משחק באאוקה אף פעם לא היה משהו שבמכבי ת"א חיכו לו, אבל הביקור הערב (שישי, 21:00) אצל פנאתינייקוס מדאיג את האוהדים הצהובים. לאו דווקא בגלל היריבה, שחווה בשנים האחרונות ירידה תלולה ביכולת ביורוליג, אלא בעיקר בשל צמד מילים: "משחק חוץ". כאלו שגורמות אי נוחות העונה לאוהדי הקבוצה.
לצד יכולת אדירה בהיכל והמאזן הביתי הטוב במפעל (1:8), משחקי החוץ הם נקודת התורפה של הצהובים. שני ניצחונות בתשעה משחקים השיגה החבורה של עודד קטש העונה מחוץ לביתה - וגם פה היא מדורגת ראשונה בכל היורוליג. בפן השלילי כמובן.
5 צפייה בגלריה
ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
כאב-ראש מחוץ להיכל. בולדווין
(צילום: טל שחר)
מכבי ת"א פתחה את הסיבוב השני ביורוליג ברגל ימין עם 81:90 חשוב מול פרטיזן בלגרד. הניצחון הזה שלח אותה אל המקום השמיני בטבלה עם מאזן של 8:10, אבל כדי לסדר לעצמה מקום בפלייאוף היא תהיה חייבת - ובהקדם - לשפר את מאזן החוץ שלה. ואין דרך טובה יותר מלעשות זאת כבר הערב באתונה מול קבוצה פחות טובה ממנה, לפחות על הנייר.

לשנות גישה

הצהובים, כאמור, מחזיקים במקום הראשון במאזן הביתי לצד באסקוניה והחזירו את ההיכל להיות המבצר שכל-כך קשה לקבוצות אחרות לשחק בו. מצד שני, גם בונים על זה יותר מדי ויש מצב שעם העונה המשוגעת ביורוליג (רק שני ניצחונות מפרידים בין המקום השמיני לראשון), הצהובים עוד ימצאו את עצמם בשמינייה הראשונה גם בלי לשפר בצורה ניכרת את המאזן במשחקי החוץ. בשביל ההרגשה הכללית בתוך הקבוצה וגם במחשבה לקראת השלבים הבאים, בקבוצה יצטרכו לשנות את הגישה הזאת.
"מה במכבי ת"א רוצים להשיג? מקום בשמינייה? הם יכולים להשיג את זה", אמר אתמול צביקה שרף, שאימן בעבר את הצהובים ומכיר מקרוב את העוצמות של ההיכל. "יד אליהו הוא מבצר. יש מגרשים מסוימים שנותנים את האווירה לקבוצה הביתית ומפריעים לאורחת, וזה ההיכל. כשקבוצות אחרות מגיעות לשם, הן פתאום לא מצליחות לשמוע את המאמן בפסקי זמן בגלל הרעש של הקהל, השחקנים לא מצליחים להבין את ההוראות, כשהם תוקפים פתאום הסל נראה רחוק. הקהל של מכבי ת"א השנה בהחלט בשיאו".
שרף המשיך: "היורוליג שוויונית מאוד העונה. יש מספר קבוצות שחלשות יותר ממכבי ת"א ולזה צריך להוסיף את ההיעדרות של הקבוצות הרוסיות, שבעצם פינו לפחות שני מקומות בפלייאוף. אם מכבי ת"א לא תיפול בכמה משחקים ביתיים, היא תצליח לנצח בכמה משחקי חוץ. רק שלא יתחילו לחשוב שם שאם משחקים בבית, אז זה יעשה לבד את העבודה".
5 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
כמה נקודות הם שווים בכל משחק? אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
מכבי ת"א רשמה עד עכשיו שבעה הפסדי חוץ, מתוכם שניים שהיו צריכים להימנע: מול וירטוס בולוניה ובאיירן מינכן. הצהובים רשמו שני ניצחונות, מול מילאנו, שהגיעה בתקופה גרועה, ואלבה ברלין החלשה, מה שסומן מראש כמשחק שצריך לנצח בו. אם נלך להשוואה לעומת שאר הקבוצות ביורוליג, מכבי ת"א נמצאת במקום האחרון בניצחונות חוץ וחולקת את המקום הזה עם עוד ארבע קבוצות, שכולן מתחתיה בטבלה.

"יש יותר כוחות בהיכל"

הבעיה היא לא מה שהיה, אלא מה שיהיה. עד עכשיו מכבי ת"א השיגה רק שני ניצחונות חוץ ובכל פעם שהיא לא משחקת בבית השחקנים נראים מעט כבויים, לא באותן אנרגיות ומוטיבציה. אפשר היה לראות את זה בצורה הכי בולטת בתבוסה האחרונה מול ריאל מדריד (98:65), מה יהיה הלאה? לצהובים נותרו עוד שבעה משחקי חוץ, מתוכם חמישה מפגשים עם קבוצות חזקות כמו אולימפיאקוס, ברצלונה ומונאקו שנמצאות במעלה הטבלה, או כמו אנאדולו אפס וז'לגיריס קובנה, שנחשבות ליריבות ישירות על המקום בשמינייה.
5 צפייה בגלריה
בראון
בראון
ועכשיו: לנצח בחוץ. בראון
(צילום: עוז מועלם)
מי שמבין את ההבדלים באנרגיות בין משחקי בית לחוץ הוא מוטי דניאל, שמכיר את ההיכל גם בתור שחקן של מכבי ת"א וגם בתור שחקן שהגיע עם קבוצות שונות כיריב. "תמיד אהבתי יותר לשחק בבית", מספר דניאל, "היו לי יותר כוחות שם. זה מתחיל מהמקום שלך בחדר ההלבשה, מההיכרות שלך עם המגרש וכמובן הפקטור המשמעותי הוא הקהל עם כל הדחיפה שלו. יש פער במוכנות, נוחות, רמת הדריכות ורמת הביטחון. יותר מזה, זה מתחיל לפני ההגעה למגרש בכלל, כי בדרך כלל לכל שחקן כדורסל יש שגרה מסוימת ביום של משחק. אתה מגיע מהבית, יש לך את סדר היום שלך והכול. במשחקי חוץ זה אחרת לגמרי, אתה אחרי טיסה, מגיע מבית המלון. כמו שאני רואה את המצב של מכבי ת"א, זה לא כזה דרמטי, אבל זה ברור לעין שהיא יותר טובה בבית מאשר בחוץ".
זה נכון שבמכבי ת"א "קונים" לחלוטין את המצב של עכשיו כשהם מדורגים במקום השמיני בטבלה ושומרים על רמת בטיחות מסוימת להשיג מקום בפלייאוף, בטח אם הם ימשיכו לנצח בתדירות הזאת במשחקים הביתיים. אבל בקבוצה לא מעלימים עין מהבעיה כדי לא לפתח בשחקנים תלות בהיכל או באנרגיות שהאוהדים מספקים להם, בעיקר בשביל השלבים המתקדמים יותר של העונה וכדי לא לגרום למשברים מיותרים כמו שקרה בסיבוב הראשון כשהם ספרו חמישה הפסדי חוץ והלחץ התחיל לדבר.