כשמדברים על כדורגל תל אביבי, מתייחסים בדר"כ לקבוצות ליגת העל של העיר. אך אי שם בליגה השנייה מתכוננת הסינדרלה הפוטנציאלית בית"ר ת"א/בת-ים לקראת האירוע הכי גדול שלה העונה - חצי גמר גביע המדינה, ולא סתם, אלא בדרבי קטן-גדול מול הפועל תל אביב.
המועדון, שמשמש היום כמעין קבוצת בת של מכבי ת"א, שתשחק בחצי הגמר השני מול מכבי חיפה, עבר לא מעט גלגולים לאורך השנים. בתחילת הדרך כבית"ר ת"א, הקבוצה לקחה פעמיים את גביע המדינה (1940, 1942) והייתה חלק מהליגה הראשונה במשך שנים רבות. בשנת 2000 היא עברה איחוד עם שמשון ת"א והפכה להיות בית"ר שמשון תל אביב, עד לשנת 2011 שבה שמשון פרשה מהאיחוד. היא עברה איחוד נוסף, הפעם עם עירוני רמלה, והפכה להיות בית"ר ת"א/רמלה, זאת עד לשנת 2019 שבה פורק האיחוד. לאחר מכן, הקבוצה התאחדה עם מכבי עירוני בת-ים לגרסתה הנוכחית והסנסציונית, שהצליחה לעבור את מכבי הרצליה, עירוני קריית שמונה, הפועל רמת גן ובני סכנין.
7 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר ת"א/בת ים חוגגים
שחקני בית"ר ת"א/בת ים חוגגים
שחקני בית"ר ת"א/בת-ים חוגגים
(צילום: שרון צור)
אחד ממשחקי גביע המדינה הזכורים ביותר בכדורגל הישראלי היה ההדחה המפתיעה של מכבי ת"א בסיבוב ט' על ידי בית"ר שמשון ת"א (2008), משער בדקה ה-120 של אדם מזרחי. אז שיחקה הקבוצה בליגה הארצית. הערב (רביעי, 21:00), בגרסתה הנוכחית, היא תנסה לעשות בסמי עופר משהו גדול הרבה יותר, אלא שהפעם זה יהיה מול היריבה העירונית המרה של קבוצת האם הלא רשמית - הפועל ת"א.
במועדון חולמים בגדול, כשהמנצח על החגיגה הוא המאמן עמיר נוסבאום, שצפוי בעונה הבאה לעמוד על הקווים של עירוני קריית שמונה בליגת העל. זה זמן טוב להאיר כמה צדדים בקבוצה המיוחדת הזו.
7 צפייה בגלריה
עמיר נוסבאום
עמיר נוסבאום
עמיר נוסבאום
(צילום: אורן אהרוני)

היכולת בגביע והכדורגל ההתקפי

בזמן שבליגת העל מבקרים את שיטת שלושת הבלמים שהפכה להיות פופולרית ואת הכדורגל ההגנתי, בית״ר ת״א/בת-ים מדגימה איך קבוצה התקפית צריכה לשחק. היא עולה למגרש בביטחון יוצא דופן, באופן מפליא בעיקר כשמדובר בחבורה של שחקנים צעירים. בית"ר היא עוף מוזר בנוף של הליגה הלאומית, ובין הקבוצות ההגנתיות היא משחקת כדורגל התקפי ותוסס, כשנוסבאום מאמן מושך לכיון הכדורגל האטרקטיבי.
"הכדורגל ההתקפי זה חלק מהאג'נדה והפילוסופיה שלנו", מספר המאמן. "זה גם מה שננסה לעשות בגביע. זה לא קשור רק לחיבור עם מכבי תל אביב, אנחנו בית"ר ת"א/בת-ים והמטרה שלנו היא לשדר לשחקנים שיאמינו בעצמם, שבכל מגרש אפשר לנצח כל קבוצה. האמונה הזו היא העיקר אצלנו".
7 צפייה בגלריה
בר כהן בפעולה
בר כהן בפעולה
בר כהן בפעולה
(צילום: שרון צור)
למרות שספג לא מעט ביקורת כמאמן הפועל פתח תקווה, הקדנציה שלו בבית"ר ת"א/בת-ים היא מוצלחת. אומנם הקבוצה לא הצליחה לעלות לליגת העל, אבל היא מציגה כדורגל שכולנו אוהבים לראות ובנויה על מדיניות וסגנון שמאפיין את האחות הגדולה מכבי תל אביב. המטרה: כדורגל טוב וחיובי.

