יומיים חלפו מאז חשיפת ynet על כך שאימוני ליגות הנשים הנמוכות בכדורגל וכדורסל לא הורשו לחזור לפעילות, בניגוד לקבוצות הגברים - להן משרד הבריאות דווקא כן נתן אישור - והסערה נמשכת. חברת הכנסת ממרצ, תמר זנברג, שלחה מכתב לשר הספורט, חילי טרופר, ובו דרשה שיפעל "לתיקון מיידי של אפליית ליגות הנשים".
זנדברג הוסיפה: "לפי המידע שברשותי, הוחזרו לפעילות שלוש ליגות גברים ואילו מתוך ליגות הנשים הוחזרה רק ליגה אחת. אף על פי שליגת הנשים השנייה היא ליגה מקצוענית, בה השחקניות משתכרות לפרנסתן, היא נותרה סגורה. בעוד שליגות הגברים, השנייה והשלישית, שאינן שונות ממנה במאומה מלבד העובדה שמשחקים בהן גברים - פתוחות ומתאמנות".
3 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
שוב אפליה בין גברים לנשים?
(צילום: אורן אהרוני)
"בכך, מוסיפות ההנחיות החדשות חטא על פשע - ליגות הנשים אשר גם בימי שגרה סובלות מאפליה מגדרית המתבטאת בתנאים, תקצוב ומשכורות, סופגות כעת מכה נוספת בחסות משבר הקורונה. הבחנה בין קבוצות ספורט לפי מגדר והמשך האיסור על אימוני ספורט לנשים בלבד מהווים אפליה חמורה ופסולה אשר אין לה מקום במדינה מתוקנת. נוכח הדברים, אני קוראת לך לתקן לאלתר את ההנחיות ולפרסם עוד היום נוסח מתוקן החף מהדרת נשים מהספורט הישראלי".
בנוסף, ח"כ זנדברג שלה מכתב באותו נושא גם ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עודד פורר, ונקבע דיון משותף בהשתתפות השניים ביום שני הבא.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מכתב חריף לשר הספורט. ח"כ זנדברג
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

הסערה ברשת: "חיים בעולם מעוות"

כזכור, ביום שישי האחרון יצאה הודעה רשמית של משרד התרבות והספורט שגם אימוני קבוצות הליגה הלאומית וליגה א' בכדורגל, יחד עם אימוני קבוצות הלאומית והארצית בכדורסל, ישובו בשבוע הבא לאימונים, אולם הפעם מדובר רק על גברים וההודעה לא כללה את חזרת הליגות הנמוכות יותר בנשים.
על פי סעיף 3.3 באותו חוזר, נכתב: "ספורטאיות וספורטאים שהם ספורטאים בליגת הבוגרים הראשונה בענפי הכדור הקבוצתיים, גברים או נשים וכן ספורטאים בליגות השנייה והשלישית לגברים בכדורגל וכדורסל רשאים להשתתף באימונים (ללא קיום משחקים)". השחקניות בליגות הנמוכות לא מופיעות באותו חוזר.
ההחלטה גרמה בשבת לסערה גדולה, בעיקר בקרב כדורסלניות המשחקות בליגת המשנה. הרשת גועשת בעקבות ההחלטה להחריג רק את הליגות הנמוכות לגברים ולא לנשים. "האם יש חוסר שוויון זועק לשמיים מזה?", כתבה שירי גולד, שחקנית נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר. "מה עומד מאחורי החלטה ביזיונית כזו? כולי תקווה שזו טעות אנוש אשר תתוקן כי לא ברורים לי מה ההבדלים".
גלית מוסאי, מאמנת קבוצת הנשים של רמת השרון, פרסמה פוסט חריף בפייסבוק בעקבות העניין: "איך אני מספרת לילדה שלי, שהיא בכתה ו', ועוד לא בת 11, שהיא לא תקבל מה שאח שלה בן 8 יקבל? אתמול בערב קיבלתי הודעה שרק גברים יכולים לחזור להתאמן בספורט קבוצתי. למה? כי נשים לא מקצועניות? כי נשים מדבקות יותר בנגיף הקורונה? כי גברים מתפרנסים מזה? כי העולם מעוות! לי יש בוס שהוא יוצא דופן! והוא שמסתכל על כל ספורטאי וספורטאית בצורה שווה! אבל אני דואגת... כי כך נראה העולם שלנו".
במוצאי שבת משרד הספורט שלח הבהרה: "בימים מאתגרים אלו המשרד עוסק ללא לאות בהחזרת הספורט על פי מתווים מסודרים המשתנים חדשות לבקרים בעקבות מצב התחלואה וקצב התפשטות נגיף הקורונה. המשרד נמצא בקשר שוטף אל מול משרד הבריאות בנוגע למתווים אלו. הממשלה וקבינט הקורונה אישרו את החזרת שאר הליגות המקצועיות כחלק מהחלטת ממשלה על החזרת מקומות העבודה, זאת בנוסף לאימוני ליגות העל שכבר אושרו ביום ד' שעבר. למען הסר ספק על כלל הקבוצות לשמור על ההנחיות והכללים ובפרט בידוד ביתי כמתחייב.
"לצערנו, נפלה טעות סופר במכתב כפי שפורסם ביום שישי האחרון לגופי הספורט. אנו מבקשים להבהיר, כי המשרד בעל תפיסת עולם של שוויון מהותי בין מגוון הקולות בחברה הישראלית תוך נקיטתם של צעדים אקטיביים להנכחתן החיובית של נשים בציבוריות הישראלית, בתרבות, כמו גם בספורט. בתוך כך, המשרד יפרסם תיקון בהקדם. המשרד ימשיך לקדם את החזרת כלל הספורט הישראלי לפעילות בזהירות ובאחריות".