הישראלי נדהמו אתמול (חמישי) למשמע החדשות המרעישות - קבוצת ההשקעות בבעלות איש העסקים, מתן אדלסון, בנו של שלדון אדלסון, תרכוש את הפועל ירושלים לאחר שהגיעה להסכמות עם מייקל דיוויס - מנכ״ל קבוצת JSM ומי שמחזיק ברוב המניות של מחזיקת הגביע. עשינו סדר במשמעויות, הסיטואציה עם הבעלים הנוסף, אייל חומסקי ולאן הפועל ירושלים מכוונת.
כדי להסביר איך המהלך שהגיע בהפתעה גמורה לכולם, כולל לבעלים אייל חומסקי, נרקם, צריך ללכת מעט אחורה. בנובמבר 2021 החליט הבעלים דאז, משה גרינברג, להעביר את זכויות הניהול שלו אל מייקל דיוויס שיטפל בכל תהליך מכירת המניות.
4 צפייה בגלריה
מתן אדלסון הבעלים החדש של הפועל ירושלים
מתן אדלסון הבעלים החדש של הפועל ירושלים
תוכניות גדולות, ניסיון מועט. אדלסון
(צילום: באדיבות הפועל ירושלים)
במקביל, התנהל בין דיוויס לחומסקי קרב סמוי בניסיון למצוא רוכש, כל אחד מטעמו, ולאחר שלא הצליחו למצוא אחד כזה, וחומסקי עצמו לא הצליח להגיע להסכמות עם דיוויס על מחיר לקניית אותן המניות, הוחלט שחומסקי ייקח זמנית את כל הזכויות הניהול אליו.
סעיף שהוכנס לחוזה בהסכמה בין השניים הוא שאם עד ה-15 במרץ דיוויס לא ימצא רוכש, המניות ימכרו לחומסקי בכ-3 מיליון דולר, אבל גרינברג ודיוויס הדהימו עם אדלסון בן ה-27, שלפי גורמים בסביבתו רכש את ההחזקה ב-70 אחוז מהמניות במעל ל-10 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
זאק הנקינס שחקן הפועל ירושלים
זאק הנקינס שחקן הפועל ירושלים
פרידה מליגת האלופות, תחילה. שחקני הפועל ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
בינתיים, לא ברור אם בכוונתו המיידית של אדלסון לרכוש גם את חלקו של חומסקי, אבל אם ירצה בכך, הוא יצטרך גם את הסכמתו של חומסקי עצמו שמחזיק ב-30 אחוז מהמניות. יש לציין שהמבנה של בעלי הרוב (גרינברג) לעומת המיעוט (חומסקי) ייצר הרבה אי שקט, כשכל אחד "מושך" לצד שלו.
יש לציין כי העסקה עדיין לא נחתמה סופית אבל צפויה להיסגר בימים הקרובים. בדומה לפעם הקודמת בה הודיעו על העברת זכויות הניהול מגרינבג לדיוויס, גם הפעם ההודעה לא יצאה ממועדון הפועל ירושלים כהודעה רשמית, אלא מטעם אנשיו של דיוויס ואדלסון, מה שעוד יותר מרמז שעל אף שחומסקי ידע מהמהלך, שיתוף פעולה גדול, ככל הנראה, לא היה שם. וזאת בלשון המעטה.
4 צפייה בגלריה
אייל חומסקי מרוצה
אייל חומסקי מרוצה
מהלך שמגביר את החשדות. חומסקי
(צילום: יאיר שגיא)
המהלך שנרקם מתחת לאפם של אנשי ירושלים גורם להם להתגונן אפילו יותר, כאילו שהיחסים העכורים גם כך בינם ובין גרינברג ודיוויס היו צריכים מנה נוספת של מרירות וחשדנות. אם תרצו, הצעד המדובר של אדלסון, פותח סוג של חזית בעייתית מול אנשי חומסקי.
בהפועל ירושלים מעט סקפטיים לגבי כל המהלך ותוהים לגבי הרצינות של אדלסון, מאחר שמדובר בבחור צעיר עם חוסר ניסיון בניהול קבוצת כדורסל והוסיפו "האם הוא יהיה שנתיים-שלוש ויברח?".

ייקח חלק פעיל בניהול?

בסביבתו של אדלסון די מבטלים את החשדות, כשאמרו שהמטרה היא קודם כל להשקיע סכומים משמעותיים ולהפוך את הקבוצה מהבירה לפנים של הכדורסל הישראלי. הרצון העיקרי של קבוצת ההשקעות החדשה היא קודם כל לחזור למפעל היורוקאפ במקום ליגת האלופות, במטרה להשיג כבר בשנים הקרובות את הכרטיס ליורוליג.
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ירושלים
אוהדי הפועל ירושלים
יכולים להיות מרוצים. אוהדי הפועל ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
לפי גורמים המעורים בפרטים, אדלסון מתכוון להשקיע לכל הפחות כפי שהשקיע אורי אלון בתקופתו כבעלי המועדון (40־30 מיליון שקלים לעונה), ושתקציב הקבוצה עשוי לצמוח כבר בעונה הבאה לכ־50 מיליון שקלים, יותר מפי שניים מהתקציב שהועמד העונה, כולל כספים שיגויסו מספונסרים שונים.
מלבד הפן הכלכלי, ל-ynet ספורט נודע שבמהלך הסקירה הראשונית של אדלסון לגבי מצבה של הפועל ירושלים מבחינה ניהולית, הוא ירצה להכניס מספר אנשים מהתחום שיחזקו את כל המערך הניהולי והמקצועי, כולל איש מטעמו כמנכ״ל, אבל בנוסף מתכוון לקחת חלק פעיל בניהול הקבוצה בעצמו מאחר ובשנתיים האחרונות הוא מתגורר בישראל אחרי שעלה מארה״ב.