הפרויקט והקשר ההדוק למכבי תל אביב

בשקט בשקט, הצהובים כחולים ראו את הפוטנציאל ולקחו את בית"ר תל אביב (תחילה עם התוספת רמלה, בהמשך בת-ים) כפרויקט, במטרה לתת לשחקני הנוער שלהם להשתפשף. מהמהלך הזה נהנים לא מעט כישרונות, שעוברים תקופת הכנה לליגה הבכירה.
הקבוצה עובדת באופן מקצועני ומסודר, בפלטפורמה שלא רואים כל יום בנוף של הכדורגל הישראלי. מכבי תל אביב לא הייתה מעוניינת שכל שחקניה הצעירים יטיילו בין קבוצות, וגם רצתה שתהיה לה את האפשרות לפקח עליהם ולוודא שהם עושים את הדרך נכונה באופן שייתן להם סיכוי אמיתי להתפתח כשחקנים מן המניין - וביום מן הימים אולי גם להגיע לקבוצה הבוגרת.
7 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
ואן לוון. עוקב
(צילום: עוז מועלם)
״בית"ר ת"א/בת-ים זו לא קבוצת בת של מכבי תל אביב. נכון שיש שיתוף פעולה והרבה מושאלים ממנה, אבל בסופו של דבר צריך לזכור שיש לקבוצה בעלים חיצוני בשם ליאור שחטר ושאנחנו קבוצה עצמאית. כמובן שיש הסכמות מולם בנוגע לשיטה ולסגנון המשחק אבל שם זה נגמר", אומר נוסבאום.
ואכן, שיתוף הפעולה הזה הניב תוצאות לשני הצדדים. מכבי מנסה להשריש במועדון את האג'נדה ושיטת האימונים שלה, ובית"ר מצידה מקבלת שחקנים שעוזרים לה להיות לעמוד במטרות ולהיות קבוצה אטרקטיבית.
לא ברור אם שחקני העונה הנוכחית מספיק בשלים כדי לשחק באחות הגדולה מליגת העל, אבל הצהובים עוקבים מקרוב אחרי המושאלים, ברק יצחקי פוקד את יציעי הקבוצה במשחקים, וגם המאמן פטריק וואן לוון משתדל לעקוב.

השחקנים הבולטים והמושאלים שרוצים להוכיח

לאורך הגלגולים שעברה שיחקו בבית"ר תל אביב שמות גדולים כמו מוטל'ה שפיגלר, משה ("קיש") רומנו, יצחק שניאור, גיורא שפיגל, ניסים אלמליח, יעקב כהן, איציק קורנפיין ועוד. בית"ר ת"א/בת-ים מודל 2020/21 מורכבת בעיקר משחקנים שמושאלים ממכבי, לצד שחקנים שמגיעים מהליגות הנמוכות ומקבלים במה בליגת המשנה.
7 צפייה בגלריה
דן גלזר
דן גלזר
דן גלזר. דוגמה לסיפור הצלחה של הפרויקט
(צילום: עוז מועלם)
זה לא סוד שיש פער העונה בין היכולת של הקבוצה בליגה לבין הרמה שהיא מציגה בגביע, ובכל זאת צריך לקחת בחשבון שמדובר במועדון שמבוסס על שחקנים צעירים.
לא מעט שחקנים שהושאלו וששיחקו במדיה הפכו לשמות מוכרים. קחו לדוגמא את הקשר האחורי דן גלזר, ששיחק שתי עונות במדי בית״ר תל אביב/בת-ים, ומשם הדרך חזרה לליגת העל ואז לאלופת המדינה הייתה קצרה, דרך עונה אחת במדי מכבי נתניה ועד לבחירה לשחקן העונה של ליגת העל בעונה שעברה. גם הבלם שחר פיבן לבש את מדי הסינדרלה לשתי עונות, משם רשם קדנציה אחת במ.ס אשדוד ומאז הוא כבר עונה שלישית במועדון הצהוב כחול.
7 צפייה בגלריה
פרפיט גויאגון בפעולה
פרפיט גויאגון בפעולה
פארפה גויאגון מול סכנין
(צילום: שרון צור)
שחקני הקבוצה הנוכחית שהגיעו שהגיעו ממחלקת הנוער של הצהובים וינסו להדהים הערב הם בר כהן, אמיר ברקוביץ', ופארפה גויאגון שהצטיינו ב-0:4 המדהים על בני סכנין ברבע הגמר, גיא מזרחי, עומר יצחק, ועוד. "יש בקבוצה שחקנים צעירים ומאוד מוכשרים שרוצים ללמוד והם חומר גלם מצוין, יש המון עוד לאן להתפתח אבל הפוטנציאל הוא גבוהה ואני גאה בדרך שאנחנו עושים יחד", סיכם נוסבאום.
יחד עם המושאלים מובילים את הקבוצה שחקנים שאומנם לא גדלו במכבי, אבל מהווים בורג מרכזי בהצלחת הקבוצה כמו השוער אביחי דהן וכמובן החלוץ יניב מזרחי, מלך השערים של הליגה הלאומית שכבש העונה 26 שערים בכל המסגרות.
7 צפייה בגלריה
יניב מזרחי חוגג
יניב מזרחי חוגג
בר כהן.
(צילום: שרון צור)

החלומות על זכייה בגביע

כדי להגיע לגמר ואולי לפגוש את האלופה, מחכה לחבורה של עמיר נוסבאום משוכה לא פשוטה בדמות הפועל המעוטרת והמנוסה. המאמן, מצידו, מכבד את היריבה אך ממשיך בקו האמונה המלאה: "עשינו דרך יפה עד שהגענו לחצי הגמר, אנחנו מקווים להמשיך ולהגיע גם לגמר. מחכה לנו משחק מול קבוצה מצוינת שהתחזקה ועשתה רכש טוב בחלון האחרון, זה משחק פיזי ואנחנו מאמינים שאפשר לעשות תוצאה טובה ולעלות לגמר".
לקראת חצי הגמר, הקבוצה מהלאומית חתמה על הסכם חסות עם עמותת "ויגן פרנדלי" במטרה להעלות את המודעות לאורח חיים טבעוני. זה יהיה המשחק הראשון בישראל שבו קבוצת כדורגל תישא את הלוגו של העמותה.
במועדון מפנטזים על דרבי בשלב הבא מול החבורה של פטריק וואן לוון, אך נוסבאום, שרושם הישג אדיר עדיין לא מדבר על חלומות על גמר, ובטח לא על זכייה בגביע: "קודם נעבור את הפועל תל אביב. אם זה יקרה ונעלה לשלב הבא - נבוא לנצח כל קבוצה, גם אם זו מכבי ת"א".
פורסם לראשונה: 13:04, 19.05.21