אוהדי א.א.ק יורים חזיזים על היציע הירושלמי
(צילום: באדיבות הפועל ירושלים)
יממה לאחר האירועים הקשים ביציעים באתונה, פיב"א הודיעה היום (חמישי) כי תחקור את אירועי המשחק בין א.א.ק להפועל ירושלים. "אנחנו מגנים כל אלימות בספורט", נכתב, בין השאר, בהודעה הרשמית. הירושלמים הגישו עוד אתמול תלונה רשמית לפיב"א וטענו כי לא היה ערך ספורטיבי למשחק לאור מה שהתרחש ביציעים.
"זה היה מבעית", סיפרה בקול רועד אחת מאוהדות הפועל ירושלים שנכחה אתמול (רביעי) במשחק שהפך לשדה קרב של ממש וכלל זריקות של חזיזים ואבנים מצד הקהל היווני.
4 צפייה בגלריה
דגל ישראל השרוף ואבנים שנזרקו
דגל ישראל השרוף ואבנים שנזרקו
דגל ישראל השרוף ואבנים שנזרקו
(צילום: הפועל ירושלים וראובן שוורץ, ONE)
ההודעה הרשמית של פיב"א
"רגע אחד אני שרה כמו כל האוהדים ורגע אחרי זה, פחות מדקה, שמעתי פיצוצים וקלטתי אבנים ענקיות נזרקות לכיווננו", הוסיפה האוהדת. "באמת שבהתחלה לא הבנתי מה קורה, חטפתי חרדה איומה. לא ידעתי אם זה פיגוע או משהו אחר, זה כל מה שאני זוכרת. את השאר כבר לא הצלחתי לראות".
עוד ועוד אוהדי הפועל ירושלים סיפרו החל מאתמול על התפנית שהפכה את משחק מספר 2 בשלב רבע הגמר להרבה דברים מלבד משחק כדורסל. הם נחתו באתונה כבר ביום שני, והחיכוך המוקדם עם אוהדי א.א.ק אתונה לא רמז למה שצפוי במשחק. "כמובן שהיו חילופי מילים פה ושם כשנתקלנו אחד בשני ברחוב, אבל הכל נשאר בגדר ספורטיבי וחברי", משחזר אחד האוהדים.
במשחק עצמו התמקמו כ-500 אוהדי ירושלים ביציע העליון באולם 'אואקה', רחוק מאוהדי היריבה, אבל בזמן אמת זה לא ממש מנע את הפיצוץ. חזיזים וזיקוקים נשלחו מהיציע של האוהדים הצהובים לכיוון היציע האדום, אבנים נזרקו ופגעו במספר אוהדים שנזקקו לטיפול רפואי, לצד דגל ישראל שנשרף, התנוססו ביציע המארחים דגל פלסטין ותמונתו של מרואן ברגותי.
"הייתה פשוט אווירה עוינת", סיפר אחד האוהדים בשיחה עם ynet: "טסתי למשחק בציפייה ליהנות, בלי קשר להפסד או ניצחון, ופשוט סבלתי. חוץ מזה שכבר בקושי הצלחנו לראות את המשחק, גם לא היה כבר חשק. עצוב לראות דברים כאלה במגרשי כדורסל. באמת שאין לזה מקום. אנחנו לא במלחמה, אנשים באים לראות משחק כדורסל, לעודד את הקבוצה שהם אוהבים ובפועל נכנסו לאזור קרב".
"מדובר בכאוס ומחדל אבטחתי שאין כדוגמתו", הוציאו בהפועל ירושלים הודעה בזמן המשחק. פעם אחר פעם ביקש הכרוז מאוהדי א.א.ק לעצור את ההתנהגות הזאת, אבל הם בחרו לא להקשיב לו, בשלב הזה גם אוהדי הפועל ירושלים שהיו מאוד מרוחקים וכמעט שלא היה ניתן להגיע אליהם בשלב האבטחה הכבדה שסבבה אותם התחילו להילחץ מאוד.
מנהל הקבוצה, עדי כהן סבן, לקח את המיקרופון של הכרוז וניסה להרגיע את האוהדים, אך לשווא. המשטרה המקומית לא הצליחה לעצור את המתרחש ביציעים, מה שגרם לשופטים לתהות במחצית אם לעצור את המשחק, אך לאחר התייעצויות והתלבטויות רבות הוחלט על המשך קיומו.
4 צפייה בגלריה
דג'יקיץ והשופטים, במהלך האירועים באתונה
דג'יקיץ והשופטים, במהלך האירועים באתונה
דג'יקיץ והשופטים, במהלך האירועים באתונה
(ראובן שוורץ, ONE)
בהפועל ירושלים יודעים לספר שעלו מספר אפשרויות, כמו להמשיך את המשחק ללא קהל - אך אחרי שיחה של הבעלים, אייל חומסקי יחד עם המשטרה הוחלט להמשיך את המשחק במתכונתו.
