כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, החל מיום ראשון הקרוב תצא לפועל הפעימה הראשונה שתאפשר כניסת קהל לאירועי ספורט, 300 איש - באולמות סגורים ו-500 למקומות פתוחים, כשבפעימה הבאה שתגיע בתשעה במרץ, המטרה תהיה הכנסת אלפי אוהדים. בכל מקרה מדובר רק כאלו שמחזיקים בתעודות מתחסנים או מחלימים.
הערב תתקיים פגישת עבודה במשרד התרבות והספורט בין השר חילי טרופר, יו"ר ההתאחדות לכדורגל אורן חסון, מנכ"ל איגוד הכדורסל, יעקב בן שושן ויו"רים של מנהלות הליגות בכדורגל ובכדורסל, ארז כלפון ושמואל פרנקל יחד עם נציג של משרד הבריאות. המטרה של הפגישה היא לנסות ולמצוא מתווה שאכן יאפשר כניסת קהל כבר בראשון הקרוב.
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
ראש המטה של משרד התרבות והספורט, גיא גוטמן שהיה אחראי על נושא החזרת הילדים והנוער החל מראשון לאימונים ומשחקים ועניין הקהל, בחן מדינות כמו אנגליה בהן היתה חזרת קהל, כשאחת הבעיות היתה התקהלות גדולה מחוץ לאיצטדיונים
הסיכום העקרוני הושג בקבינט הקורונה בין שר הביטחון בני גנץ לשר הבריאות יולי אדלשטיין, ואמור לקבל את אישור הממשלה ומייד לאחריו להוביל לשינוי בהתאם של תקנות הקורונהלגבי הפעימה השנייה בתשעה במרץ, יש ויכוח לגבי המספרים, בעוד משרד הבריאות מדבר על 1,000 נכנסים, משרד הספורט על 3,000 לפחות ואילו במנהלת הליגה בכדורגל על 30 אחוז מתכולת האיצטדיון ולמעשה פועלים כדי שייכנסו 500 צופים לכל יציע.
4 צפייה בגלריה
תמונת חילי טרופר
תמונת חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: עוז מועלם)
מה שהוביל להחלטה לפתיחת אירועי הספורט לכמות מצומצמת של קהל היה ההחלטה להפעיל את אירועי התרבות, ולכן היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט הודיע כי בדיוק כמו שתתאפשר כניסת 500 צופים למופע תרבות בקיסריה למשל, ייפתחו גם אירועי הספורט.
ההחלטה מקבינט הקורונה הפתיע את קבוצות הספורט השונות שלא תכננו לרגע כי כבר בעוד חמישה ימים תהיה להם האפשרות להכניס קהל, והביאה איתה שאלות רבות לגבי האפשרות להוציא לפועל את כניסת הקהל כבר בתחילת השבוע הקרוב. המתווים שכבר הוכנו והועברו למשרד הבריאות כוללים כמויות גדולות יותר, כשהמעקב אחרי כניסת הקהל יהיה דרך אפליקציה ייעודית. נושא עלויות האבטחה והשיטור שיהיו גבוהות במיוחד על מנת לפקח על האירועים הוא רק אחת השאלות שעלו.

4 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
ארז כלפון. "לא ישים בכדורגל בפעימה הראשונה"
(צילום: עוז מועלם)

במנהלת הליגות בכדורגל קיבלו את המידע ומנסים לעבד אותו מול משרד הבריאות. "אני בקשר עם משרד הבריאות, זה לא ישים בכדורגל בפעימה הראשונה", הסביר היו"ר ארז כלפון. "השאלה אם זה יהיה לטובת הקהל הרחב, אחרת אישור ל-500 אוהדים, זה שווה עוד 5,000 אוהדים בחוץ. ומה קורה עם אוהדי קבוצת החוץ, האם המספר כולל בעלי תפקידים, עובדים. נצטרך לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר, בכל מקרה הכניסה עם כרטיסים וכיו"ב תהיה רק בתשעה במרץ. נגבש הוראות מול משרד הבריאות ונעדכן את הקבוצות". שאלה נוספת היא האם המספר 500 כולל את חברי ההנהלה, עובדים, אנשי טלוויזיה, סדרנים ועוד שמגיעים למאות במגרשים הגדולים. מי שיהיו בבעיה גדולה יותר הם המועדונים הגדולים עם פוטנציאל של אלפי מנויים, בנוגע לזהות הנכנסים ועל פי איזה קריטריון. "אנחנו מחכים להוראות של המנהלת", הסבירו במכבי ת"א ואילו במכבי חיפה סיפרו: "אנחנו בבעיה קשה בפעימה הראשונה והשניה איך ומי מכניסים. נצטרך לגבש קריטריונים".
גם ההתאחדות לכדורגל תצטרך להתמודד עם שאלות, בנוגע לכניסה של 500 אוהדים במשחקי הליגות הנמוכות. "יש מאבטחים בכל אירוע והם יצטרכו לבדוק תעודת מתחסן או מחלים", הבהירו בהתאחדות. "במקומות פתוחים יהיו ניידות משטרה ופיקוח שיקפידו על העניין, בכל מקרה אין עדיין הוראות ברורות, נחכה לראות מה קורה ונוריד את זה לקבוצות".

באנגליה: דירוג אזורים על פי חומרת ההתפשטות

במבט למה שקרה באנגליה, אז לקראת סוף השנה האזרחית, אחרי שחלה הקלה זמנית בהגבלות והאזורים חולקו לארבעה דרגים לפי מצב התחלואה, כאשר הדרג הראשון הוא הבריא ביותר והרביעי הפגוע ביותר מהמגפה. אף קבוצת כדורגל לא משחקת באזור שהוגדר כדרג 1, שם מותרת השתתפות של 4,000 אנשים, אך ליברפול ואברטון (דרג 2) הורשו להכניס 2,000 צופים למספר משחקים עד שהגיעה עלייה ניכרת בכמות הנדבקים שהובילה לסגירה מחודשת של היציעים.
4 צפייה בגלריה
אוהדי ליברפול
אוהדי ליברפול
אוהדי ליברפול אחרי שאושר להם לחזור. בינתיים היציעים שוב נסגרו
(צילום: AP)
החל מראשון הקרוב חוזר גם הספורט התחרותי בכל הענפים, ובין היתר למעשה ניתן יהיה להכניס קהל גם לתחרויות באולמות סגורים או במקומות פתוחים בענפים פחות פופולריים, כמו כדוריד, כדורעף וכיו"ב וגם אפשרות של הורים לכניסה לתחרויות של ילדיהם בענפים השונים או במשחקי הכדור. שר התרבות והספורט חילי טרופר: "אנו שמחים שהתרבות והספורט חוזרים לחיים, ונמשיך לפעול כדי לחזק עולמות אלה ולהרחיב את פתיחתם".