זה היה באוויר בימים האחרונים וכעת זה רשמי: אחרי קצת יותר מעונה אחת - הפועל ירושלים החליטה להיפרד ממאמנה אלכסנדר דז'יקיץ'. הסרבי לא היה מוכן לשוב לישראל בשלב המצב הביטחוני ובמועדון החליטו - אחרי שהמתינו מספר שבועות - להודיע על סיום עבודתו.
כזכור, הסרבי לא הגיע לשני משחקי הליגה הראשונים של ירושלים, כמו כל השחקנים הזרים, והקבוצה ספגה שני הפסדים כואבים - לעירוני ר"ג והפועל עפולה (תבוסה ב-40 הפרש).
4 צפייה בגלריה
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
מאמן הפועל ירושלים אלכסנדר דז'יקיץ'
הולך הביתה. דז'יקיץ'
(צילום: אתר פיב"א)
לאחר מכן המאמן הסכים להגיע לישראל, אך דווקא ביום שחזר - היו אזעקות בירושלים, מה שהגביר את החשש שלו לחזור שוב אחרי שהקבוצה טסה למשחק בליגת האלופות. במחזור לאחר מכן, מול הפועל ת"א, הוא שוב נשאר בסרביה והקבוצה ספגה הפסד נוסף. מאז הוא לא חזר ארצה - ובקבוצה החליטו היום, כאמור, להזיזו מתפקידו.
בהפועל ירושלים נפרדו: "לא בכל יום או בכל שנה קבוצת כדורסל נאלצת להיפרד מהמאמן שלה, שלא מסיבות מקצועיות. למרבה הצער, אנו חווים מקרה כזה בפעם הראשונה. הפועל ירושלים מודיעה כי הגיעה להסכמות עם המאמן אלכסנדר דז'יקיץ' על התרת חוזהו, וזאת בשל אתגרים אישיים שאיתם נאלץ המאמן להתמודד כתוצאה מהמצב הביטחוני".
"דז׳ילה, אנחנו רוצים להודות לך על שנה וחצי מופלאות. בתקופה שלו במועדון, הוביל אלכסנדר דז'יקיץ' את הפועל עד לגמר ליגת האלופות, לזכייה בגביע המדינה ובגביע ווינר, ובנה כאן קבוצה חזקה ומלוכדת, שמשחקת למען האוהדים שלה. כולנו בהפועל ירושלים - שחקנים, מאמנים, צוות, הנהלה, משרד, אוהדים - מודים לך מעומק הלב על כל מה שעשית למען המועדון ורוצים לאחל לך הצלחה בכל אשר תלך. ירושלים תמיד תישאר הבית שלך".
זמן קצר לאחר ההודעה הרשמית של הפועל ירושלים על עזיבתו של דז'יקיץ', פירסמה נבחרת גאורגיה כי הסרבי מונה באופן רשמי למאמנה.
4 צפייה בגלריה
דז'יקיץ'
דז'יקיץ'
כבר לא ישוב לישראל. דז'יקיץ'
(צילום: FIBA PHOTOS)
ירושלים תחת דז'יקיץ' העפילה לשלב 16 האחרונות בליגת האלופות של פיב"א לאחר שסיימה את שלב הבתים הראשון במאזן של חמישה ניצחונות מול הפסד בודד. בליגת העל היא בדיוק במאזן הפוך 3:1.
המאמן הגיע בתחילת העונה שעברה לירושלים ורשם איתה שנה נהדרת. הוא הוביל אותה לזכייה בגביע המדינה ולגמר ליגת האלופות, שנם נוצחה על-ידי בון הגרמנית.

גולמאץ יגיע?

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בירושלים בחנו את השוק בימים האחרונים ועלו לא מעט שמות של מאמנים עם רזומה במפעלים אירופיים (כפי שדורש תקנון משרד הספורט), כמו ננאד מרקוביץ' ואיליאס זורוס, אך מי שנמצא בראש הרשימה הוא שחקן העבר של המועדון, יוריצה גולמאץ.
4 צפייה בגלריה
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ כשחקנה של הפועל ירושלים
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ כשחקנה של הפועל ירושלים
אוהדי ירושלים מקבלים את גולמאץ ב-2006
(צילום: טל שחר)
גולמאץ הסלובני (46) זכור יותר מקריירת המשחק שלו ואף כיכב בקבוצה בעונת 2006/7. לפני עשור הוא פרש ומונה לעוזר מאמן בציבונה זאגרב ובהמשך בנבחרת גיאורגיה. ב-2017 הפך למאמן ראשי וזכה בשלוש אליפויות סלובניה - אחת עם קבוצת קופר האלמונית ושתיים עם צדביטה, ממנה פוטר במארס האחרון. הישג השיא שלו היה הופעה ברבע גמר היורוקאפ בעונת 2021.
הבעיה היחידה שעומדת בפני הפועל ירושלים היא שגולמאץ אינו עומד בקריטריונים של משרד הספורט, מאחר שחסרה לו עונת אימון אחת ביורוקאפ/ליגת האלופות (השלים שתיים מלאות, והקריטריון הוא לשלוש). בירושלים יבקשו להחריג את התקנון, לאור המצב הביטחוני והסיטואציה המורכבת.

זכור לטובה: ננאד מרקוביץ'

כאמור, גם הבוסני בן ה-55 נמצא ברשימת המועמדים. הוא אחד השחקנים האהובים על אוהדי הפועל ת"א אי פעם, למרות שלבש את הגופייה האדומה בסך הכל עונה וחצי. מרקוביץ' הגיע עם הפועל ת"א לגמר גביע המדינה ולגמר הפלייאוף, אבל בשני המקרים הקבוצה הפסידה ליריבה העירונית, מכבי ת"א. הוא חזר לשחק בקבוצה בהמשך לעונה נוספת, ושיחק לאחר מכן גם בהפועל אילת.
4 צפייה בגלריה
ננאד מרקוביץ'
ננאד מרקוביץ'
עתיר ניסיון. ננאד מרקוביץ'
(צילום: Fiba europe)
מרקוביץ' הוא מאמן הרבה יותר מנוסה מגולמאץ, והספיק לעבוד בהרבה מועדונים. בין השאר הוביל את פאניוניוס הקטנה להעפלה ליורוליג בשנת 2007, אבל עזב את המועדון. כמו כן, עבד בשלוש קבוצות שונות בטורקיה (טרבזונספור, קרשיאקה וגזיינטפ) וזכה עם טנריפה הספרדית בגביע הבין-יבשתי ב-2018.
משנת 2021 הוא אימן את דיז'ון, אותה הוביל למקום הראשון בתום העונה הסדירה בצרפת (2021/22), וגם לחצי גמר הגביע בעונה הקודמת. רק לפני שבועיים הודיעה דיז'ון די במפתיע על פיטוריו למרות שהוביל את המועדון לטופ 16 בליגת האלופות בזכות מאזן 0:5 בשלב הבתים הראשון. בליגה הצרפתית הקבוצה שיחקה הרבה פחות טוב, ובעת פיטוריו עמדה על מאזן שלילי של 6 ניצחונות ו-9 הפסדים. במועדון הוציאו הודעת פיטורים לקונית ומוזרה, ובה ציינו שמרקוביץ' פוטר מבלי להציג את הישגיו עם הקבוצה או איזושהי הערכת תודה, מה שיכול לסמן על סיום רע של מערכת היחסים בין הצדדים שנמשכה שנתיים וחצי.