"גם הפסקת המשחק היא אפשרות שנשקלה ברצינות על ידי הנהלת הקבוצה", כתבו בהודעת המועדון, "אך אנשי הביטחון והמשטרה הזהירו כי החלטה זו עלולה להוביל לכאוס מוחלט ופוגרום אלים שהיה מסכן חיי אדם. לכן הוחלט להמשיך את המשחק. אנחנו מצרים על החוויה הטראומתית שאוהדינו נאלצו לעבור, המועדון לא יעבור על האירועים בשתיקה ותלונה חמורה תוגש לפיב״א".
4 צפייה בגלריה
בקבוצה לא בונים על פסילת המשחק. שחקני ירושלים
בקבוצה לא בונים על פסילת המשחק. שחקני ירושלים
בקבוצה לא בונים על פסילת המשחק. שחקני ירושלים
(צילום: ראובן שוורץ, ONE)
אחרי שחצי ההאשמות הופנו כלפי משטרת אתונה, אוהדי הפועל ירושלים הפנו חלק מחצי הביקורת כלפי הנהלת הקבוצה, על כך שלא החליטה להפסיק את המשחק. "הייתה תחת מתקפה אמיתית ואף אחד לא ראה לנכון לעצור את המשחק", הוסיף אחד האוהדים. "הדבר הכי נכון היה להפסיק את המשחק. אי אפשר שהנהלת הקבוצה תיתן לגיטימציה לכזה דבר, וממש לא מעניין אם המשטרה אמרה להם שזה יצור יותר בלגן, ומה עם זה שאוהדים נפגעו? דיממו? ונכנסו להתקף חרדה? זה לא בלגן? זה לא מספיק שחומסקי יוצא באיזה סרטון אחרי שכל המשחק נגמר ומסביר לנו מה קרה שם.
"זה לא מעניין מה המשטרה אומרת או לא אומרת, באותו רגע השחקנים היו צריכים לרדת מהפרקט, רק ככה היו מבינים את גודל האירוע שקרה שם והיו מכבדים אותנו יותר ולא מאפשרים שזה יקרה שוב, עכשיו מה? אז ישלחו תלונה לפיב״א והם יקנסו את אתונה בכמה אלפי דולרים, מה זה כסף לעומת הכבוד שלנו ולשמור על ביטחוננו?".
4 צפייה בגלריה
"מה זה כסף לעומת כבוד?". היציע האדום, אתמול
"מה זה כסף לעומת כבוד?". היציע האדום, אתמול
"מה זה כסף לעומת כבוד?". היציע האדום, אתמול
(צילום: ראובן שוורץ, ONE)
יש לציין שהפועל ירושלים רואה בחומרה את שלל האירועים שקרו במשחק כמו שנכתב בהודעה. "הפועל רואה באירועים הקשים באתונה כלא פחות ממתקפת טרור על אוהדים ירושלים, שהגיעו בהמוניהם לתמוך בקבוצתם, כפי שהם עושים במשך שנים".
הקפטן איתי שגב התייחס לאירוע: "האוהדים שלנו עברו חוויה מזעזעת, אני רוצה להגיד שליבנו איתם, באמת תודה לכל אחד שהשקיע מזמנו ומכספו, אני מקווה שהם לא יצטרכו לעבור שום חוויה כזאת בעתיד".

א.א.ק אתונה: "מביעים צער על התמונות המבישות"

מא.א.ק אתונה נמסר בתגובה לאירועים: "אנו מביעים צער וסלידה מהתמונות המבישות. הזוועה גרמה להרס נרחב במגרש הביתי שלנו והיא עלתה על כל דמיון חולני. החוליגנים האלה לא נמנים על משפחת א.א.ק אתונה. האוהדים שכן נמנים על משפחתנו התנהגו באופן מופתי".
"במשך שנים המועדון שלנו הוכיח שאין בו רגשות אנטישמיות וכי הוא מכבד זכויות אדם ונלחם באלימות. החוליגנים הוכיחו שהם רוצים לפגוע במותג שלנו ולהחליש אותנו, והם פוגעים בנו בפעם השנייה בתוך ארבעה חודשים. אבל הם לא יביסו אותנו. מהאוהדים האמיתיים שלנו אנחנו מבקשים סליחה גדולה, ואנו מתנצלים בכנות בפני אוהדי הפועל. החוליגנים הם אויבים של א.א.ק".
פורסם לראשונה: 08:26, 13.04.23